• Rae

någon som slagit i svanskotan?

Åkte med mina barn en lång och hög rutschkana i helgen...fick bra fart och det var roligt ända till jag kom ner. Slog då i svanskotan rejält och kände när jag skulle ställa mig upp att det gjorde ont.
    Jag tror inte att något är brutet men det gör ont att sätta sig men ännu mer att ställa sig upp. Det gör ont att köra bil när man ska trycka ner kopplingen och när man svänger för då måste man spänna kroppen för att balansera kurvan. Hade lite ont i ljumsken idag med, kan det ha något med smällen att göra?

Någon som fått en bra smäll och vet hur man bäst "vilar" svanskotan eller om man istället ska vara aktiv som vanligt? Hur lång tid tog det för innan det inte gjorde ont längre?

• Svar på tråden någon som slagit i svanskotan?
  • Rae

Tack!
    Ja, frågan är ju bara vad som hänt med min lilla svanskota. Det känns mer som jag fick en rejäl smäll, inte att den åkte ur led eller något sådant. En sprickakan jag ju ha fått, vi får väl se...

Någon som ändå har erfarenhet av detta och kan säga om det har tagit lång tid att läka?

• Lakino

jadu,jaghamnade under min häst och fick jätteont i svanskotan/ryggen
    KRÖP 4km hem,det tog över 6timmar...hästen gick lös framför mig,hon kände väl instinktivt att nåt va fel med mig...ingen mobil på den tiden hade jag...
    hade ont i 6månader...inget brutet ,men en liten,liten spricka...

• redneck girl

jag drattade omkull ute på isen för många år sen.och fan i hela helvetet vad ont det gjorde.fick ta mig till akuten,där de konstaterade att den var böjd.det bör kollas upp så den inte är i vägen ,om man funderar på att få barn sa de till mig.fick låna en uppblåsbar ringa att sitta på i flera veckor.skönaste stället var toaletten;)jag känner fortfarande av den om jag sitter på hårt för länge eller cyklar långt.de sa att jag aldrig kanske skulle kunna cykla mer.men tji fick dom.

• Lakino
    redneck girl skrev 2010-05-19 19:50:32 följande:
    jag drattade omkull ute på isen för många år sen.och fan i hela helvetet vad ont det gjorde.fick ta mig till akuten,där de konstaterade att den var böjd.det bör kollas upp så den inte är i vägen ,om man funderar på att få barn sa de till mig.fick låna en uppblåsbar ringa att sitta på i flera veckor.skönaste stället var toaletten;)jag känner fortfarande av den om jag sitter på hårt för länge eller cyklar långt.de sa att jag aldrig kanske skulle kunna cykla mer.men tji fick dom.
    jag änner av området längst ner på svanskotan,(typ nästan vid rövhålet) och höftbenen ibland...mest på sidorna och bakåt..
  • Rae

Lakino och Redneck girl: Fy, det låter verkligen inte skönt! Gjorde det ont hela tiden på er?

Sitter jag bara rakt upp och ner så är det ok, allra helst stå upp. Men om jag sitter ner och ska ställa mig upp så hugger det till. Det bästa är att ta mig upp med armarna, liksom häva mig upp. Det är alltså när jag ska ta i med de musklerna vid svanskotan som det är värst.

Lakino, känner av mest där också, längst ner. Har förstått på många att detta kan ta tid!

Hoppas ni inte har ont längre!

• LyckligtSlut

Gå och kolla upp det. För säkerhetsskull. Slog i min två gånger på en vecka i halka när jag var 11 och har nu, 19 år senare fortfarande ont när jag sitter. Bättre att vara säker!

• Noiis

Jag halkade på en poolkant vid 10 års ålder.
    Jag har än idag ont och besvär. dock inte konstant!
    Däremot har jag för mig att om man får en liten spricka så kan man knappt röra sig, och e den bruten så rör man sig inte direkt men det är vad jag har för mig. är ju 15 år sedan så.. man glömmer endel.

• Kajsan

Min svanskota fick sig en törn vid förlossningen för 2.5 år sedan, den är fortfarande kocko och det gör asont att ställa sig upp när jag suttit länge, eller ja, sitta länge också.

Jo just det!
  • Rae

SjukhusMamman: ja det var ju det jag hoppades på att om det var en spricka eller något brutet så hade det gjort ännu mer ont.

Ja, jag avaktar någon dag så får jag pallra mig till doktorn. Gillar inte det i vanliga fall och svanskotan känns verkligen inte som ett mysigt ställe att undersöka.

Tack för alla svar!

• Noiis
    Rae skrev 2010-05-19 22:52:11 följande:
    SjukhusMamman: ja det var ju det jag hoppades på att om det var en spricka eller något brutet så hade det gjort ännu mer ont. Ja, jag avaktar någon dag så får jag pallra mig till doktorn. Gillar inte det i vanliga fall och svanskotan känns verkligen inte som ett mysigt ställe att undersöka.Tack för alla svar!
    Grejen e den att det gör skit ont! att slå sig utan att det blir nåt mer än en regäl smäll!
    När jag gjorde mig illa så blev jag sängliggandes två sista dagarna på semester. Inget man frivilligt gör när man förförsta gången åkte utomlands. 
    Har en vän som ramlade i trappen och fick ta en ambulans in pga. smärta i svanskotan. även där en regäl smäll! 
    Jag tror att du kan ta det lugnt. men är du orolig eller om det för den delen blir värre så är ju bättre att kolla upp det än att skita i det! Hoppas det löser sig! 
  • Rae

Jag tror du har rätt, Sjukhusmamman! Jag får helt enkelt avvakta och se...

Svar på tråden någon som slagit i svanskotan?