• Anonym

klamydia, anmäla den som smittat

Jag fick veta häromdagen att jag har klamydia. Jag låg med en kille och frågade då honom om han hade någon könssjukdom, vilket han sa att han inte hade, och att han visste det för att han hade testat sig. Detta var i december.
    När jag fick svaret att jag var smittad visste jag att det måste vara han som smittat mig, eftersom alla de jag legat med innan varit oskulder.
    Jag frågade honom varför han ljugit för mig. Han sa att han inte visste om att han hade klamydia då, men att han fick reda på det sen. Jag frågade varför han inte hade uppgett att han hade legat med mig när han fick veta att han var smittad, och han svarade att han "glömde". Han menar att han GLÖMDE nämna att han hade legat med mig! Hade han nämt mig hade jag fått möjlighet att bli behandlad, och därmed hade jag kunnat undvika att smitta min nuvarande pojkvän.
    Både jag och pojkvännen har nu fått antibiotika i alla fall..

Nu undrar jag om någon vet hur jag kan göra för att anmäla detta?
    Hur stor chans har jag att "vinna" om jag gör en anmälan?
    Vad kan han få för straff?
    Blir det rättegång, och måste jag då betala för det?

• Svar på tråden klamydia, anmäla den som smittat
  • Anonym

Anmäla vart??

Till polisen? Vad ska dom göra åt att han har glömt ett dåligt ligg?

Allvarligt...? Rättegång?

• Echidna

Ingen aning om vart du vänder dig till men jag har för mig att man är skyldig att rapportera vilka man kan ha smittat. Prata med dem som konstaterade att du hade klamydia.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Anonym

menar att man måste kunna anmäla det på något sätt, då han enligt lag har skydlighet att uppge vilka han har legat med och som därmed kan vara smittade.

• BaraCarolina
    Anonym skrev 2010-05-20 18:16:25 följande:
    menar att man måste kunna anmäla det på något sätt, då han enligt lag har skydlighet att uppge vilka han har legat med och som därmed kan vara smittade.
    Ring och fråga hos din vårdcentral eller ett sjukhus....
  • Philippa
    Anonym skrev 2010-05-20 18:16:25 följande:
    Men HUR ska du kunna motbevisa honom om han säger att han har glömt att han har haft sex med dig?

Han kanske haft så många tjejer att han inte kommer ihåg dig på allvar?
  • Anonym

vi känner varandra så pass väl att jag inte är en okänd person för honom. vi var väldigt goda vänner när vi var barn. Dessutom skrev han ett sms till mig: "förlåt för att jag ljög" när jag hade ifrågasatt honom..vilket jag tolkar som att han visste om att han var smittad men att han förnekat när jag frågat honom.

• Anonym

de står ju under smitskyddslagen så kolla på deras sida om hur du ska gå tillväga

• nurseanna

Klamydia är en sjukdom som går under smittskyddslagen. Stället du testade dig på har anmälningsplikt. Sedan fäljer en smittspårning via tex venereologmottagningen eller liknande.

Men rättegång? Nä, det är ju ingen dödsfarlig sjukdom.

• LyckligtSlut
    nurseanna skrev 2010-06-04 03:24:22 följande:

Klamydia är en sjukdom som går under smittskyddslagen. Stället du testade dig på har anmälningsplikt. Sedan fäljer en smittspårning via tex venereologmottagningen eller liknande.

Men rättegång? Nä, det är ju ingen dödsfarlig sjukdom.

Ja, rättegång blir det knappast, men kanske böter eller ett skadestånd? Beror ju på om smittan hunnit orsaka ordentlig skada också kanske. Det är ett brott att inte informera med flit, men rättegång lär det inte bli. Men fråga där du tog proverna.
  • Anonym (skyl dig själv)

Du får väl skylla dig själv som legat med någon du knappt känner :)

• Anonym
    Anonym (skyl dig själv) skrev 2012-10-08 10:40:56 följande:
    Du får väl skylla dig själv som legat med någon du knappt känner :)
    Vadå skylla sig själv? Hon skrev ju dessutom att de känt varandra sen dom var barn? Och hon frågade honom ju om han hade könssjukdom vilket han svarade nej på, då får man ju lita på det. Skylla sig själv? Dummaste jag hört...
  • En skrutt

Jag tänker så här..hur ska man kunna bevisa att det inte är du som smittat honom? Jag menar, man kan ju de facto inte bevisa vilka man har eller inte haft sex med, så en anmälan tror jag inte att man kommer någon vart med, även om det nu finns något ställe att anmäla till.

• Anonym

herregud, hur gammal är du egentligen. Vad skulle du få ut av att han nu mot förmodan skulle åka dit för det egentligen, värt besväret? ruttet gjort av honom håller jag med om men get over it. Ingen större skada skedd. Sen för det andra ska man aldrig lita på att någon inte har någon könssjukdom bara för att han säger det. vissa går inte ens att testa btw. Ligger man utan gummi är det en risk man får ta.

• Anonym

Haha vafan? Klamydia åker man väl på titt som tätt.. Har några 3 dagarskurer med Zitromax hemma att ta till när rören behöver rensas lite.

Orka hålla på och anmäla. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-08 21:37:19 följande:
    Haha vafan? Klamydia åker man väl på titt som tätt.. Har några 3 dagarskurer med Zitromax hemma att ta till när rören behöver rensas lite.

Orka hålla på och anmäla. 
    Köpt utomlands eller på nätet, berätta gärna vart isf :P
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-10 15:34:32 följande:
    Köpt utomlands eller på nätet, berätta gärna vart isf :P
    Köpt utomlands på resa i sydöstra Asien.

Jag gick till en läkare som torrt konstaterade att "mister, it's your money, but remember that putting on a condom is usually cheaper than coming here" :)
Svar på tråden klamydia, anmäla den som smittat