• Isabellesmamma89

blanda mjölkersättning med köpt vatten på flaska

har köpt en flaska med vattten i affären för vårt vatten är fullt med kalk o skit o det verkar inte försvinna helt när man kokar vattnet. måste man koka upp det köpta vattnet innan man blandar det med ersättningen?

• Svar på tråden blanda mjölkersättning med köpt vatten på flaska
  • crazy mom

Nej, du behöver inte koka upp flaskvatten för att bli av med bakterier mm. Bara värma för att få det lagom till ersättningen =).

Jag har dålig koll på om kalk är farligt. Borde finnas många gotlänningar här på FL som är vana att hantera sånt =)

• Coccinella

Ja det skulle jag göra om det är ett spädbarn du har.

• Isabellesmamma89

Nej för jag kokade upp vatten i en kastrull o då blev det massa små fläckar i hela vattnet eller hur man ska beskriva de o de vill jag inte ge min dotter.
    En som säger att det inte behövs kokas o en ssom säger tvärtom, hmm nu blev de svårt *ler*

• crazy mom

Man kokar upp vatten för att bli av med bakterier. Jag tvivlar starkt på att sk "köpevatten" på flaska skulle innehålla bakterier.

När man åker utomlands köper du ju flaskvatten för att man inte tål vattnet i kranarna.

• luckyme83

jag hade inte kokat vattnet. men jag kokar inte vattnet jag tar ur kranen heller och vi har egen brunn. så länge man vet att kvaliten på vattnet är bra behöver man inte koka.
    har man kommunalt vatten så ska det ju vara rent.

• Isabellesmamma89

nej jag trodde inte heller att det skulle vara nödvändigt att koka köpevatten så jag tror jag värmer upp det bara. ska imorgon köpa en vattenkokare istället.

• Jesster
    Isabellesmamma89 skrev 2010-05-20 22:12:28 följande:
    nej jag trodde inte heller att det skulle vara nödvändigt att koka köpevatten så jag tror jag värmer upp det bara. ska imorgon köpa en vattenkokare istället.
    Helt meningslöst med vattenkokare annat än till att värma vattnet. Ska man koka vatten för att få bort bakterier ska det koka i ca 5 min.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Isabellesmamma89
    Jesster skrev 2010-05-21 11:45:25 följande:
    Helt meningslöst med vattenkokare annat än till att värma vattnet. Ska man koka vatten för att få bort bakterier ska det koka i ca 5 min.
    ja men läser du vad jag skrev innan så ser du varför jag inte vill koka på spisen
  • Pape

Evian ar bra for bebisar om du har svart att valja ett av alla flaskvatten som finns. Det blev vi rekomenderade var dotter nar hon foddes(bodde i Frankrike darfor var kranvatten uteslutet). I vissa andra flaskvatten kunde det finnas formycket av nagon mineral el vad det nu var som jag inte kommer ihag vad den heter. Men i Sverige knske alla flaskvatten innehaller samma saker.

• WaitingInVain

Hög kalkhalt har jag för mig ger hårt vatten. Det kan bidra till trög mage och är inte barnet van vid hårt vatten kan det bli stökigt. När vi varit på landet (där det är hårt och kalkrikt vatten), har vi köpt Evian istället och det har funkat bra.

Svar på tråden blanda mjölkersättning med köpt vatten på flaska