• Kavata Kajsa

MaxiCosi babyskydd - behöver man Isofix till?

Jag har precis fått erbjudande om att få köpa ett MaxiCosi babyskydd med tillhörande Isofix (någon typ av fäste?) för en hyfsat billig penning. Jag är verkligen en rookie i dessa trakter så jag funderar lite på om man verkligen behöver den här Isofix-grejen...? Måste man ha den för att kunna använda babyskyddet i bil?

Dum fråga kanske, men vore tacksam om någon av er kloka mammor och/eller pappor med koll kunde upplysa mig lite :)

• Svar på tråden MaxiCosi babyskydd - behöver man Isofix till?
  • Tokfrjant

Man måste inte ha någon bas men vi hade det till våran akta graco och det var värdefullt när man skulle i och ur med babyskyddet ofta Slippa att bälta fast babyskyddet hela tiden och bara klicka fast det.

♥Elias080704♥ ♥Tvillingar BF 100927♥ - www.emeliesgodsaker.se
  • mrs coon

Dock ska man tänka på att köper man en isofix bas så måste det finnas isofix fästen i bilen. (dessa ser ut som små metall u:n och sitter oftast i baksätet - ska vara standard i bilar fr.o.m 2006). I tidigare modeller kan det finnas men måste inte - annars har du ingen nytta alls av basen!

• Tokfrjant
    mrs coon skrev 2010-05-21 15:13:39 följande:
    Dock ska man tänka på att köper man en isofix bas så måste det finnas isofix fästen i bilen. (dessa ser ut som små metall u:n och sitter oftast i baksätet - ska vara standard i bilar fr.o.m 2006). I tidigare modeller kan det finnas men måste inte - annars har du ingen nytta alls av basen!
    Isofix till Maxi Cosi går att fästa som vanligt med bilbälte om bilen inte har isofix.
  • coquine
    Tokfrjant skrev 2010-05-21 17:03:17 följande:
    Isofix till Maxi Cosi går att fästa som vanligt med bilbälte om bilen inte har isofix.
    Ja, men om bilen inte har Isofix sa ar det ju ingen mening att kopa Isofix. Vi har kopt Isofix till var MaxiCosi. Nar vi upptackte att bilen inte hade Isofix sa kopte vi en ny bil :). Skamt asido, vi behovde en da en storre bil, med tanke att vi gar fran 3 barn till 4 barn, och da checkade vi sa klart att bilen hade Isofix (inte alla nya bilar har det, heller).
  • Tokfrjant
    coquine skrev 2010-05-21 17:10:23 följande:
    Ja, men om bilen inte har Isofix sa ar det ju ingen mening att kopa Isofix. Vi har kopt Isofix till var MaxiCosi. Nar vi upptackte att bilen inte hade Isofix sa kopte vi en ny bil :). Skamt asido, vi behovde en da en storre bil, med tanke att vi gar fran 3 barn till 4 barn, och da checkade vi sa klart att bilen hade Isofix (inte alla nya bilar har det, heller).
    Jo, det är klart men närmaste butik för mig där de säljer babyskyddet så säljer de inte EasyBase, utan bara EasyFix. Har inte sett basen någonstans, vet någon vart man kan köpa den isåfall?
  • coquine
    Tokfrjant skrev 2010-05-21 17:40:37 följande:
    Jo, det är klart men närmaste butik för mig där de säljer babyskyddet så säljer de inte EasyBase, utan bara EasyFix. Har inte sett basen någonstans, vet någon vart man kan köpa den isåfall?
    Om du koper Maxi Cosi Pebble tex kan du anvanda den som den ar, utan bas. Daremot finns det ju en bas till den, vilken okar sakerheten + gor att det blir smidigare varje gang man ska in och ut ur bilen.

Nar det sen ar dags att byta bilbarnsstol finns Maxi Cosi Pearl att kopa som passar i samma bas.

Jag bor i UK sa jag vet inte vart exakt du kan fa tag pa Maxi Cosi FamilyFix Base, men det borde du kunna googla pa.
  • Tokfrjant
    coquine skrev 2010-05-21 17:48:02 följande:
    Om du koper Maxi Cosi Pebble tex kan du anvanda den som den ar, utan bas. Daremot finns det ju en bas till den, vilken okar sakerheten + gor att det blir smidigare varje gang man ska in och ut ur bilen.Nar det sen ar dags att byta bilbarnsstol finns Maxi Cosi Pearl att kopa som passar i samma bas. Jag bor i UK sa jag vet inte vart exakt du kan fa tag pa Maxi Cosi FamilyFix Base, men det borde du kunna googla pa.

Ja, vi hade bas till vår akta graco men ska sälja den för att köpa maxi cosi då de går att fästa på vagnen vi tänkt köpa.
    Tyckte också det undelättade en hel del när man skulle i och ur bilen med babyskydd utan att krångla med bälte varje gång. Men funkar det bra med barnstol i bas? Tänker på att vår son sitter i en sån men är fast och går (det är krånligt) inte att ta ur men hade man kunnat ta ur den så hade den ändå varit så pass tung att det är lättare att ta ur Elias, även om han somnat.

Maxi Cosi har tre olika bas då va?

• pluttebarn

vi köpte först utan bas, men märkte sedan att bältena var för korta för att fästa bilstolen ordentligt. Så vi fick vackert köpa en bas, o tycker att det är värt pengarna helt klart.

Lillasyster kommer i början på september!
Svar på tråden MaxiCosi babyskydd - behöver man Isofix till?