• Göran64

    Sätt att minska bristen på donatorer

    I England råder stor brist på sperma och äggdonatorer, precis som i Sverige, 1998 startardes en  statligt finansierad fond/organisation "National Gamete Donation Trust" för att öka den allmänna medvetenheten om denna stora brist och hur viktiga donatorerna faktiskt är för alla par som inte kan få barn på annat sätt för att på detta vis öka nyrekryteringen av nya donatorer.Vore det inte bra om en liknande  fond/organisation bildades i Sverige enligt engelskt mönster?  Vad säger ni alla som är i behov donatorer för att få era efterlängtade barn och som smärtsamt märker av bristen sperma?

    Goals of the Trust


    Develop a strategy to raise public awareness about the need for more gamete and embryo donors in all sections of society Work with fertility units to provide national and regional recruitment campaigns Provide potential donors with information about the processes involved with gamete donation and details of how to become donors Act as a clearing house for information about gamete donation and recruitment Provide potential recipients with information about the process involved in treatment with donated gametes and details of treatment centres Raise awareness among healthcare and other professionals about the need for gamete donors Liase with the relevant professional bodies Raise appropriate funds to support the Trust in maintaining a consistent long-term gamete donor recruitment campaign

    http://www.ngdt.co.uk/
  • Svar på tråden Sätt att minska bristen på donatorer
  • Cosan

    Det stora problemet som jag ser det är att branschen är rutten varför jag inte skulle tänka mig ställe upp som donator. 
    Klinikerna har stor fina lokaler, tar ordentligt betalt, för enkla tjänster, vägrar svara på frågor om vetenskap mm. Många av de som donerat spermier har över 100 biologiska barn runt om i världen. Skulle tippa på att någon redan hackat fram uppgifter om föräldraskap. 
    Hela branschen skulle behöva en ordentlig genomsyn och ordentliga etiska regler. Verkligen oroande med hur alla som verkligen längtar efter barn blir profiterade på, hade du velat ditt barn har 100 syskon runt om i världen? Hur roligt är det om dessa barn träffas i vuxen ålder och inte kan få barn?    

  • Jacquelinne

    Så kan man väl inte tänka!!! Jag är äggdonator och skulle kunna tänka mig att donera till par som vill men inte kan själva. Jag anser inte att jag har flera barn runt om i Sverige/världen, jag donerar ägg och efter det tar det slut!!! Alla har rätt till barn och alla barn har rätt till föräldrar. Jackie

  • viseversa
    Jacquelinne skrev 2011-11-09 19:32:39 följande:
    Så kan man väl inte tänka!!! Jag är äggdonator och skulle kunna tänka mig att donera till par som vill men inte kan själva. Jag anser inte att jag har flera barn runt om i Sverige/världen, jag donerar ägg och efter det tar det slut!!! Alla har rätt till barn och alla barn har rätt till föräldrar. Jackie
    Men du är ju den biologiska mamman iallafall. Kul att råka springa på en "minime" ute på stan liksom. Jag donerar INTE ägg just för att JAG vill föda MINA barn.

    Och för att jag är en kall jävul som faktiskt i det stora hela struntar i om andra inte kan få barn. Det gäller inte mig!

    Sen varför ska jag proppa mig full med hormoner och gå på äggplock som dessutom kan göra ont för att någon annan jag inte ens känner ska ha rätt till barn? Enligt mig är inte barn en allmän rättighet iallafall.
  • Neod2
    Cosan skrev 2011-10-29 14:24:04 följande:
    Det stora problemet som jag ser det är att branschen är rutten varför jag inte skulle tänka mig ställe upp som donator. 
    Klinikerna har stor fina lokaler, tar ordentligt betalt, för enkla tjänster, vägrar svara på frågor om vetenskap mm. Många av de som donerat spermier har över 100 biologiska barn runt om i världen. Skulle tippa på att någon redan hackat fram uppgifter om föräldraskap. 
    Hela branschen skulle behöva en ordentlig genomsyn och ordentliga etiska regler. Verkligen oroande med hur alla som verkligen längtar efter barn blir profiterade på, hade du velat ditt barn har 100 syskon runt om i världen? Hur roligt är det om dessa barn träffas i vuxen ålder och inte kan få barn?    
    Det där gäller väl utanför Sverige? I Danmark för att inte tala om i USA, finns det ju donatorer som har 100 tals barn..kanske 1000 tals barn till och med? Därför tror jag att behovet av nya donatorer är av vikt för att minska ner risken
    för att klinikerna frestas att överutnyttja enskilda donatorer som funkar bra pga av de lider av stor donatorbrist.
  • mariaochlinus

    viseversa: NEJ, donatorn är INTE biologisk mamma, de blir kvinnan som är gravid med barnet,hon är den biologiska mamman. Donatorn kallas endast gör genetisk mamma!


    (¯`♥.¸♥ Amanda 001113, Lucas 051010, Vidar 080328, Alice 100517 ♥¸ .♥´¯)
  • Celestialday

    Ett sätt att öka tillgången på donatorer är garanterat om dessa tilldelas Serafimerorden av Hans Majestät Konungen för betydande insatser för fosterlandet. 

  • Sossatina
    mariaochlinus skrev 2012-03-15 03:50:08 följande:
    viseversa: NEJ, donatorn är INTE biologisk mamma, de blir kvinnan som är gravid med barnet,hon är den biologiska mamman. Donatorn kallas endast gör genetisk mamma!

    Hejja hejja! Tänk att så få fattar detta!!!
    och så reagerar de som att DE VET RÄTT när de har så stolpskottsfel att det blir komiskt.
    Sprid kunskapen! till slut måste vi ju bli i majoritet!  
Svar på tråden Sätt att minska bristen på donatorer