• LillaFlingan

snett huvud, vad göra?

vi har en liten pojke på 5 veckor som envist vill ligga åt vänster med huvudet.. vaken som sovande.. dygnet runt..
    petar dit kuddar,handdukar osv på hans vänstra sida för att han INTE ska kunna luta sig åt det hållet.. men på nåt vis lyckas han ändå..

vad kan vi göra mer?
    han är väldigt sned i bakhuvudet nu.....
    kan det fastna så???

vår 1a son hade inte alls det här problemet!
    (men han sov på oss eller i våra famnar första tiden å andra sidan)..

• Svar på tråden snett huvud, vad göra?
  • Ammi84

vänd på honom när han väl har somnat. låt honom alltså somna som han vill, sen när hans over djupt vänder ni helt enkelt på honom.

• LillaFlingan

tack för ditt svar, jag brukar tassa dit och vända hans huvud när han sover... men han vänder tillbaks det lika snabbt.. INTE alla gånger , men många gånger......

• Ammi84

I vissa kulturer brukar man massera barnets huvud till formen man vill ha. Det sker när de är vakna och till exempel sitter/ligger i ens knä. Vet inte om det fungerar eller ej, men vanligt är det. Testa det med =)

• Maria K

Klipp till en kudde/skummgummibit med hål för huvudet så måste han ligga mer rakt med huvudet. Lägg dit den sen han somnat. Om du tycker det blir värre eller han inte vänder huvudet alls åt höger eller är stel åt det hållet kontakta BVC eller en sjg för mer hjälp.

• Hemlighet

Vår dotter var jätte sne i huvudet när hon var mindre.
    Nu när hon är 13 månader syns det knappt.
    det vi gjorde var att ha henne på sidan. Motsatta sidan där hon var sne.
    Men det kan  även vara att en sena i nacken är för kort.
    Ta upp det med ditt BVC.
    Och använd kudde och undvik babysitter

• Beluna

Hej! Min bebis blir snart 3 månader och jag märkte också att han var sne. Kolla upp Torticollis på google så får du se vad du ska göra. Man ska ha dom på mage så mycket som möjligt när de är vakna för att stärka upp nacken mer. Det är för att ena senan är för kort men säg till på BVC ändå. Kan vara bra att ha med på journalen. Har bara tränat med honon i 2 veckor och han är redan mkt bättre. Lycka till. http://ryttarmamman.blogg.se

• viseversa

Ja det kan bli så att han är sned hela livet om inget görs åt det. Jag var så rädd för att mina barn skulle bli sneda eller platta så jag vände på dom ofta när dom sov. 

Alwa blev snabbt platt som liten bebis och jag kämpade på för att hon skulle få en fin huvudform igen.
    Jag vände på dom kanske varannan timme på nätterna och sov dom i vagn på dagarna så låg dom alltid på sidan. Och även då vände jag på dom. Mina barn har väldigt fina runda bakhuvuden.
  • viseversa
    Beluna skrev 2010-05-20 20:10:49 följande:
    Hej! Min bebis blir snart 3 månader och jag märkte också att han var sne. Kolla upp Torticollis på google så får du se vad du ska göra. Man ska ha dom på mage så mycket som möjligt när de är vakna för att stärka upp nacken mer. Det är för att ena senan är för kort men säg till på BVC ändå. Kan vara bra att ha med på journalen. Har bara tränat med honon i 2 veckor och han är redan mkt bättre. Lycka till. ryttarmamman.blogg.se
    fast jag tror ts snackar om platt bakhuvud av för mycket ryggläge. Eller har jag helt fel ts?
  • felia67

En av mina stora barnfick väldigt platt huvud den andra sned av att alltid låta huvudet ligga åt favoritsidan. Sökte på barnkliniken med båda. Blev lugnad och uppmanad att "försöka" vända den som var sned. Lyckades inte ändra hennes favoritställning. Bägge har nu passerat 10 år och har runda, symmetriska huvuden utan några åtgärder har behövts.

• Tandvärk

Med risk för att någon annan redan tipsat och därmed framstå som tjatig - köp en kudde som heter Sleep Baby. Världens bästa uppfinning. Fick ordning på min sons sneda huvud och envisa benägenhet att ha huvudet åt samma håll jämt. Till och med när han var vaken och i upprätt läge TITTADE han åt samma håll.... Om man så hoppade upp och ner och gjorde volter på motsatt sida.. Tre veckor i kudden nattetid så var saken biff.

• srka

Jag fick rådet av bvc att lägga min dotter "skavfötters" dvs att lägga henne med huvudet neråt i spjälsängen eftersom de vänder sig åt det hållet föräldrarna är åt. Nu är hon snart tre och har inget platt huvud.

• Tandvärk

Äsch, Baby Sleep heter den: http://www.babykoncept.se/sidkudde-p-55.aspx

Kan förresten tillägga att vi höll på att mixtra med handdukar och annat i FYRA månader innan vi insåg att det inte skulle gå och gick till en sjukgymnast där vi fick tipset. Så fyra månaders slit och oro fixat i ett nafs. Man kan tro att jag är en försäljare in disguise, men det är jag inte - jag bara vet att den här uppfinningen är så sjukt bra .

• Agnes72

Hej,
    vår pojke, idag 2,5 år, föddes med torticollis vilket gjorde att han inte kunde vända huvudet till vänster. Följden blev att han blev kraftigt sned.

Oavsett bakgrunden, går det att ordna, förbättra! Tro mig, jag var mycket orolig, men idag märks nästan inget. Och tydligen enligt läkare och sjukgymnast, kommer det fortfarande att förbättras.

På sidan om torticollis, får man bra råd, som går att använda oavsett bakgrund, även platthet pga enbart ryggläge.

Använd gärna Baby Sleep kudden. Mycket bra! Dagtid har man möjlighet att övervaka barnet när det sover, och behöver inte oroa sig för att det ligger på sidan.
    Se till att, om ni använder kudde, att den inte är för lös, utan att den avlastar. Men det finns tid att ta det sen.
    Försök att vända på huvudet när er son sover. Även om han vänder tillbaka, övar ni nackmusklerna.
    Nu är han så liten och ny, kan vara en vana från när han låg i magen. Men be bvc att kontrollera om han verkare stramare i ena sidan av nacken. Då kan ni få hjälp av sjukgymnast.

När han blir lite större, övar ni magläge så mycket som möjligt.
    Prova gärna bumbo stol sen, var lite mer sparsam med babysitter.

Hör av dig om du har frågor!
    Lycka till!

• Ref

Hej, vi hade också det problemet innan. Vår son vaknade varannan timme de första 3 månaderna och ville äta / snutta så han låg då i våran säng på min vänstra sida så jag vände bara mig så han kom åt bröstet, tog alltså inte upp honom i famnen. Vi märkte då att han alltid hade huvudet åt höger och hade problem med att få honom att sitta till vänster, han skrek när vi försökte med detta. Så jag bytte helt enkelt plats i sängen så han låg på min högra sida någon vecka och sedan var problemet löst. Vet inte om detta hjälper dig dock :) Ligger han i eran säng?

• Tant Green

Vi hade samma problem i 7 månader då hon plötsligt kunde vrida på huvudet och började ligga åt båda hållen. Då hade vi gått hos sjukgymnast i flera månader och tränat på alla möjliga sätt utan att det verkat ge något resultat tidigare.

Men när hon väl började vända på huvudet, och även sitta upp mer, så blev huvudet mer symmetriskt ganska snabbt. Förutom att öronen fortfarande sitter olika långt fram, det kommer inte gå att ändra på.

• LillaFlingan

det var BVC som uppmärksammande hans sneda huvudform för 2v sedan och sa åt oss att vända på hans huvud när han sover, använda huvudkudde och ha honom på höger arm när vi matar..
    han är sned på vänster sida av bakhuvudet..
    han ligger ALLTID med ansiktet och kollar åt vänster, ja han kollar ju inte när han sover förståss :))

men han kan kolla åt höger med och vrida huvudet åt höger helt obehindrat..
    så för korta nackmuskler osv tror jag inte det rör sig om..
    han klarar av att lyfta huvudet i magläge med..
    (dock såklart inga långa stunder osv men ändock).

det får nog bli en babysleep kudde! kikat lite på dem redan, men liksom tvekat lite..
    men ja det är nog lika bra så slipper man behöva oroa sig heeela tiden.. :)

tusen tack för ALLA era svar!!!:)

• Phillippa

Vår dotter hade också en favoritsida och jag var orolig och tog upp det varje gång på bvc men de tyckte inte att det var något allvarligt. Jag lade henne i alla fall på motsvarande sida när hon sov på dagen och försökte få henne att titta åt andra hållet när jag bar henne. Det hjälpte inte alls med roliga saker på motsvarande sida, inte ens ett rasande hus hade fått henne att vända på huvudet för att titta. Det som hjälpte var att hålla för ansiktet så att hon inte såg någonting åt det hållet, då blev det alldeles för tråkigt och hon var tvungen att titta åt andra hållet. Det tog ett tag att få in tekniken bara. Min man lyckades aldrig, hon bara slickade honom i handflatan när han gjorde så ;).

Nu är hon 8 månader och hon vänder huvudet dit det är mest intressant och sover på båda sidor. Jag tycker dock att huvudet lutar lite men jag hoppas att även det ordnar sig. Jag ska påpeka det på bvc på måndag dock.

Svar på tråden snett huvud, vad göra?