• Mrs Cykel

    När började ni ge ert barn sötsaker/fika?

    Det känns som om vi är de enda som inte ger vårt barn sötsaker, kakor, glass och fika i olika former. Vår dotter är 22 månader.

    När började ni andra att ge socker till era barn? Vad var anledningen?

    Vi känner inte att hon har något behov av det eftersom hon är så liten. Ju längre vi kan vänta, desto bättre. När vi fikar får hon frukt eller macka och är hittills glad och nöjd med det.

    I sommar kommer hon sannolikt få glass och frukt om vi äter det, men att börja trycka i henne godis och annat känns så onödigt för både tänder och kropp.

    Skulle vara lite intressant att höra hur ni andra resonerar/resonerat kring detta! Känns som om ALLA barn i samma ålder redan är kakmonster.

  • Svar på tråden När började ni ge ert barn sötsaker/fika?
  • CallGirl

    Ettan fick tårta när hon fyllde ett sen har hon undan för undan fått smaka mer när vi har ätit. Tvåan var 10 månader när storasyster tyckte det var enormt orättvist att bara hon fick glass men inte lillasyster och helt enkelt delade med sig av sina glass. Sen var det kört för hennes del

    Hur vi tänker, vi äta bra mat till vardags och då gör lite godis, fika, glass m.m. ibland varken till eller från. Vi undviker däremot dolt socker så sött bröd, söta flingor sötat yoghurt m.m. är sådant som vi undviker.

  • La Lola

    1 år ca.
    Glass gillar Hedda men inte tårta.
    Kakor är hon inte heller så intresserad av eller mjuka bakverk.

    Det är ju inte så att vi fikar/äter glass varje dag o vi är inte rädda för socker.
    Så jag ser inget problem med att hon får smaka/äta det ibland.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Busbellan

    Minstingen var nog runt 8 mån när hon började få glass, och älskade det från första stund
    Hon får även fika och liknande när vi äter det, men är inte så glad i kakor. Godis smakade hon med innan hon var 1 år.
    hmm, och anledningen till det vet jag inte, men vi såg ingen anledning till att hon inte skulle få smaka heller


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Mrs Cykel

    Skriker era barn när de INTE får fika/kakor, antingen när man själv fikar eller när man är i mataffären och de ser förpackningarna?

  • La Lola
    Mrs Cykel skrev 2010-05-20 07:54:23 följande:
    Skriker era barn när de INTE får fika/kakor, antingen när man själv fikar eller när man är i mataffären och de ser förpackningarna?
    Näpp, aldrig hänt.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SilverEmma

    Äldsta fick nog smaka första gången när hon var runt 8 månader. Vi försökte undvika det men det är inte lätt med en massa släktingar som trycker in saker i munnen på henne när vi inte ser....

    Jaja...det är inte hela världen. Det blir ju inte varje dag. Hon är nu 15 månader & lyser upp & tjuter "BULLE!" så fort vi får besök & ställer fram kaffe.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-05-20 07:55:08 följande:
    Näpp, aldrig hänt.
    eller skriker o skriker, igår köpte storasyster en glass o då sa Hedda till att hon ville ha.
    så jag köpte en till oss oxå o hon fick smaka lite.

    Men hon skrek aldrig.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SilverEmma
    Mrs Cykel skrev 2010-05-20 07:54:23 följande:
    Skriker era barn när de INTE får fika/kakor, antingen när man själv fikar eller när man är i mataffären och de ser förpackningarna?
    Sitter vi & fikar & hon står bredvid så blir hon tjurig ja...men hon nöjer sig med lite sen går hon & leker istället. I affären förstår hon inte vad saker & ting är så där har vi inget problem.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • CallGirl
    Mrs Cykel skrev 2010-05-20 07:54:23 följande:
    Skriker era barn när de INTE får fika/kakor, antingen när man själv fikar eller när man är i mataffären och de ser förpackningarna?
    Nope.
  • Kajsan

    Alltså vi fikar inte, bara när det är kalas.
    Godis börjades det med förra veckan, dottern är 4.5 år.
    Det kommer hon få vid speciella tillfällen om hon vill ha.
    Läsk väntar vi med.


    Jo just det!
  • Opersonligt nick

    Mitt äldsta barn fick nog sötsaker senare än vad lillebror fick. Lillebror är 20 månader är väldigt medveten om vad godis och kakor är. Jag gör ingen stor sak av det helt enkelt. Barnen dör inte av en klubba någon gång ibland. Båda barnen äter både glass, kakor och frukt och smörgåsar. Ibland får de en glass som mellanmål, om det passar bra (typ när det är riktigt varmt ute) och ibland får de en macka om det passar bättre. Varför vara åt antingen ena eller andra hållet? Det är ju inte så att barn som äter kakor - BARA äter kakor och sötsaker. Jag tror mer på en sund balans mellan allt.

  • mantaray

    min dotter är lite över 3 år. första gången hon fick godis var i julas när hon fick ett litet chokladägg men sen har hon inte ätit mer godis efter det.

    hon äter lördagsglass och har väl gjort så ett år kanske. fikar gör vi ibland men det är inget hon tjatar efter. hon var nog nästan 2 när hon fick smaka bulle/kaka. hon åt lite tårta på sin 1-årsdag men tyckte inte om det.

Svar på tråden När började ni ge ert barn sötsaker/fika?