• Anonym (=(.)

Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!

Jag har psoriasis över hela kroppen kan man säga...har guttat psoriasis och de enda ställen som inte är drabbade är ansiktet, på bröstet förutom brösten där jag har, armarna, fötterna och i hårbotten. Nu när det börjar bli dags att klä av sig och bada bland folk så mår jag jättedåligt och skäms. Känner mig äcklig=(=(.
    Dessvärre har jag barn så jag måste ju försöka tvinga iväg mig men jag märker att folk tittar..bor ju även på ett litet ställe. Är annars mån om mitt utseende och tränar mycket och försöker hålla mig i form...
    Men detta gör mig jättedeppig.
    Det måste ju finnas fler tjejer här på fl då det är en folksjukdom men det är sällan som jag ser något skrivas om det......

Hur mår ni andra nu i värmen och solen??

• Svar på tråden Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!
  • Anonym (=(.)

Ingen?? Känner mig verkligen ensam om detta=(.....

• memmi

Mitt ex hade också psoriasis över hela kroppen och tyckte också att det var jättejobbigt att vara tillexempel på stranden. Jag har inte nåt tips att ge dig tyvärr, bara att du kanske kan "försola" lite innan det blir riktig sommar. Mitt ex´s hud blev iaf bättre av solen. Vad jag ville få fram var att du är inte ensam!

Kramar

• Drakenberg

Nu är jag inte en kvinna, men jag har också psoriasis och jag känner igen dina tankar. Nu har jag visserligen mindre än vad du har (smalben, armbågar och hårbotten) men roligt är det inte. Salvor, krämer och tabletter har inte fungerat allt för bra utan det som har fungerat bäst är sprutor. Dock, förra sommaren var vi i Grekland och saltvatten+sol gjorde underverk. Efter ca fyra dagar var nästan allt borta.

Men have feelings too - but who really cares!!!
  • Gradin

Har en annan form av eksem men man kan klassa den som psoriasis då min sort är väldigt ovanlig.
    Har precis i samma utsträckning som dig plus ansikte och hårbotten!

Det som fungerar är som ovan skrev saltvatten och sol!!
    Om inte annat så har jag ÄNTLIGEN hittat en salva sen många många års sökande, kan du tänka dig att testa den?

• Anonym (=(.)
    Gradin skrev 2010-05-20 15:53:17 följande:
    Har en annan form av eksem men man kan klassa den som psoriasis då min sort är väldigt ovanlig.Har precis i samma utsträckning som dig plus ansikte och hårbotten!Det som fungerar är som ovan skrev saltvatten och sol!!Om inte annat så har jag ÄNTLIGEN hittat en salva sen många många års sökande, kan du tänka dig att testa den?
    Ja om den hjälper så kan det inte skada att testa den Vad heter den?
  • Anonym

Vad har du för medicin? Du bör vara berättigad att testa Enbrel eller något annat biologiskt läkemedel. Det tar allt i många fall efter bara ett par veckor.

Kan du inte få PUVA nu på försommaren?

• Anonym (=(.)

Jag har ingen medicin alls förutom utvärtes salvor som inte hjälper=(. Men Enbrel ger det biverkningar som håravfall eller att man inte kan vara ute  i solen? Har även känslig mage men det kan väl inte påverka?

• Drakenberg

Biverkningar med Enbrel är ovanligt (enligt min läkare iaf) och jag fick inga biverkningar alls av det. Dyra sprutor dock. Ca 12500kr/st och två stycken i veckan. :)

Men have feelings too - but who really cares!!!
  • Anonym (=(.)
    Drakenberg skrev 2010-05-21 10:21:23 följande:
    Biverkningar med Enbrel är ovanligt (enligt min läkare iaf) och jag fick inga biverkningar alls av det. Dyra sprutor dock. Ca 12500kr/st och två stycken i veckan. :)
    OJ!! vilket pris! Men det går väl på högkostnadskortet och då blir det inte så dyrt. Är det svårt att få den behandlingen och hur länge tar man dem?
  • Anonym (=(.)
    Drakenberg skrev 2010-05-21 10:21:23 följande:
    Blev du helt fri då från psoriasisen och vilken typ av psoriasis har du?
Svar på tråden Ni som har psoriasis över hela kroppen...se hit!