• sassus

Nån här som gjort pannkakor med en del vatten och/eller utan ägg? Hur blir de?

Jag skulle som sagt vilja veta hur pannkakor som lagats med en del mjölk utbytt mot vatten (eller bara vatten..) blir. Och hur blir pannkakor utan ägg? Jag håller på att göra lektionsplaneringar, men hinner tyvärr inte testa själv...

• Svar på tråden Nån här som gjort pannkakor med en del vatten och/eller utan ägg? Hur blir de?
  • Majsan70

Jag gör pannkakor på enbart vatten ägg mjöl, salt och lite socker. Jättegott och frasigt. Anävnder aldrig mjölk alls.

• JellyBean
    Majsan70 skrev 2010-05-19 18:32:41 följande:
    Jag gör pannkakor på enbart vatten ägg mjöl, salt och lite socker. Jättegott och frasigt. Anävnder aldrig mjölk alls.
    Det låter ju gott! Har du lust att skriva hela receptet med dl och så?
    Tack =)
  • Majsan70
    JellyBean skrev 2010-05-19 18:35:41 följande:
    Det låter ju gott! Har du lust att skriva hela receptet med dl och så?Tack =)
    Sorry jag lagar inte mat via recept. *S* Men jag h ar alltid ett ägg per person samt 1 xtra för bunken. Sen smaksätter jag efter dagsform o gärna med vaniljsocker.

Rör i mjöl tills det blir rätt konsistens och sen får det stå o svälla en stund o så känner jag av en sista gång så smeten är lagom tunn efetrsom jag gillar tunna och frasiga pannkisar. =)
  • linjes

Gjorde pannkaka i dag med jäst istället för ägg dock med mjölk i

Dom är lättare att bränna i stekpannan annars ingen större skillnad

• sassus

Tack för snabba svar. Intressant att det blir så bra med bara vatten, trodde jag inte.

• ElinC

Det blir ju frasvåffelsmet om man gör så... så det borde ju bli gott.

• Heavenlyfaith
    Ingredienser (ca 2 port portioner)   Instruktioner   3 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    4 dl vatten
    100 gr smält margarin (mjölkfritt el mjölk-sojafritt)
      Vispa ihop alla ingridienserna och stek pannkakor på vanligt vis.
    Dessa pannkakaor blir ganska mäktiga. De är godast nygjorda.
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • JellyBean
    Majsan70 skrev 2010-05-19 18:42:36 följande:
    Sorry jag lagar inte mat via recept. *S* Men jag h ar alltid ett ägg per person samt 1 xtra för bunken. Sen smaksätter jag efter dagsform o gärna med vaniljsocker. Rör i mjöl tills det blir rätt konsistens och sen får det stå o svälla en stund o så känner jag av en sista gång så smeten är lagom tunn efetrsom jag gillar tunna och frasiga pannkisar. =)
    Oj då, för jag kan knappt laga mat med recept...
    Ögonmått liksom samma som blindmått för mig.

Så kanske om du skulle kunna nästa gång du gör pannkakor, kanske mäta upp iaf på ett ungefär vad du har, så att jag kanske kan få en liten liten mall att gå efter?

Jag skämtar inte, jag kan verkligen vare sig baka eller laga mat. :P
  • Heureka

Hahaha den här tråden måste jag svara på, för min stackars make har fått vara försökskanin åt mina små experiment.

Har gjort våfflor på vatten, ägg och grovt mjöl = smakade skit
    Har gjort pannkakor på mjölk, ägg och grovt mjöl = smakade skit

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • PVeraB
    Heureka skrev 2010-05-19 22:57:08 följande:
    Hahaha den här tråden måste jag svara på, för min stackars make har fått vara försökskanin åt mina små experiment. Har gjort våfflor på vatten, ägg och grovt mjöl = smakade skit Har gjort pannkakor på mjölk, ägg och grovt mjöl = smakade skit
    summan av kardemumman grovt mjöl = skit
  • linjes
    Heureka skrev 2010-05-19 22:57:08 följande:
    Hahaha den här tråden måste jag svara på, för min stackars make har fått vara försökskanin åt mina små experiment. Har gjort våfflor på vatten, ägg och grovt mjöl = smakade skit Har gjort pannkakor på mjölk, ägg och grovt mjöl = smakade skit
    Hur kan det smaka skit? Skillnaden är ju bara grovt mjöl Brukar ofta göra pannkaka med olika sorters mjöl,tycker det smakar precis samma
  • maximum
    Heavenlyfaith skrev 2010-05-19 19:10:15 följande:
    Ingredienser (ca 2 port portioner)   Instruktioner   3 1/2 dl vetemjöl1 tsk bakpulver1 nypa salt4 dl vatten100 gr smält margarin (mjölkfritt el mjölk-sojafritt)   Vispa ihop alla ingridienserna och stek pannkakor på vanligt vis.Dessa pannkakaor blir ganska mäktiga. De är godast nygjorda.
    Tackar för receptet. Min son tål inte ägg
  • sassus

Nån som vet vad ägget i smeten gör för nytta? Håller ihop? Men varför byter man då ut ägg mot bakpulver?

• mjuik

Jag har gjort på vatten, mjöl, sojamjöl och smör till stekningen.
    Det blev rätt bra. Jag brukar göra på sojamjölk men den var slut.

Dessutom brukar jag ha i rivna morötter.

• Majsan70
    JellyBean skrev 2010-05-19 22:53:20 följande:
    Oj då, för jag kan knappt laga mat med recept...Ögonmått liksom samma som blindmått för mig.Så kanske om du skulle kunna nästa gång du gör pannkakor, kanske mäta upp iaf på ett ungefär vad du har, så att jag kanske kan få en liten liten mall att gå efter?Jag skämtar inte, jag kan verkligen vare sig baka eller laga mat. :P
    jag tror så här att du tar bara ett helt vanligt pannkakasrecept och så ersätter du bara mjöken med vatten. Jag kan verkligen inte använda mått o sånt när jag lagar mat. *S*
    Börjar jag joxa med olika mått så är det ett säkert sätt att misslyckas med mat o bak. *S*
    Ett tips är att ha i lite vaniljsocker i smeten, sådär ungefär nån tesked brukar bli kanongott. =)
Svar på tråden Nån här som gjort pannkakor med en del vatten och/eller utan ägg? Hur blir de?