• Ftur

Bin från biodling - HJÄLP

Jag bor i närheten av en biodling och nu när det är varmt får vi in en massa bin i huset! Finns det något tips på hur man undviker att få in dem? (Förutom att stänga fönster och dörrar då... ) Har hjälpt ett tiotal att hitta ut bara idag, och ändå finns det fler härinne... Man vill ju inte gärna slå ihjäl de små stackarna...

• Svar på tråden Bin från biodling - HJÄLP
  • Michisen

Skaffa insektsnät till fönstren och häng upp draperier i öppna dörrar. Det hjälper en del.

• M2003

Konstigt, de brukar ju inte ta sig in i hus. Har ni honung som står framme och luktar så bör ni ta bort den. Insektsnät är nog i så fall enda sättet.

Vi hade bin till och med på en radhustomt en gång i tiden 100 kvm tomt och 16 kupor (det var trångt). Det var aldrig några bin inne varken hos oss eller grannarna. De stack rakt upp och flög till sina favoritnektarställen.

• Ftur

Tusen tack för svar!
    M2003: jag tänkte också som så, att det väl är märkligt att de flyger in. Vi har en del blommor inne och jag ätnkte först om det kunde vara det. Men blommor är ju vanligt att man har. Men nu slår det mig att vi i badrummet har en tvål med honungsdoft! Kanske kan det vara den??? Faktum är att de flesta bina förirrade sig in dit. Måste prova att ställa ut den och se om det gör någon skillnad!

• M2003
    Ftur skrev 2010-05-21 08:06:54 följande:
    Tusen tack för svar! M2003: jag tänkte också som så, att det väl är märkligt att de flyger in. Vi har en del blommor inne och jag ätnkte först om det kunde vara det. Men blommor är ju vanligt att man har. Men nu slår det mig att vi i badrummet har en tvål med honungsdoft! Kanske kan det vara den??? Faktum är att de flesta bina förirrade sig in dit. Måste prova att ställa ut den och se om det gör någon skillnad!
    Hoppas att det löser sig. Bin är ju trevliga djur och nyttiga!
  • ikafika

Prata med biodlaren, säg att ni får in bil och fråga om han vet varför. Han borde ju kunna flytta bina om folk får in dem i sina hus. Man brukar väl fråga grannar närboende om det är okej innan man ställer ut bikupor?

• Ftur

Bina slutade att komma in när vi tog bort tvålen med honung i!
    De ÄR smarta djur!

• droppen25
    Ftur skrev 2010-06-09 14:36:46 följande:
    Bina slutade att komma in när vi tog bort tvålen med honung i!
    De ÄR smarta djur!
    Verkar vara äkta honung i tvålen i alla fall Glad

Vi planterade två fjärilsbuskar förra året och både fjärilar och humlor var som tokiga i dem.
  • M2003

Bin är som sagt var "kloka" djur, ialla fall följer de sin instinkt och det innebär att de bara söker sig till sånt som är tillräckligt sött (tex ratar de saft som getingar älskar) och sånt som luktar honung. Bin är verkligen fascinerande djur!
    Det var tur att du kom på att det var honungstvålen!

Svar på tråden Bin från biodling - HJÄLP