• soffantofflan

Hur ska jag göra, det känns helt kört att få syskon :(

Jag var hos Gyn i förra veckan och fick konstaterat att jag inte får ägglossning som jag ska. Jag hade massor av äggblåsor som inte utvecklats som de borde. 

Vi har försökt bli med barn nu i ett år (andra barnet) men inte lyckats, och detta är troligvis orsaken. Dock kunde hon inte skriva ut något ägglossningsstimulerande medel eftersom det krävs utredning för detta. Men jag kan inte få utredning i detta landsting eftersom jag redan har ett barn med samma partner. 
    Så det enda hon kunde hjälpa mig med var progresteron, som jag ska äta mellan dag 15 och 25. Detta för att slippa de mellanblödningar jag har pga att jag inte har någon bra ägglossning.
    Nu har jag hittat att det går att beställa pergotime på internet, och det är lockande. Dock är det ju ett receptbelagt läkemedel och jag borde ju så under bevakning om jag äter det. Men läkaren sa att jag borde få det men att hon inte fick skriva ut...
  • Svar på tråden Hur ska jag göra, det känns helt kört att få syskon :(
  • saffe

Sök till en privat gynklinik istället, så kan du säkert få hjälp!

• soffantofflan

Det var hos en privat, tyvärr

• saffe
    soffantofflan skrev 2010-05-19 15:07:15 följande:
    Det var hos en privat, tyvärr
    Jasså, vad synd.. Jag trodde dom kunde göra undantag. Du kan inte prova att ringa en klinik i ett annat landsting? Dom kanske har andra regler.
  • bollanmollan

Verkar ju jättekonstigt, hoppas det löser sig.

• El66

Jag har också barn med samma partner sen innan men FÅR HJÄLP på privat klinik. Man betalar ju själv så varför vill de inte hjälpa dig? Verkar jättekonstigt detta. {#lang_emotions_undecided}

• Bira11

Värkar konstigt att du ínte får hjälp, vi har då fått hjälp både med pergotime å annat för att få till ett syskon å de är privat, nu återstår bara ivf för våran del.

• tjocksockan

DEn läkaren måste ha fått något om bakfoten. Klart man kan få hjälp med utredning och älstimulering fast man har barn sedan innan, Landstingen bekostar inte ivf om man redan har barn men annan hjälp kan man få. Särskilt om man går privat.
    Gå till en annan läkare. Det finns hjälp att få!

• malinlulea

Konstigt. Jag har ett barn sen förut, med samma partner som nu, och vi har fått hjälp med Pergo genom Landstinget (inte privat). Det enda jag har hört är att man inte kan få betalt för IVF om man redan har ett barn? (om man har samma partner)

Jag har ätit fem Pergokurer och nu är jag gravid efter att ha försökt att få till ett syskon i mer än ett år. Så det finns chans!

• lerumstessan

Samma sak här, försöker få till andra barnet med samma partner och det var inget snack om att vi inte skulle få hjälp. Går inte privat denna gång men fick efter ett snabbt VUL börja med pergo. Konstigt tycker jag att dom sa så till er! Ring en annan klinik!

~¤~Ally 090617~¤~
  • denlillablå

Säger som övriga här: gå till annan gynekolog! Jag fick pergo efter grundlig genomgång hos min gyn, ingen utredning behövdes. Och det låter ju rätt galet att du inte ska få en utredning pga att ni har ett barn sedan tidigare.
    Om det är nån konstig bestämmelse i ditt landsting så sök i ett annat. Det är ju fritt vårdval!

Svar på tråden Hur ska jag göra, det känns helt kört att få syskon :(