• TyraPaloma

Hur mycket fickpengar behövs?? (Weekend Paris)

Funderar på att åka till Paris på en weekend.

Kommer dit fredag kväll och tänkte mig då en krogkväll. Sedan har jag hela lördagen då jag tänkte gå på museum (se Mona Lisa etc), kolla in Eiffeltornet och sånt.

Åker hem tidigt på söndag morgon så där går inga pengar.

Det jag undrar nu är hur mycket pengar jag behöver för detta? Har hört att Paris ska vara en dyr stad. Jag reser alltså ensam och flyg och hotell är redan betalt.

Tack på förhand!

Kram, Jennie

• Svar på tråden Hur mycket fickpengar behövs?? (Weekend Paris)
  • xolma

Begreppet dyrt är ju relativt, det som är mycket pengar för en person är lite för en annan. Jag tycker iallafall inte att Paris är särskilt dyrt, det går snarare att klara sig på ganska lite pengar där.

Det första du får tänka på är transportkostnaderna. Nu vet jag inte vilken flygplats du flyger till men om du ska till CDG tycker jag att det är billigt och väldigt enkelt att åka RER-tåg in till stan. 17 Euro kostar det tur-och-retur. Du kommer säkert också att behöva åka metro eller buss inne i stan. Det finns olika typer av biljetter, men en enkel resa kostar 1,6 Euro. Information om kollektivtrafiken och priser hittar du på www.ratp.info

Sen har du ju inträden till de ställen du vill besöka som Louvren, Eiffeltornet och annat. Googla efter deras hemsidor så borde du kunna hitta inträdesavgifter och räkna ut kostnaden.

Då återstår mat och shopping. När jag var i Paris i höstas åt jag för ca 50 Euro per dag. Då var det frukost på café, lunch på café/restaurang med vin och middag på kvällen, också det med vin till. På kvällen åt jag dessutom två-tre rätter. Något som är bra i Frankrike är att alla restauranger måste visa sin meny utanför. Det är bara att gå runt och kolla tills man hittar något man gillar. Kika gärna efter en Prix Fixe menu, en meny till fast pris med två eller tre rätter. Finns från 10 Euro och uppåt. Beställ en halv pichet (karaff) vin till det och du har en middag med vin för under 25 Euro.

Shopping kan man ju lägga hur mycket eller hur lite man vill på men som jag förstår det är det kanske inte ditt stora mål med resan.

Jag gillar att ta i lite högt på min resebudget, men säg att du räknar med 2000 kr i fickpengar så kan jag inte se att du skulle ha några problem att klara det! :)

Svar på tråden Hur mycket fickpengar behövs?? (Weekend Paris)