• Det blåa huset

Bindande anmälan - nu sjukskriven

Jag anmälde mig för ungefär 1,5 månad sen till en kursdag som inträffar nästa lördag (29/5). Såg i efterhand att anmälan var bindande men tänkte inte mer på det eftersom jag var frisk.

Nu har jag blivit sjukskriven på heltid på grund av prematura sammandragningar (haft dem länge, är nu i vecka 30). Jag ska ligga ner och vila så mycket jag kan och så äter jag Bricanyl för att lugna livmodern. Alltså kan jag inte medverka en på en heldag med aktiviteter.

Jag trodde att sjukdom kunde vara ett undantag för "bindande anmälan". 500:- är inte något jag hostar upp ur fickan på ett nafs. Kan mitt läkarintyg hjälpa mig?

• Svar på tråden Bindande anmälan - nu sjukskriven
  • Birgitta2

Nu finns det kanske inte något juridiskt att hänga upp det här på. Men när vi på jobbet har bindande anmälan, så accepterar vi läkarintyg och det blir ingen som helst straffavgift på något sätt. Så jag tror nog att om du har läkarintyg så skall det inte vara några problem.

• Saaaraa

Jag anmält mig till en kurs som skulle vara i slutet på min graviditet. Den var också bindande. Jag pratade med dem och sa att om bebisen bestämmer sig för att komma lite tidigare kan jag inte gå, trots att den är bindande och jag vill inte bara kasta pengarna i sjön. Kursledaren sa att givetvis går det att ordna, jag får komma på nästa kurstillfälle(som passar mig) istället i så fall. 

Inte riktigt samma sak kanske, men om du förklarar för de som har kuren så är det säkert möjligt att flytta fram det.
  • Det blåa huset

Den här personen som ansvarar för kurstillfället är en privatperson, jag kan inte googla fram något alls angående just detta med bindande anmälan.

Tack för era svar! Jag är så ledsen att en ofrivillig situation ska behöva straffas.

• frökenelisabeth
    Det blåa huset skrev 2010-05-21 11:02:36 följande:
    Den här personen som ansvarar för kurstillfället är en privatperson, jag kan inte googla fram något alls angående just detta med bindande anmälan. Tack för era svar! Jag är så ledsen att en ofrivillig situation ska behöva straffas.
    Ring och prata med dem! Det brukar inte vara något problem att dra tillbaka sin anmälan om man har läkarintyg.
  • PetterL

Du är förmodligen hänvisad till denna persons goda vilja. Kom ihåg att det är en ofrivillig situation för henne också.

Svar på tråden Bindande anmälan - nu sjukskriven