• Anonym (csnfråga!)

Om man inte klarar kurserna och förlorar csn..

Hej, skulle vilja ha svar av någon som verkligen vet vad som gäller. Vet att jag även kan ringa till csn, men nu undrar jag här idag! :)

Studerar nu på komvux och släpar efter med ett par hundra poäng. Jag har dock tillräckligt många poäng för att söka till högskola och för att få studielån nu.

Nu läser jag heltid, och jag undrar vad som händer om jag inte klarar dessa kurser. Med framtida studier DVS. Har jag då RÄTT till studielån på annan nivå än komvux trots att jag släpar efter med för många poäng för att söka mera komvux?

Någon som vet?

Mvh Förvirrad student.

• Svar på tråden Om man inte klarar kurserna och förlorar csn..
  • Anonym (Annah)

Klarar du inte kurserna får du ju betala tillbaka en del.
    Och ja så länge du har betalt tillbaka skulden så får man det :)
    Har jag fått iaf, räknas ju på olika nivåer högskola / komvux.

• Waitingforyou87
    Anonym (Annah) skrev 2010-05-20 22:05:25 följande:
    Klarar du inte kurserna får du ju betala tillbaka en del.Och ja så länge du har betalt tillbaka skulden så får man det :)Har jag fått iaf, räknas ju på olika nivåer högskola / komvux.
    Man behöver INTE betala tillbaka till CSN om man inte har klarat kurserna. DÄREMOT betalar CSN inte ut några mer pengar om du släpar efter dig poäng...
  • Lova02

Alltså att du släppar efter med poöng från komuvx kommer INTE att påverka om du väljer att säka till högskolan och kommer in där och söker CSN. Däremot måste du ju betala tillbaka de pengarna till csn, men du kna fortfarande söka för högskolan utan att du ska bli nekad.

• Lova02
    Waitingforyou87 skrev 2010-05-21 16:28:42 följande:
    Man behöver INTE betala tillbaka till CSN om man inte har klarat kurserna. DÄREMOT betalar CSN inte ut några mer pengar om du släpar efter dig poäng...
    Jo det kan man få göra på komvux och högskolan.
  • Anonym (Annah)

Jag fick då betala tillbaka till csn då jag halkade efter med kurserna för då räknades de inte som jag pluggade heltid längre..

• Waitingforyou87
    Jag fick inte betala tillbaka till CSN när jag inte klarat kurserna! Däremot så betalade dom inte ut några mer pengar till mig förrän jag hade klarat kursen jag halkade efter med. När jag klarat den fick jag pengar igen.

Jag pluggar på högskolan.
  • Kalycia

Man behöver inte betala tillbaka pengar till CSN om man halkar efter med kurser, däremot, som de flesta här rätt säger, så får man inte mer pengar utbetalda. Sen får du ju ett år efter avslutade studier eller efter att inte ha klarat av mer börja betala tillbaka, precis som alla andra.

• Anonym (skriv brev)

Om du inte tror att du kommer klara de kurser du släpar efter med så försök skriva ett brev till CSN där du förklarar varför du ligger efter/inte klarat och ber dem att ta hänsyn till detta till nästa termin.

Exvis;
    Dödsfall i familj
    Akut sjukdom i familj
    Sjuksom hos dig
    Ändrat dig angående studieinriktningen ( tex läst ingenjör men nu vill du bli ekonom sk felval)
    Gärna intyg från studievägledare, intyg från sjukhus osv kan hjälpa.
    Obs, att detta kan du bara komma undan med en gång.
    Problemet är väl att csn betalar inte ut pengar förrän du klarat den kursen de anser att du måste klara för att få ut pengar. Kan bli lite jobbigt om det är på komvux nivå....
  • Lova02
    Kalycia skrev 2010-05-23 12:23:45 följande:
    Man behöver inte betala tillbaka pengar till CSN om man halkar efter med kurser, däremot, som de flesta här rätt säger, så får man inte mer pengar utbetalda. Sen får du ju ett år efter avslutade studier eller efter att inte ha klarat av mer börja betala tillbaka, precis som alla andra.
    Man kan mycket väl få en återbetalning på kurser man halkat efter med innan man får låna mera.
Svar på tråden Om man inte klarar kurserna och förlorar csn..