• FridaB09

Tillagning av haricot verts

Jag älskar haricot verts och tycker de fungerar bra som alternativ till pasta, i princip till allt. Men jag brukar koka dem (vet inte om det är supersmart) men de kan kännas vattenfyllda / som att det sprutar ut ljummet vatten ur dem när man tuggar på dem.

Finns det något sätt jag kan undvika det här? Tillaga dem på ett annat bättre sätt?
    Jag vill gärna behålla så mycket näring och känsla av nyttighet som möjligt {#lang_emotions_smile}
    (Det är alltså frysta haricot verts jag använder)
  • Svar på tråden Tillagning av haricot verts
  • Akleja

Jag brukar köpa färska. Steker de lätt i en stekpanna och på med lite vitlök, flingsalt och örter. Såå gott!! Jag vill gärna ha de lite knapriga.

• FridaB09
    Akleja skrev 2010-05-19 19:49:47 följande:
    Jag brukar köpa färska. Steker de lätt i en stekpanna och på med lite vitlök, flingsalt och örter. Såå gott!! Jag vill gärna ha de lite knapriga.
    {#lang_emotions_cool} Det lät supergott, men jag går igenom ganska många kilon per år + är dålig på att äta upp färska grönsaker. Mest praktiskt för mig att hålla mig till frysta {#lang_emotions_smile}
  • Grålle

Jag steker ofta frysta, det går jättebra.

med riven/pressad vitlök, flingsalt och ev.köttsky och/eller lite rödvin med hackad rödlök, halverade körsbärstomater och flingsalt (gott till lax) med finstrimlad bacon med solrosfrön, rödlök och flingsalt + ev.lite balsamvinäger
    Man kan variera hur mycket som helst
  • FridaB09

Tack, då får jag testa det! {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Tillagning av haricot verts