• Alvi

Hjälp, vilka regler gäller vid sommarjobb? Vill hoppa av!

Jag har muntligt, och via mail bekräftat att jag vill ha ett sommarjobb. Jag har även skickat in en bekräftelse skriftligt med min underskrift, där det står "Anställningsform: Vikariat", samt tidsperiod och månadslön.

Jag har INTE skrivit något anställningsbevis.

Nu har jag blivit erbjuden en grym anställning, som är bättre på alla sätt och vis, men min chef för sommarjobbet vägrar släppa mig för de får inte tag i vikarier.

Hur ser reglerna ut!? JAg ska ringa facket imorgon, men har googlat mig blå, men inga SÄKRA regler finns att hitta.

Någon som vet?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Hjälp, vilka regler gäller vid sommarjobb? Vill hoppa av!
  • k och k

Arbegtsgivaren måste bevisa i en tvist att du är anställd där om de vill att du ska arbeta där. Har du skickat mail till dem och godtagit anställningen så har de således bevis, men å andra sidan så kan facket säkert säga att utan anställningsbevis har de inget. Du har alltid rätt att säga upp dig på vikariatet, och ingen kan fysiskt tvinga dig dit..

Vad står det i kontraktet/ kollektivavtalet om uppsägning? Det brukar ligga mellan 2v till 1 månad beroende på.

• Alvi

Eftersom jag inte har skrivit på något kontrakt vet jag ju inte hur det står om uppsägningstid... och jag hittar inte det ajg har från förra sommaren.... {#lang_emotions_yell}

Ingen kan tvinga mig någonstans, men jag kan få böter... typ...

• felix le chat
    Alvi skrev 2010-05-19 18:26:29 följande:
    Eftersom jag inte har skrivit på något kontrakt vet jag ju inte hur det står om uppsägningstid... och jag hittar inte det ajg har från förra sommaren.... Ingen kan tvinga mig någonstans, men jag kan få böter... typ...
    Regleras i LAS  lagen om anställningsskydd. Gäller även vid vikariat och visstidsanställning. Du har 30 dagars uppsägningstid. Kollektivavtal kan aldrig strida mot LAS. Den är inte dispositiv.
    Dom kan tex skriva upder ett anställningsavtal där du accepterar 1 års uppsägningstid men sen skita i det om vill säga upp det då det strider mot LAS.

Säg upp dig omgående så går 30 dagar snabbt. Alt annat är fel.
  • Alvi

Hallå och tack till er som har svarat!

Jag sade upp mig samma dag som jag skrev inlägget, och nu har jag jag jobbat på mitt nya jobb sedan en vecka och är SÅ glad över att allt kunde lösas!!

Svar på tråden Hjälp, vilka regler gäller vid sommarjobb? Vill hoppa av!