• Busbellan

Nån som kan det här med hur katter ärver färger?

Jag har hört så mycket olika om hur katter ärver sina färger, men tänkte kolla här om nån har koll
    Om hankatten är röd och honkatten har denna färgen (se bilden) vilka färger kan ungarna så få? Honor respektive hanar?
    101_0389.JPG

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Nån som kan det här med hur katter ärver färger?
  • vackrastarflow

Det är den röda biten som är speciell, andra färger är inte lika beroende av gener.

I ditt fall ska endast hanarna kunna bli röda, då en röd honkatt måste ha röda anlag från både mamman och pappan. Dvs för att en honkattunge ska bli röd måste hankatten vara röd och honkatten röd eller sköldpadda med rött.

• vackrastarflow

Sen kan det alltid finnas nån freakaccident

• vackrastarflow

och räknar man bort det röda kan din katts kattungar bli lite vadsomhelst i färg- och teckningsväg

• Busbellan

Tack för svaret, ja det där med vad som gäller röda honkatter hade jag nog hört tror jag, är ju ganska ovanligt med såna.
    Men då kan de alltså bli i princip vilka färger som helst i övrigt.
    Kan honungarna bli sköldpadda om pappan är röd?

• Mamma till V och E

Nu ser jag inte riktigt på bilden om din hona är svartsilver eller blå, men så här ser möjliga arven ut för svartsilver tillsammans med röd hane.

Alla hanar ärver mammans färg med eller utan silver.

Alla honor blir sköldpaddsfärgade med eller utan silver.

Till variationerna hör även mönster samt om mamman är blå (en "utspädd" variant av svart) och om pappan bär det anlaget kan även ungarna få de ljusare färgerna.

• vackrastarflow
    Busbellan skrev 2010-05-20 21:46:43 följande:
    Tack för svaret, ja det där med vad som gäller röda honkatter hade jag nog hört tror jag, är ju ganska ovanligt med såna. Men då kan de alltså bli i princip vilka färger som helst i övrigt. Kan honungarna bli sköldpadda om pappan är röd?
    nej, all rödhet som honungar får måste kombineras med en röd eller sköldpaddsfärgad honkatt. Så är inte dina hona röd får inte honungarna ett uns av rött. det krävs alltså två röda (eller sköldpadda) föräldrar för att få röd hona.

I övriga färger är det nog med som människor, hårfärger kan komma från ett par generationer bakåt. men jag är inte helt säker, jag har mest läst på om röda honor då jag har varit lycklig nog att få tag i en röd liten tös
  • Mamma till V och E
    vackrastarflow skrev 2010-05-20 21:43:25 följande:
    Det är den röda biten som är speciell, andra färger är inte lika beroende av gener.I ditt fall ska endast hanarna kunna bli röda, då en röd honkatt måste ha röda anlag från både mamman och pappan. Dvs för att en honkattunge ska bli röd måste hankatten vara röd och honkatten röd eller sköldpadda med rött.
    Stämmer inte att hon kan få röda hankattungar.
  • Mamma till V och E
    vackrastarflow skrev 2010-05-20 21:52:02 följande:
    nej, all rödhet som honungar får måste kombineras med en röd eller sköldpaddsfärgad honkatt. Så är inte dina hona röd får inte honungarna ett uns av rött. det krävs alltså två röda (eller sköldpadda) föräldrar för att få röd hona.I övriga färger är det nog med som människor, hårfärger kan komma från ett par generationer bakåt. men jag är inte helt säker, jag har mest läst på om röda honor då jag har varit lycklig nog att få tag i en röd liten tös
    Tyvärr är du lite ute och cyklar.

Färganlagen sitter på X-kromosomen, därför kan hanen bara bära en färg medan honan kan vara sköldpaddsfärgad = ha ett rött anlag och ett svart eftersom hon har två X.

Hankattungar får sitt Y från pappa (alltså ingen färg) och X från mamma (i det här exemplet endast svart anlag). Därför kan de inte bli röda.

Honkattungarna får alltid pappans X (här rött) och ett av mammans X (här bär mamman endast svarta anlag). Därför blir alla honkattungar sköldpaddsfärgade.
  • vackrastarflow
    Mamma till V och E skrev 2010-05-20 21:56:13 följande:
    Tyvärr är du lite ute och cyklar. Färganlagen sitter på X-kromosomen, därför kan hanen bara bära en färg medan honan kan vara sköldpaddsfärgad = ha ett rött anlag och ett svart eftersom hon har två X. Hankattungar får sitt Y från pappa (alltså ingen färg) och X från mamma (i det här exemplet endast svart anlag). Därför kan de inte bli röda. Honkattungarna får alltid pappans X (här rött) och ett av mammans X (här bär mamman endast svarta anlag). Därför blir alla honkattungar sköldpaddsfärgade.
    Åh fan, jag var ju inte lite ute och cyklade... Och jag som trodde jag fått rätt info. Det innebär att även röda hankatter måste ha en röd eller sköldpaddsmamma?
  • Mamma till V och E
    vackrastarflow skrev 2010-05-20 22:14:45 följande:
    Åh fan, jag var ju inte lite ute och cyklade... Och jag som trodde jag fått rätt info. Det innebär att även röda hankatter måste ha en röd eller sköldpaddsmamma?
    Ja, vad gäller hankattungar får de alltid mammans grundfärg.
  • vackrastarflow
    Mamma till V och E skrev 2010-05-20 22:16:19 följande:
    Ja, vad gäller hankattungar får de alltid mammans grundfärg.
    Men om mamman är sköldpadda, hur avgörs färgen, eller är den slumpad?
  • Mamma till V och E

En liten snabbkurs i katters färggenetik:

Kön avgörs av kromosomer: XY = hane    XX = hona

Det finns två grundfärger: röd och svart. Dessa sitter på X-kromosomen och hankatter kan därför bära endast en grundfärg medan honkatten kan ha två olika grundfärger, ett anlag på varje X-kromosom.

Utöver dessa grundfärger finns det anlag som skapar variationer av grundfärgerna. En del anlag är dominanta (kräver endast att den ena föräldern har anlaget)  medan andra är recessiva (båda föräldrarna måste bära anlaget för att det ska påverka kattungens utseende).

Silveranlaget är dominant och gör att katten får en ljus botten i pälsdräkten vilket påverkar hur mönster och färg ser ut.

Dilutionsanlaget är ett recessivt anlag och det klumpar ihop pigmentskornen och påverkar därigenom hur vi uppfattar färgen. Detta anlag måste alltså ärvas från båda föräldrarna. Har man endast ett anlag är man bara bärare, men har man två påverkar det den egna färgen. En katt med den genetiska grunfärgen svart och två dilutionsanlag blir blå och en med röd grundfärg och två dilutionsanlag blir crémefärgad.

Choklad är också ett recessivt anlag (mycket ovanligt bland huskatter). Det ändrar formen på pigmentskornen vilket påverkar färgens utseende. Detta anlag påverkar endast färgen hos katter som är genetiskt svarta. Katten (med två chokladanlag) får en djupt chokladbrun nyans.

Har katten utöver två chokladanlag även två dilutionsanlag blir katten lila.

• Mamma till V och E
    vackrastarflow skrev 2010-05-20 22:17:36 följande:
    Men om mamman är sköldpadda, hur avgörs färgen, eller är den slumpad?
    Sannolikheten för varje hankattunge att få endera av mammans färger (om hon är padda) är alltid 50%.  Men sannolikheten är ju gällande varje unge och därför kan man ändå få en kull hankattungar som bara bär den ena av mammans färger. Så slump är det ju.
  • lennartsdotter

The basics med svart och rött är avklarat så jag går vidare till mönster och dilution.{#lang_emotions_wink}

Honan är blåmönstrad. Dilutionsanlaget är anlaget som gör svarta katter blåa och röda katter creme. Det nedärvs recessivt och behövs alltså i dubbel upplaga för att det ska uttryckas. Genen måste komma från båda päronen alltså.

Således kan det bli blå- eller cremefärgad avkomma om (i det här fallet) pappan bär på ett dilutionsanlag.

Agouti (mönster) nedärvs dominant så det behövs bara i enkel upplaga för att uttryckas. Eftersom mamman är agouti kan alltså avkomman också bli agouti.

Möjliga färgutfall blir alltså blått (hanar), svart (hanar), svartsköldpadd (honor) och blåsköldpadd (honor) med eller utan mönster.

• Busbellan

Tack för alla svar, tror jag är lite klokare nu, även om det är invecklat

Svar på tråden Nån som kan det här med hur katter ärver färger?