• gottegrisen1978

Prata om gud i första klass?

Min son går i första klass och idag frågade han om jag trodde på gud och om jag trodde att det var han som skapade jorden. Hans fröken hade pratat i klassen om att gud... inga andra teorier utan just att gud skapade allt. De har även pratat om bibeln mm.

Brukar de prata om detta i skolan??? I första klass???
    Har inget minne av att jag pratade om detta i lågstadiet, inte heller min man...

Diskuterar era barn detta i er skola under lågstadiet??

• Svar på tråden Prata om gud i första klass?
  • gottegrisen1978

Det är en vanlig kommunal skola

• gottegrisen1978

Är det så att de inte får diskutera detta i skolan?

• Danitra
    gottegrisen1978 skrev 2010-05-20 23:14:15 följande:
    Är det så att de inte får diskutera detta i skolan?
    Jo, men det ska klargöras att det är en viss religion som tror detta. Inte att det ÄR så.
  • gottegrisen1978

Ok. Jag ska prata med sonen och se vad fröken sagt. Hon kanske har sagt att det tillhör en viss religion, så mycket har jag inte frågat sonen. Men det känns ändå lite för tidigt att börja prata om detta i första klass... men det kanske inte är så ovanligt.

• parvati

Vi började med religionsundervisning i 1:a klass det var då kristendomen man började med. Vet inte hur det är i dag men jag tror att det är samma. Men löäraren ska ju vara tydlig med att så här tror kristna...

• hallon2

Här hemma har vi pratat om olika tro's-uppfattningar i ett par år... min dotter är nu 6,5 år.
    Hon har valt att "tro på" scooby-gänget *S*... och sen gått vidare till att tro på Gud.
    Inget som hon fått från mig direkt, som typ inte är *troende* alls:(

Men jag gillar tanken att hon själv får fundera kring hur hon själv vill "tro" :)

• MikuAndSaraLi

Jag skulle bli knäpp (ja KNÄPP) om jag fick reda på att mitt barn fick religion nerkört i halsen på det sättet!
    Då hade jag hellre sett att han/hon reste sej och lämnade klassrummet!

• LyckligtSlut

De ska väl diskutera religion men det låter fel om de säger att "såhär ÄR det" istället för att lära ut berättelser från olika religioner och förklara vad de betyder osv. Hör ju till allmänbildningen men de ska väl inte lägga värderingar i det så, vad jag förstått.

Kan ju vara så att barnet förklarar vad det sagts i historien om den kristna skapelseberättelsen och läraren faktiskt inte alls sagt att det är så utan beskrivit vad det står i Bibeln.

Hör ju till allmänbildningen att lära barn om religioner i världen.

Barn frågar ju mycket om Gud, Jesus och även Muhammed, muslimer mm. Kommer ju upp i vardagligt tal barn emellan ibland om en har en religion och en en annan. De kan också bli ledsna/förvirrade/arga då om de lärt sig olika. Det är ju därför också viktigt att de lär sig tidigt för att förstå att folk tror olika eller inte alls.

Svar på tråden Prata om gud i första klass?