• nilsson09

Havandeskapspenning

Hej, hoppas de är någon som kan hjälpa mig med mina frågor!

BF den 9 september.

Jag ska jobba som timvikarie på ett äldreboende första perioden i sommar. Min sista dag är 16 juli. Är då i vecka 33. Kan jag söka havandeskapspenning de sista veckorna som är kvar?

Även att jag inte ha nått vilkariat då? Jag fick ju den sista perioden också om jag hade velat, men i och med att jag blev gravid så tog jag bara första perioden!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Havandeskapspenning
  • lia76

Havandeskapspenning kan du bara söka om du har medicinska skäl till att inte kunna jobba.
    Nu har ju du ett vikariat som går ut och pga det kan du inte jobba.

Skulle du ha jobbat med runga lyft, svårt att röra dej osv så kan du bli sjukskriven och försäkringskassan KAN godkänna den och du får havandeskapspenning.
    Men då ska du inte kunna jobba pga tunga lyft, kemikalier, svår foglossning eller annat som hindrar dej från att jobba,

Föräldrapenning däremot kan du ansöka om att få 60 dagar innan BF

(=
  • nilsson09

om jag hade tackat ja till andra perioden, (hade isåfall jobbat till jag var i v 36) hade jag kunnat söka havandeskapspenning då?

De är ett väldigt tungt arbete, (ca 25 TUNGA lyft om dagen), och om jag inte klara arbeta första perioden (är väldigt orolig över att jag inte kommer att orka), då blir de sjukskrivning som gäller eller? Ha jag fattat helt galet?

Tack för svaret!

• Shigo

Jag tror inte att man kan få havandeskapspenning om man inte har en heltidstjänst.

Ring försäkringskassan och fråga, men jag har för mig det iaf. Lycka till.

• nilsson09

De är sån väntertid, så skulle se om någon visst säkert! Men får ta och ringa :)

• Shigo

Ok. Jag tror det är så ialla fall. Har för mig att de sa de till mig. Kanske står på deras hemsida också.

• MartinaDahlqvist

Jag är bara timanställd inom hemvården och det var inga problem alls, fick hel havandeskapspenning de 60 dagar man har rätt till. Så visst, det går att få. Skicka in papprena i god tid bara!

• Camilla D

Jag är timvikarie inom barnomsorgen och blev beviljad hel havandeskapspenning från den datumen jag sökt (sökte från 1 maj, är beräknad till 21 juni)
    Skrev utförligt hur en normal arbetsdag ser ut för mig och att det är en del lyft.
    Fk ringde rektorsassistenten (hon som ringer in mig på jobb) och frågade om jag skulle jobba den perioden, hon svarade att hon inte kunde veta det säkert, men att jag aldrig tackande nej och att jag var väldigt mycket uppbokad, så då ansåg fk att jag skulle jobbat.
    Sök och se, man kan inte få mer än ett nej!

• Gloria

Puffar tråden eftersom jag går i samma tankar.Ska man ansöka om andra perioden för att kunna få HP?
    Känns trist att medvetet ljuga.Söka job som jag vet i förväg att jag aldrig skulle klara som höög gravid.

Svar på tråden Havandeskapspenning