• goji

Sophiahemmet: Gynmottagning vs. fertilitetsmottagning

Hej,
    jag skulle behöva hjälp med lite beskrivning av erfarenheter för er som har gått på Sophiahemmet. Jag och min man har försökt att bli gravida i ca. ett års tid och nu börjar vi att se oss om efter utredning. Jag har regelbunden mens och ägglossning, men det tar sig inte.

Nu till min fråga: Jag har tittat runt lite och funderar på Sophiahemmet.
    Det finns dock två alternativ för utredning efter vad jag har kunnat läsa (dels här på Familjeliv och dels på andra sajter), och det är antingen att gå på gynmottagningen på Sophiahemmet (tänker särskilt på en läkare som heter Claes Nordlander som fått bra kritik och som arbetar med barnlöshetsutredningar) eller på Fertilitetsmottagningen på Sophiahemmet.

Vad tror ni är bäst att välja och har ni några egna erfarenheter av gynmottagningen resp. fertilitetsmottagningen?

Jag tänkte som så att det kanske är lika bra att söka till fertilitetsmottagningen på en gång så att vi får en ordentlig utredning, men har hört att det ska vara långa väntetider. Och dessutom verkar det som att denne dr. Nordlander på Sophiahemmet gör bra och ordentliga utredningar (de som har gått hos honom verkar ha varit nöjda med både bedmötande och utredning), så därför funderar jag på att kanske gå till honom först (kanske är kortare väntetider?).

Men jag undrar förstås vad skillnaden mellan en utredningpå gynmottagningen och på fertilitetsmottagningen är? Vill inte "missa något" för att jag går till gyn.

Någon som vet om dr. Nordlander sedan remitterar en vidare till fertilitetsmottagningen om han inte kommer längre i utredningen?

tacksam för lite input gällande detta och erfarenheter! {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Sophiahemmet: Gynmottagning vs. fertilitetsmottagning
  • Ladycocos

Jag har erfarenhet från både Fertilitetskliniken och IVF-kliniken på SH (de hänger ju ihop).

Jag gick raka vägen till Fertilitetskliniken, varför ta omvägen kring något annat ställe? Fick en toppenutredning och när vi valde att gå vidare med en IVF så var det bara dörren bredvid

Långa väntetider har de inte! Ring och boka en tid!

• katzon
    Ladycocos skrev 2010-05-19 20:20:56 följande:
    Jag har erfarenhet från både Fertilitetskliniken och IVF-kliniken på SH (de hänger ju ihop).Jag gick raka vägen till Fertilitetskliniken, varför ta omvägen kring något annat ställe? Fick en toppenutredning och när vi valde att gå vidare med en IVF så var det bara dörren bredvid Långa väntetider har de inte! Ring och boka en tid!
    Jag ringde och bokade tid för utredning idag på SH, fick tid 22 September.
    Jag tycker det känns som en EVIGHET!!!! {#lang_emotions_embarassed}
  • Ladycocos
    katzon skrev 2010-05-20 12:10:01 följande:
    Jag ringde och bokade tid för utredning idag på SH, fick tid 22 September.Jag tycker det känns som en EVIGHET!!!!
    VA!!!! När vi ringde fick vi komma efter bara 3 veckor!!!!! Visserligen ett drygt år sen, men jag är verkligen förvånad att det förändrats så mycket!!!
    Eller hmm.. vet att vi sen fick göra ett uppehåll eftersom de sommarstänger...

Vi har bestämt oss för att försöka själva över sommaren, sen så kommer vi återvända till IVF-enheten till hösten..
  • katzon
    Ladycocos skrev 2010-05-20 18:24:37 följande:
    VA!!!! När vi ringde fick vi komma efter bara 3 veckor!!!!! Visserligen ett drygt år sen, men jag är verkligen förvånad att det förändrats så mycket!!! Eller hmm.. vet att vi sen fick göra ett uppehåll eftersom de sommarstänger...Vi har bestämt oss för att försöka själva över sommaren, sen så kommer vi återvända till IVF-enheten till hösten..
    Jag är också förvånad, en av mina närmsta vänner gjorde utredning där för ett år sen och dom fick också en tid snabbt.
    Det känns som att det bara har exploderat!!!
  • goji

Hej och tack för svar!

Jag har också ringt Sophiahemmet, fertilitetskliniken och det visade sig var låång väntetid, till september/oktober.
    Så min fråga kvarstår: Är det någon som har erfarenhet av Sophiahemmets gynmottagning för fertilitetsutredning och vet någon vad skillnaden är mellan en utredning via gyn och en utredning via fertilitetskliniken?

Tacksam för om någon har några erfarenheter gällande detta! Vill alltså veta om jag missar några moment i utredningen om jag väljer gynmottagningen på Sophiahemmet, istället för att vänta på att få tid på fertilitetskliniken på Sophiahemmet?

• Miss Shoppocholica

Hej Alla ni som finns på denna tråd, ni är varm välkomna att besöka tråden

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m50787163.html

där vi är flera som har gått igenom undersökningar/utredningar, vissa av oss har dessutom precis gör en äggplockning och ruvar just nu på äggisar.

Titta förbi och skriv en rad.
    Hej Miss.S

Svar på tråden Sophiahemmet: Gynmottagning vs. fertilitetsmottagning