• ChanelsPappa

Hjälp med att utforma mitt personliga brev.

Som rubriken lyder så skulle jag behöva hjälp med att utforma och lägga upp mitt personliga brev lite bättre, som det ser ut nu är det jätte dåligt. mitt CV sak vara riktat till Willy:s ochjag har inte så stor erfaranhet i den branchen

Jag tror att min  personlighet skulle vara en tillgång för er. Jag har väldigt lätt för att lära mig nya saker och tycker om nya utmaningar! och jag är en väldigt flexibel person.

När jag ger mig in i något så lämnar jag aldrig något halvfärdigt, jag är hängiven och får saker och ting gjort.

Vad jag kan om livsmedel är vad jag lärde mig när jag gick på hotell & restaurang linjen.

Jag har jobbat inom detaljhandel på El-giganten så jag har en del kunskap om service! Jag var då en självgående säljare i butik. Jag fick mycket beröm av mitt bemötande av kunder samt servicen jag gav dem. Som person är jag lättsam, positiv och väldigt trygg i mig själv som person. Jag är en väldigt social kille som älskar att skratta och prata. Jag skulle absolut kunna se mig själv arbeta hos er.

Något som även tilltalar mig är kontakten man får med andra människor, i det här fallet kunder. Att få hjälpa, ge råd och ge kunderna den service de förtjänar!

Jag är en lugn och ambitiös person som tycker om att jobba hårt och noggrant. Jag bor i nn. Den gymnasiala utbildningen jag gick var barn och fritid och läste den utb. i nn med inriktningen Pedagogik där vi lär oss mycket om hur människors socio-emotionella och intellektuella liv fungerar.

På min fritid tycker jag om att styrketräna, springa, håller även på med thai-boxning. Allt detta gör jag för att hålla mig i form.  Jag lyssnar mycket på musik tycker även mycket om att läsa böcker jag lär mig något av.

• Svar på tråden Hjälp med att utforma mitt personliga brev.
  • Pepisson

Ta bort alla jag i början på meningarna.

Jobba med aktiva verb i stället när du gör om meningarna, googla på det! 
  • Ida1990

Om inte jag har fel ska ett CV vara riktat till alla jobb man söker, det skall alltå inehålla utbildningar och deras datum. Praktik, arbets erfarenhet och referenser. I ett personligt brev kan du inrikta dej till just det arbete du skall söka. Berätta varför du är intresserad av arbetet och vad du tror du kan tillföra på platsen du söker. Beskriv dej själv med lätta och ärliga meningar. Försök att hitta posetiva ord som tex i stället för att skriva "jag är envis" skriver du "jag är driven" Nu blir det kanske jätte rörigt det här. Men gick en kurs på 5 gånger via arbetsförmedligen hur man skriver bra CV och personliga brev

• vivianne

Du behöver inte upprepa hela din CV i det personliga brevet, skriv det som är viktigt för just det här jobbet. Poängtera din erfarenhet i detaljhandeln och skriv om meningen "vad jag kan om livsmedel..." då den låter som om du knappt kan något när du istället bör få fram att du t.o.m. har en utbildning som tangerar deras område.

Du har dessutom in dina personliga egenskaper lite hit och dit i alla stycken. Samla dem och betona hur de gör dig lämplig för arbetet du söker.

Och jobba med "jag är..." som Pepison skriver. Ordet "väldigt" är överrepresenterat... Lycka till!

• Euforia
    Håll det kort och kärnfullt (tänk om de ska läsa 100 ansökningar - då ville de få en snabb uppfattning)! Mina personliga brev har varit mindre än en halv A4 och jag har fått jobben! Upprepa inte saker, t.ex. "Som person är jag lättsam, positiv och väldigt trygg i mig själv som person. Jag är en väldigt social kille som älskar att skratta och prata." - Att skratta och prata mycket kan ses som en dålig grej i det här sammanhanget. Hängiven och jobba hårt etc är också upprepningar.
    Skriv bara om saker (egenskaper och meriter) som är relevanta för jobbet. Att du lyssnar på musik är inte så relevant medan motionerandet är ett plus eftersom jobbet kan kräva en viss fysik.
    Särskriv inte och rätta stavfelen! Det motsäger att du är noggrann. Försök få en struktur i kapitlen - en inledning, en kärnfull mitt och ett avslut. Skriv varför du vill jobba hos företaget och på exakt hur dina kunskaper och meriter är tillämpbara för jobbet. Det gör att det inte ser ut som en dussinansökan. Undvik att upprepa samma ord om och om igen. Särskilt "jag", "mycket" och "väldigt" som får folk att dra öronen åt sig.
    Du behöver inte få med alla meriter i ditt ansökningsbrev. Välj ut de viktigaste. Gymnasiemeriter skulle jag t.ex. inte nämna alls. Ha som regel att framförallt skriva om egenskaper som du kan belägga med konkreta exempel. Det imponerar mer (om det inte går till överdrift - välj därför bara de viktigaste egenskaperna). Du skriver t.ex. att du är flexibel - har du något konkret exempel som belägger det?

Lycka till!
  • ChanelsPappa

Tack så mycket föra alla svar, Hur bör jag lägga upp det personliga brevet rent textmässigt, Ska det personliga brevet börja en presentation av mig själv ?

• ChanelsPappa
    ChanelsPappa skrev 2010-05-19 22:06:01 följande:
    Tack så mycket föra alla svar, Hur bör jag lägga upp det personliga brevet rent textmässigt, Ska det personliga brevet börja en presentation av mig själv ?
    Och om man inte har någon erfaraenhet inom den brachen man söker jobb inom? vad skriver man då?
  • JA77

Du särskriver och stavar fel konsekvent i din TS....

• Fridalusen

Var supernoga med att stava rätt (bransch, exempelvis) och särskriv inte! Be någon annan korrläsa om du är osäker! Det är så oerhört viktigt och gör så mycket för din ansökan!

På flera jobbsajter finns det guider för hur en bra CV (och personligt brev) ser ut, vad man ska tänka på etc. Kolla där.
    Lycka till.
Svar på tråden Hjälp med att utforma mitt personliga brev.