• barnlägtan

rulla runt??

När började era bebisar att rulla runt? Finns det något man kan göra för att hjälpa dem att komma på hur man gör? min bebis är 4 månader och gör inte en tillstymelse till att rulla runt, ska man börja bli orolig?

• Svar på tråden rulla runt??
  • Ammi84

min är också 4 mån, snart 5 och rullar inte heller. Går på mammagrupp utav alla fem bebisar är det endast en som rullar. Hon är endast ett par dagar äldre. tror det är olika från barn till barn precis som med när de börjar gå.

min son leker dock väldigt mkt med sina fötter, du vet ligger på rygg och tar upp fötterna så han kan nå de med händerna. det ska de kunna göra vid denna ålder så där har vi i alla fall lyckats :P

• sonen08

det är heelt olika från barn till barn. du behöver inte oroa dig de kommer när de kommer.. lättast är från rygg till mage.. så lägg leksaker lite längre bort så barnet får sträcka sig..

• Shelti

Hej
    Min var (om jag minns rätt) ca 4 mån då han rulla runt. Han låg på en liten låg madrass o därifrån var det lättare att rulla ner på golvet (blev lite nerförsbacke). Hörde oxå att man ska rulla babyn försiktigt från rygg till mage istället för att lyfta upp emellan. Men oroa dig inte, det händer förr eller senare

• k girl

Min son låg och tittade på ryggen hur länge som helst, och plötsligt började han bara rulla runt. Han var 4,5 månader då ungefär. måste dock invända mot sonen08:s påstående, jag har läst att det tvärtom är lättare mage-till-rygg eftersom barnets huvud är tungt och ger lite extra skjuts i vändningen. Så här skriver babycenter:

En del bebisar kan vända sig från framsidan till ryggläge redan vid tre månaders ålder, men de flesta behöver den styrka i arm- och nackmuskler som utvecklats kring fem-sex månaders ålder för att kunna vända sig åt andra hållet - från ryggläge till magen.

• Belleles
    sonen08 skrev 2010-05-19 15:19:57 följande:
    det är heelt olika från barn till barn. du behöver inte oroa dig de kommer när de kommer.. lättast är från rygg till mage.. så lägg leksaker lite längre bort så barnet får sträcka sig..
    nä tvärtom är det väl? Min vände från mage till rygg när han har 3.5 veckor o håller på att lära sig och vända tillbaka.. han är nu 3 mån...
  • am76
    sonen08 skrev 2010-05-19 15:19:57 följande:
    tvärtom!

min son vände sig från mage till rygg vid 6 veckor, än vid 4 månader övar han på andra hållet.
  • k girl
    am76 skrev 2010-05-22 21:19:56 följande:
    Belleles skrev 2010-05-22 15:42:07 följande:
    nä tvärtom är det väl? Min vände från mage till rygg när han har 3.5 veckor o håller på att lära sig och vända tillbaka.. han är nu 3 mån...
    Fast det handlar ju inte om att de kan tekniken utan för att de är för svaga för att hålla upp huvudet och därför trillar runt. Medvetna vändningar kommer först vid ca tre månaders ålder. 
  • Belleles
    k girl skrev 2010-05-22 22:45:51 följande:
    Fast det handlar ju inte om att de kan tekniken utan för att de är för svaga för att hålla upp huvudet och därför trillar runt. Medvetna vändningar kommer först vid ca tre månaders ålder. 
    Nej han trillar inte runt, vi pratar om ett barn som lyfte huvudet på BB för att han är så otroligt stark.
  • k girl
    Belleles skrev 2010-05-23 18:53:15 följande:
    Nej han trillar inte runt, vi pratar om ett barn som lyfte huvudet på BB för att han är så otroligt stark.
    Om du vill tro att han vände sig helt medvetet och har såväl de muskler och den mentala utveckling som krävs för det, så får du väl göra det.
  • k girl

Jag ska klargöra:

Ett barn som kan lyfta upp nacken och hålla upp huvudet tidigt har lätt för att vända sig lika tidigt. Det handlar inte om medvetna vändningar utan att huvudet slutligen blir för tungt så att de får skjuts och rullar runt. Tycker att det är direkt löjligt att påstå att ens barn vänder sig medvetet när de är 1-1,5 månader gamla.

• Busbellan

Nejdå, det är inte ett dugg sent, det är så individuellt
    jag kan bara titta på mina egna barn, de har vänt sig rygg-mage vid 2,5 mån, 10 mån och 6 mån så det kan skilja en hel del.

Och jag säger som övriga, visst hände det att de trillade runt vid några veckors ålder från mage til rygg men det var knappast medvetet. Mage-rygg vände de sig medvetet först efter de kunde andra hållet

Mamma till Nora, August och Ella
  • Flickan och kråkan
    k girl skrev 2010-05-24 08:05:26 följande:
    Jag ska klargöra:Ett barn som kan lyfta upp nacken och hålla upp huvudet tidigt har lätt för att vända sig lika tidigt. Det handlar inte om medvetna vändningar utan att huvudet slutligen blir för tungt så att de får skjuts och rullar runt. Tycker att det är direkt löjligt att påstå att ens barn vänder sig medvetet när de är 1-1,5 månader gamla.
    Min yngsta var också stark i nacken tidigt och kantrade över från det att han var några veckor. Rullade medvetet gjorde han dock inte förrän han var 4 månader.
  • Flisan79

Dotter nr rullade någon enstaka gång när hon ar över 7 månader. Var helt nöjd med att ligga på rygg. Sen vid 9 mån började hon krypa från sittande ist.

Dotter 2 började rulla från rygg till mage vid 4 månder. Nu vid 7 månader rullar hon även mage till rygg och tar sig fram i rummet genom att rulla flera ggr efter varandra.

Barn utvecklas olika och hittar egna sätt att ta sig fram på.

• LuViGli

Min dotter började med att rulla från mage till rygg, då var hon typ 3 månader, från rygg till mage vid 5 månader. Nu är hon 7,5 och rullar jämt åt alla håll, jobbigt vid blöjbyte, hon vill inte alls ligga still.  

Men det är klart att alla barn är olika. Min verkar ha lite brottom med allt.. Men jag tycker inte alls att du ska oroa dig.

Svar på tråden rulla runt??