Anonym skrev 2010-05-20 11:26:52 följande:
Jag tycker det är vädligt viktigt med pengar i ett förhållande, eller rättare sagt, det viktigaste är inte att man har en massa pengar, det viktigaste är att man är på typ samma nivå vad det gäller spara/slösa och att man har en öppen kommunikation. Det må låta tråkigt men vi hade 'budgetdiskussioner' i början av vårt förhållande och vi har det med jämna mellanrum. Vi båda sparar men just nu känner vi att vi har slösar för mycket coh då har vi pratat om att vi båda måste ändra beteende. Många gör slut pga av ekonomin så se till att ni har en någolunda lika syn på pengar INNAN ni flyttar ihop så att det inte kommer som en överraskning! Sen tycker jag visserligen att det är viktigt med pengar..jag har ju hellre pengar än inte såklart. Jag vill ha och har en ekonomisk tryggehet som gör att jag kan sova gott om nätterna och slipper vända på pengarna...
Precis!
Min man hade skulder när vi träffades, när vi flyttade ihop var han dessutom arbetslös.
Jag har dock från start varit klar med hur viktigt jag tycker det är med en god ekonomi och hur viktigt det är att spara.
När vi flyttade ihop (efter 2 månader) så hjälpte jag honom ekonomiskt, men var benhård med att det skulle sökas jobb och att det verkligen inte skulle slösas. Hjälpte honom också att betala av hans skuld (som som tur väl var inte var jättestort). Han fick jobb och nu är han skuldfri sen säkert 4 år, han sparar och han har i princip samma syn på ekonomi som mig nu för tiden. Kanske har han något lättare för att slösa, men en blick från mig så är det löst :P
Kanske låter hårt men han visste vad han gav sig in i, jag var som sagt klar med hur viktigt det var med ekonomin från början. Och nu har han ju faktiskt pengar att spendera om han vill istället för en stor hög med skulder.
Nu har vi inte barn men hade jag haft det när vi träffades så hade jag nog inte chansat, då hade han fått fixa sin ekonomi innan vi flyttade ihop.