• Newbride2008

Är du en av dem som blir lurad på rot-avdraget?

Jag vill uppmärksamma de som inte vet på att när ni använder rot-avdraget och sedan får fakturan från företaget så ska det vara rotavdrag på arbetskostnaden INKL moms och inte exkl moms. Jag har nämligen fått en faktura där jag skulle få stå för hela momsen enligt företaget som gjort så i ett helt år utan att någon kund reagerat och allra minst skatteverket för det tjänar ju bara de på.

Det är enl. skatteverket upp till kunden att kontrollera fakturan och en del kollar ju inte fakturorna utan räknar med att företagen gjort rätt (det tycker man ju att de ska kunna visserligen). Eftersom det företaget vi anlitat kommit undan med detta i ett år utan att någon ifrågasatt så verkar det ju som att en hel del människor blivit lurade och fått betala mer än de ska. Det är tydligen en del företag som gör så här och antagligen är det för att de helt enkelt missuppfattat hur detta ska redovisas så det är oftast inte med flit de gör fel. Skatteverket vet om att detta sker men gör inget åt det utan menar att det är upp till kunden, de ville inte ens gå ut med förtydligande till företagen när jag frågade om det vore en idé. Det är klart, de tjänar ju på att slippa betala halva momsen...

Så visste ni inte detta redan, tänk på det när ni nästa gång ska betala en sådan faktura.
  • Svar på tråden Är du en av dem som blir lurad på rot-avdraget?
  • Lakino

ja självklart sa det vara inklusive moms,exklusive använder väl bara företag mot företag och inte företag mot privatperson?

• Butterscotch
    Lakino skrev 2010-05-20 17:49:14 följande:
    ja självklart sa det vara inklusive moms,exklusive använder väl bara företag mot företag och inte företag mot privatperson?
    Poängen var väl att företaget fakturerade hela momsbeloppet istället för de 50% som det skulle vara.
  • MaryEllen

Momsen ska ju företaget betala tillbaka till Skatteverket sen, så för Skatteverkets del gör det ingen skillnad vem av företaget eller kunden som betalar momsen. Så jag tror inte att att Skatteverket har något "egetintresse" av att företagen gör fel.

Självklart är det dåligt att företagen gör fel, och reglerna om ROT-avdrag är inte jätteenkla alla gånger, men vems ansvar att kontrollera fakturan är det om inte kundens?

• Newbride2008
    MaryEllen skrev 2010-05-20 18:47:43 följande:
    Momsen ska ju företaget betala tillbaka till Skatteverket sen, så för Skatteverkets del gör det ingen skillnad vem av företaget eller kunden som betalar momsen. Så jag tror inte att att Skatteverket har något "egetintresse" av att företagen gör fel. Självklart är det dåligt att företagen gör fel, och reglerna om ROT-avdrag är inte jätteenkla alla gånger, men vems ansvar att kontrollera fakturan är det om inte kundens?
    Det gör ju skillnad eftersom att kunden betalar den delen som skatteverket egentligen ska stå för, men nu när kunden betalar det så slipper ju dem den kostnaden som jag ser det. Därför finns det ju ett egenintresse att inte gå ut och förtydliga detta till företagen för som det är nu tjänar de ju på det. 
    Jag tycker att det står ganska tydligt på skatteverkets hemsida att arbetskostnaden är inkl. moms och SEN drar man rot-avdraget.

När det gäller privatpersoner är ju allting alltid inkl. moms, annars är det ju svart! Vet man inte det som företag så skulle iaf jag skämmas som företagsägare.
  • MaryEllen
    Newbride2008 skrev 2010-05-20 18:57:29 följande:
    Det gör ju skillnad eftersom att kunden betalar den delen som skatteverket egentligen ska stå för, men nu när kunden betalar det så slipper ju dem den kostnaden som jag ser det. Därför finns det ju ett egenintresse att inte gå ut och förtydliga detta till företagen för som det är nu tjänar de ju på det.  Jag tycker att det står ganska tydligt på skatteverkets hemsida att arbetskostnaden är inkl. moms och SEN drar man rot-avdraget. När det gäller privatpersoner är ju allting alltid inkl. moms, annars är det ju svart! Vet man inte det som företag så skulle iaf jag skämmas som företagsägare.
    Jo, kunden betalar den del av momsen som Skatteverket ska stå för när det betalar ut andra halvan till hantverkaren. Men sen ska ju hantverkaren betala tillbaka momsen till Skatteverket, eftersom all moms som hantverkaren får in från sina kunder ska betalas till Skatteverket. Så i det avseendet blir det ändå ett +/- 0 resultat.

Om informationen är så tydlig på Skatteverkets hemsida (jag har inte sett det själv) så kan det väl inte bli tydligare. Jag förstår problemet, men tycker inte att det är Skatteverkets ansvar. Finns informationen där, ska företagarna sköta det själva.
  • Lakino
    Butterscotch skrev 2010-05-20 18:38:26 följande:
    Poängen var väl att företaget fakturerade hela momsbeloppet istället för de 50% som det skulle vara.
    nej företaget ska fakturera 50% utav ARBETSKOSTNADEN inklusive moms.
  • Lakino

jag tror att det är MÅNGA som inte vet detta:

Du får däremot inte skattereduktion för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som har värdeår fem år eller yngre.

• Newbride2008
    MaryEllen skrev 2010-05-20 19:05:32 följande:
    Jo, kunden betalar den del av momsen som Skatteverket ska stå för när det betalar ut andra halvan till hantverkaren. Men sen ska ju hantverkaren betala tillbaka momsen till Skatteverket, eftersom all moms som hantverkaren får in från sina kunder ska betalas till Skatteverket. Så i det avseendet blir det ändå ett +/- 0 resultat. Om informationen är så tydlig på Skatteverkets hemsida (jag har inte sett det själv) så kan det väl inte bli tydligare. Jag förstår problemet, men tycker inte att det är Skatteverkets ansvar. Finns informationen där, ska företagarna sköta det själva.
    Det är väldigt tydligt som sagt: www.skatteverket.se/skatter/husarbetenrot/fakturamodellen.4.2e56d4ba1202f95012080003878.html

Jag håller inte med om att de inte har ett visst mått av ansvar, och jag reagerar mest på deras inställning. Om deras regler inte följs eller misstolkas i så stor grad så tycker jag iaf att de borde ta sitt ansvar och gå ut med en förtydligan till företagen.

När det gällde det företaget jag anlitade så har vi ju stått och tjafsat med dem två gånger utan att de fattat att de gjort fel. De har ju skickat dessa fakturor till skatteverket och kunderna i ett år och ingen har någonsin reagerat. De ska kontakta sin jurist och då lär de få sig ett rejält uppvaknande förhoppningsvis men jag tycker att det är skrämmande att jag som kund ska behöva stå och ta en massa skit för att företaget inte fattar informationen. Tycker du att det är rimligt? Och sen vägrar skatteverket gå ut och förtydliga, det är här media får göra sitt jobb känner jag.

Ok, men när det gäller skatten så kan du inte ha rätt. I mitt fall betalar jag 25% mer än jag ska till företaget som sedan betalar till skatteverket. Det kan aldrig bli +-0 eftersom jag betalar något jag egentligen inte ska betala, vem får mina pengar då som jag egentligen inte ska betala? Det går inte ihop!
Svar på tråden Är du en av dem som blir lurad på rot-avdraget?