• Mamaiia

Leg. Sjuksköterska, var förvarar DU din legitimationshandling?

Jag pratade häromdagen med min mamma (hon är liksom jag legitimerad sjuksköterska) och på något sätt jag inte minns kom vi in på detta med var man förvarar sin legitimation.

Mamsen menade att herregud, man bör ha den på något übersäkert ställe, som typ ett bankfack eller kassaskåp. Man vet ju aldrig om det börjar brinna hemma eller att man får inbrott eller så..
    Kontentan var alltså: förvara inte din sjuksköterskelegitimation hemma.

Det gör ju då jag {#lang_emotions_embarassed}
    Och har egentligen inte tänkt så mycket mer på det.
    Fast lite skitnödig kan man allt bli när man tänker efter, att man faktiskt bara får den utfärdad EN gång.

Så av nyfikenhet: Var förvarar DU, leg. sjuksköterska, din Ssk-legitimation?
    (redogör givetvis inte i detalj, jag är mest intresserad av om de flesta har den hemma eller ej )

♥ ♀ född 2oo9-12-o8 ♥ Jag har den finaste titel en människa kan få - Mamma.
  • Svar på tråden Leg. Sjuksköterska, var förvarar DU din legitimationshandling?
  • bridezilla

Öh... den står i mappen den kom i i bokhyllan... {#lang_emotions_embarassed} Har inte heller tänkt på att den borde förvaras på ngt särskilt säkert ställe... men det kanske man borde.

• parvati

Det borde väl gå att få den utfärdad igen från socialstyrelsen?

• CarlHerman

Jag har ett annat legitimerat yrke och förvarar beviset hemma men kanske borde jag tänka om...

parvati skrev 2010-05-20 14:27:56 följande:
    Har för mig att man inte kan fått ett nytt precis likadant bevis. Man får något annat om man tappar bort det men kommer inte ihåg vad det kallas.
  • Mamaiia
    parvati skrev 2010-05-20 14:27:56 följande:
    Nej det går inte, man får det bara utfärdad en gång (precis som jag skrev i ts).

Däremot kan man få ett annat intyg från Socialstyrelsen om att man är legitimerad (vilken leg. yrkesgrupp man nu tillhör) om man skulle sumpa sin riktiga legitimation.

Så egentligen, som Tecken säger, det lär väl knappast inte vara någon katastrof om något skulle hända den kanske
    Och alla vi legitimerade finns ju som sagt registrerade hos Socialstyrelsen, det står inte och faller med papperet.

Haha, fler än jag som har den i bokhyllan med andra ord ^^ :-P
  • Kristin85

Den har jag i den mappen som den kom i inne på kontoret.

• gryning2

Jag har det hemma, om det skulle brinna upp så får jag väl be om ett annat papper då? Spelar ju ingen roll om det inte skulle vara originalpapperet tycker jag.

• Mamaiia
    gryning2 skrev 2010-05-20 19:04:32 följande:
    Jag har det hemma, om det skulle brinna upp så får jag väl be om ett annat papper då? Spelar ju ingen roll om det inte skulle vara originalpapperet tycker jag.
    Nej du, jag börjar också tro att morsgrisen fått någonting om bakfoten

Jag vet visserligen inte om det nu bara är att "få nåt annat papper" men så värst invecklat kan det väl inte vara tycker man..

Min får nog bo kvar i bokhyllan tills vidare ^^
  • Catti41

Alltså man har ju legitimationen kvar, även om man förlorar pappret. Man kan få ut ett bevis på att man har sin legitimation, även om det pappret inte är lika snajdigt som det ursprungliga.

Jag har min psykologlegitimation bland övriga betyg och intyg eftersom jag behöver en kopia på den när jag söker jobb. Jag har dessutom spillt rödvin på det...

• Mamaiia
    Catti41 skrev 2010-05-21 13:10:09 följande:
    Jag har dessutom spillt rödvin på det...
  • Mela78

Jag har min någonstans i någon av "viktiga papper"- högarna. {#lang_emotions_embarassed} Blev rekomenderad av min skola precis innan examen att inte förvara denna hemma utan i bankfack eller liknande. Har inte riktigt kommit dit än, men har nu iallafall tagit fram min broch ca tre år efter examen.

• Menhir

Jag har inte tagit fram min tandläkarlegitimation på äver 12 år, är inte ens säker på var jag har den.

En kopia har jag skickat när jag sökt jobb resp ST-tjänst men aldrig visat orginalet för någon.

Känns itne som om det spelar så stor roll - försvinner pappret får väl SoS skicka ett nytt intyg på att jag är legitimerad. Seriösa arbetsgivare förväntar jag mig ändå ringer till SoS och kollar, man kan ju ha blivit deslegitimerad...

• Mamaiia
    Mela78 skrev 2010-05-21 19:56:48 följande:
    Jag har min någonstans i någon av "viktiga papper"- högarna. Blev rekomenderad av min skola precis innan examen att inte förvara denna hemma utan i bankfack eller liknande. Har inte riktigt kommit dit än, men har nu iallafall tagit fram min broch ca tre år efter examen.
    Hahah, jamen du ser..

Varför blir man inpräntad att man ska vara såååå överjordiskt rädd om leg:et?
    Givetvis förstår jag också att det är en värdehandling. Men ändå?
    Jag har liksom hört det från flera håll, inte bara då jag diskuterade med mamsen.

Som många redan påtalat: OM olyckan skulle vara framme så går det väl att lösa ändå? Man är ju fortfarande reggad som legitimerad?

Eller finns det någon hake som man inte vet om med detta..?
    Är det kanske större apparat än man tror, att få detta intyg i händelse av förlorad leg?
  • systersandra

Jag skulle aldrig hyra ett bankfack år in och år in för originallegitimationen.
    Visserligen får man ju inte exakt samma papper om den skulle komma bort men du får ju ett annat papper som är motsvarar legitimationen och som fungerar lika bra om du skulle säka nytt jobb.Du förlorar ju inte legitimationen bara för att intyget är borta.
    Jag förvarar min i en byrå.

• Eisa

Den ligger i bokhyllan bland andra viktiga pejpers.

• Mamaiia
    Beben skrev 2010-05-21 21:15:12 följande:
    Mitt finns i bankfacket. Har en orginalkopia för ev jobbansökningar.
    Aha, se där!
  • JA77

Den har av misstag rykt i tuggen (!), men det var inga problem att beställa en kopia från Socialstyrelsen!

Svar på tråden Leg. Sjuksköterska, var förvarar DU din legitimationshandling?