• Tea cup

Kan öroninflammation läka utan penicillin?

Vår son som är 19 månader och går på dagis har varit mycket sjuk under våren. Det har varit kräksjuka och förkylningar. För en månad sedan fick han halsfluss och behandlades med Kåvepenin i tio dagar.

Efter någon vecka fick han feber igen och hade då dubbelsidig öroninflammation och fick Amimox. Vi avslutade behandlingen efter sju dagar, för vi skulle resa iväg, efter att pratat med läkaren. Han menade att om han var frisk då hade det hjälpt.

Efter ytterligare en vecka fick han över 39 graders feber igen och vi var hos läkaren än en gång som sa att vår son var röd i ena örat och att han har öroninflammation igen. Vi fick nu Spektramox som vi skulle ge i tio dagar och de tog en odling från näsan. Febern hade samma dag gått ner och han var piggare och hade fått matlust igen. Därför började vi inte med medicineringen.

Han är lite gnälligare än vanligt men fick gå på dagis idag eftersom han är feberfri sedan i måndags. Kan öroninflammation läka ut utan behandling eller måste vi ge honom en ny omgång. Det tar emot... Vad tycker ni?
    /Annika

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-20 22:11
    Började med antibiotikan idag efter att ha träffat läkaren igen. Vår son var röd i båda öronen och den ena trumhinnan buktade. Hoppas den inte spricker nu...
  • Svar på tråden Kan öroninflammation läka utan penicillin?
  • Guldklimpar2

den kan absolut läkas ut utan penicilin för våran son har haft öroninf. och då inte ens fått någon behandling dock var han då 2år....men däremot kanskeni ska ta en till koll hos doktorn fall det inte har gått över o han kanske visst behöver mer penicilin??

• Shmone

Javisst kan det läka utan penicillin. För barn över två år skriver läkarna helst inte ens ut penicillin utan väntar hellre nåra dar för att se om det går över av sig själv.

Om han verkar bli frisk utan penicillin så skulle då inte jag ha gett det i alla fall... möjligen ha gått på återbesök hos läkaren för att få det bekräftat att öroninflammationen blivit bättre.

• Queenie70

Jo det kan det, men när inflammationen kombineras med feber brukar man få antibiotika. Jag som själv har haft många öroninflammationer och vet hur satans ont det gör, tycker egentligen att det är barnplågeri när läkaren är återhållsam med antibiotika till små barn som har mycket ont.

Det är liksom inte barn med öroninflamation som orsakar resistens och skit utan all den överutskrivning i andra delar av världen (där man till och med kan köpa bredspektrum anibiotika direkt över disk) och de som inte fullföljer kurer, som orsakar sånt. För att inte tala om all antibiotika som getts till våra livsmedel i förebyggande syfte. Pga detta får våra barn nu inte den medicin som de kanske behöver....grr...

• Starkast

Det är ofta så att det återkommer efter behandlingen.
    Medicinen tar ju inte bara bort de dumma utan även de snälla bakterierna. Det tar ca 1år innan kroppen byggt upp sitt försvar igen.

• Shmone
    Queenie70 skrev 2010-05-19 19:00:27 följande:
    Jo det kan det, men när inflammationen kombineras med feber brukar man få antibiotika. Jag som själv har haft många öroninflammationer och vet hur satans ont det gör, tycker egentligen att det är barnplågeri när läkaren är återhållsam med antibiotika till små barn som har mycket ont.Det är liksom inte barn med öroninflamation som orsakar resistens och skit utan all den överutskrivning i andra delar av världen (där man till och med kan köpa bredspektrum anibiotika direkt över disk) och de som inte fullföljer kurer, som orsakar sånt. För att inte tala om all antibiotika som getts till våra livsmedel i förebyggande syfte. Pga detta får våra barn nu inte den medicin som de kanske behöver....grr...
    Jo fast det finns andra skäl till att vara försiktig med antibiotika med. Det är inte speciellt bra för magen till exempel.

Min ena dotter drabbades av förstörd bakteriekultur i magen efter en penicillinkur i början av förra sommaren och hon led av halsbränna och sura uppstötningar i 8-9 månader efter det innan hon slutligen mådde bra igen. Hon hade fått penicillin många gånger innan dess utan att drabbas och så rätt vad det var åkte hon dit. Så med det i bakfickan kan jag faktiskt tycka det är bra att läkarna väntar nån dag extra innan de skriver ut penicillin.
  • Förälskad

Min läkare sa att barn under 2 år behandlas med Penicillin. Det var tydligen ett barn som hade dött som var under 2 år. Öroninflammationen hade spridigt sig och ungen fick hjärnhinneinflammation. Man tar alltså inga chanser idag enligt honom. Över 2 år behandlar man dock inte alltid, om inte barnet har jätte ont!

• thecarseatlady

Jag skulle inte ge mer antibiotika om jag var du. Skulle ge det bara i nödfall när inget annat hjälper, för många anser att antibiotikan ofta gör mer skada än nytta. Den förstör ju även bakteriefloran i barnets mage och tarmar i upp till ett år efteråt, och det är där största delen av immunförvaret sitter. Mer antibiotika = sämre immunförsvar = sjukare barn. Kanske du kan ge honom lite probiotika som återställer bakteriefloran i tarmen i stället? Även denna tråd kanske kan ge dig några tips <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m50953190.html

• thecarseatlady

^ {#lang_emotions_surprised} har inte en aning om hur jag gjorde det där....

• Förälskad

Jag tycker man ska ge barnet Penicillin om barnet mår dåligt och har ont! Det är idiotiskt att låte ens barn lida. Som vuxen hade jag själv tagit Penicillin om jag hade ont.

• Starkast
    Förälskad skrev 2010-05-19 21:37:24 följande:
    Jag tycker man ska ge barnet Penicillin om barnet mår dåligt och har ont! Det är idiotiskt att låte ens barn lida. Som vuxen hade jag själv tagit Penicillin om jag hade ont.
    Fast nu råkar det ju vara så att forskning visar att just de sakerna inte går snabbare med antibiotika än utan. Det är ju inte heller av de orsakerna man behandlar, utan när risk för komplikationer finns.

Som vuxen bestämmer du dock inte själv om du ska ha antibiotika.
Svar på tråden Kan öroninflammation läka utan penicillin?