• MiloLK

vad ärmänniskans uppgift i kristendomen?

Kan någon besvara mig denna fråga vad människans uppgift är i kristendomen? Hittar inga bra svar och måste ha det till en skoluppgift!

• Svar på tråden vad ärmänniskans uppgift i kristendomen?
  • fruis

Människan har tillsammans med resten av skapelsen ytterst sett "uppdraget" att ära Gud genom sin existens. Sedan fick ju Adam ett uppdrag från Gud att förvalta jorden och ge djuren namn (dvs i princip att härska och vårda).

Den kristna församlingen har ju också fått i uppdrag att berätta om Gud för alla folk och lära dem att följa och älska Gud, den så kallade missionsbefallningen.

• MiloLK

Tack så mycket! :) finns det ngt mer?

• ViceGuy

Gud verkar vara en ödmjuk snubbe. Sätter en massa varelser på jorden för att bli prisad av dom

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • fruis
    ViceGuy skrev 2010-05-20 16:05:14 följande:
    Gud verkar vara en ödmjuk snubbe. Sätter en massa varelser på jorden för att bli prisad av dom
    Nja, att bli reflekterad i snarare. Precis som vi skaffar barn. Och är man den livskraft varifrån allt utgår behöver man väl inte heller kräla i stoftet precis...
  • ViceGuy
    fruis skrev 2010-05-20 16:08:08 följande:
    Nja, att bli reflekterad i snarare. Precis som vi skaffar barn. Och är man den livskraft varifrån allt utgår behöver man väl inte heller kräla i stoftet precis...
    Du menar att gud har behov? Trots sin allsmäktighet. Samt, hur kan man behöva reflektion när man är allvetande?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • MiloLK

då kanske någon kan ge 3 olika synsätt på bibeln när vi ändå är igång:P?

• Zhna

Att konvertera så många som möjligt oavsett om dessa är helgon eller rena rötägg! Och uteslutning är det nog ej heller någon fara för då det är mycket, mycket ovanligt i kristna sammanhang.

• nostalgi
    MiloLK skrev 2010-05-20 16:42:43 följande:
    då kanske någon kan ge 3 olika synsätt på bibeln när vi ändå är igång:P?
    Bibelen, precis som alla andra "heliga skrifter", är de mest missbrukade och misstolkade literära verk, som någonsinn förekommit.
    De används som ett argument för krig, och för att smörja "kyrkans folk" fickor med almosa.
  • fruis
    ViceGuy skrev 2010-05-20 16:30:37 följande:
    Du menar att gud har behov? Trots sin allsmäktighet. Samt, hur kan man behöva reflektion när man är allvetande?
    På vilket sätt uttryckte det jag skrev att Gud skulle ha behov? Och på vilket sätt motsäger egentligen allmäktighet att man skulle ha behov? Och vem säger att reflektionen är till för Gud själv? Jag menade snarare att reflektionen är till för skapelsen.
  • MiloLK

haha det gjorde jag faktiskt och blev trots det godkänd:D

Svar på tråden vad ärmänniskans uppgift i kristendomen?