• shadowstorm

Stuvade makaroner - jag bränner bara :(:(

Jag har försökt ett ex antal gånger att laga stuvade makaroner och det pinsamma i det hela är att jag är kock och har lagat det i lunch kök förut hehe. Men jag får ALDRIG till det hemma....

Någon som har något bra recept där man INTE bränner allt och det smakar bara bränt och äckligt :(

• Svar på tråden Stuvade makaroner - jag bränner bara :(:(
  • phillipha

Jag brukar göra en vanilg vit sås fast tjockare (brukar göra med toppredning för då bränner det inte lika lätt)
    Kokar makaronerna separat och blandar ner dem i stuvningen och värmer på lite försiktigt. Rör till sist i lite riven ost för att det är super gott!

Lycka till!!!

• Lottaa

jag smälter smör innan, och sedan häller i mjölk, mindre mjölk än vad som står. (jag måttar aldrig, gör på "känn")
    Drar ner värmen till 4an (på en platta upp till 6), i med makaroner.
    Röra.. och röra.. ta av kastrullen från plattan och sänka ytterligare, till 3ans värme. Låter kastrullen stå utan värme ett tag, men blandar emellanåt.
    Efter kanske 10 minuter ställer jag kastrullen på den varma plattan igen, och sådär håller jag på, av och på, av och på, mera mjölk, av och på..
    Det sätter sej lite i botten, men bränner inte.
    Har fått lära mej att det måste få ta tid, annars blir det bara bränt. låg värme, röra röra och av och på.
    Typ. {#lang_emotions_wink}

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • RiaRa

Jag brukar koka makaronerna i vatten som vanligt, sedan häller jag av vattnet, häller en skvätt mjölk i kastrullen som jag placerar på eftervärmen på plattan och strör över lite idealmjöl. Sedan har jag i makaronerna igen och kryddar. 

Fyll på lite mjölk om det blir för klistrigt.
  • Caliin

Jag brukar bara ta och hälla i några dl mjölk i en kastrull (beror ju på hur mkt makaroner det ska räcka till) och sen några msk mjöl under omrörning. Sen får det typ bara koka upp o bli lite tjockt. Tillsätter salt, svartpeppar o vitpeppar.
    Har för övrigt haft det i teflonkastrull, kanske det som gör att det inte bränns. :)

• Silverkatten06

Gissningsvis har du en kastrull med för tunn botten, då bränner det lätt. Skaffa en kvalitetskastrull med tjock botten och du kommer inte att bränna varken de stuvade makaronerna eller riset...

• shadowstorm

Kanske ska testa koka upp makaronerna i vatten först då det låter ju enklast. Ingen som har socker i sina stuvade makaroner ;P Det har man när man lagar de i kök. :)

• shadowstorm
    Silverkatten06 skrev 2010-05-19 15:23:43 följande:
    Gissningsvis har du en kastrull med för tunn botten, då bränner det lätt. Skaffa en kvalitetskastrull med tjock botten och du kommer inte att bränna varken de stuvade makaronerna eller riset...
    Jo det har jag också tänkt på eller försöka hitta en äldre för de hade ofta tjockare botten förr :)
  • Grizelda
    phillipha skrev 2010-05-19 15:19:40 följande:
    Jag brukar göra en vanilg vit sås fast tjockare (brukar göra med toppredning för då bränner det inte lika lätt)Kokar makaronerna separat och blandar ner dem i stuvningen och värmer på lite försiktigt. Rör till sist i lite riven ost för att det är super gott!Lycka till!!!
    Precis så gör jag också! Skulle aldrig lyckas koka makaroner i mjölk utan att bränna vid {#lang_emotions_embarassed}.
Svar på tråden Stuvade makaroner - jag bränner bara :(:(