• angel1981

Grop i tanden

Hej, Vad kul att jag hittade dig här:) Behöver verkligen svar från en kunnig. Är så nerväs över min sons tänder... Vi borstar morgon och kväll, ibland går det bra ibland vägrar han gapa så då kommer man inte alls åt tänderna där bak dessutom så gillar han inte alls tandkräm. Men hur som helst så försöker jag borsta så gott jag kan. För några dagar sedan upptäckte jag att han har en liten grop i tanden brevid framtanden. Den är jätte liten men om jag känner vid fingret så känner jag att det är en liten grop och om man tittar riktigt noga så ser man den.Är det ett hål eller kan det vara ngt annat? Sen har han även lite vita fläckar på tandkronorna längst bak. Är det karies tror du? Har tid till en tanläkare on några veckor men jag stressar verkligen upp mig pga detta. En kompis till mig var till tandläkaren men ´sin fyra årig som hade ett hål, hon blev inte alls bra bemött där. Jag försöker verkligen göra allting rätt mern är så orolig över att han skulle ha hål. Och om han har det, vad gör man då? Kan man laga hål hos en som bara är 3 år? Kommer ihåg ett skräck exempel när jag själv var liten då hade en kompis till mig som kanske var 4-5 år ett svart prick i framtanden, det såg verkligen hemsk ut. Vill att min son ska ha fina och friska tänder...

• Svar på tråden Grop i tanden
  • Barntandläkaren

Hej!
    Gropen du beskriver kan var ett hål om tandsubstansen är mjuk och missfärgad. Den vita fläcken kan vara början till hål.
    Men det kan också vara så att det skett en störning när tändern bildades under fostertiden och gropen och fläcken uppstått av den anledningen.
    Vi hoppas på det senare! Det är bra att du är noga med tandborstningen. Försök hitta en tandkräm som ditt barn tycker om eftersom det är bra med tillförsel av det fluor som tandkrämen innehåller. Undvik saft och andra söta drycker -vänj barnet att dricka vatten.
    Det är inte så vanligt att 3-åringar har caries men om de har det försöker man laga speciellt kindtänder och det går oftast bra!

Svar på tråden Grop i tanden