• Joe

Vägen till det perfekta håret!

Alla har vi väl våra små knep - blev inspirerad när jag fick veta att många tvättar sitt hår med enbart balsam (fattar inte att jag kunnat missa det så fåfäng som jag är :p)

Vad är ditt bästa tips för att ge håret ett extra lyft?
    Några saker som jag brukar göra/tänka på är:

* tvätta inte så hysteriskt ofta eftersom det sliter på håret, det kan vara en pärs i början men sen tar det längre och längre tid för håret att bli fett mellan tvättarna eftersom det får behålla de naturliga oljorna

* handukstorka håret litegrann innan inpackning så att inte hårstråna är fulla med vatten utan kan ta upp inpackningen ordentligt (vet inte om jag har märkt någon påtaglig skillnad men fick tipset av en frisör en gång)

* oljeinpackning - massera in vanlig vegetabilisk olja som du har hemma i köket och låt sitta, en kortare stund eller så länge som en hel natt. "klassikern" till alla hår är olivolja, men olika oljor har lite olika egenskaper, tex har jag använt valnötsolja mot kliande hårbotten och linfröolja för mer glans då den inte ska vara mattande på samma sätt som andra oljor sägs vara.
    Det är dock lite annorlunda att tvätta ur en oljeinpackning, eftersom fettet inte går att bara skölja ur med vatten rakt av: Massera in schampo utan vatten. Tag lite ljummet, inte varmt, vatten först när hela håret är fullt med schampo och massera upp ett lödder. Skölj inte med vatten förrän löddret är rikligt (www.shenet.se)
    Här står det lite mer om oljeinpackningar och även en del recept för den som vill blanda och gegga lite mer: http://www.shenet.se/recept/harinpackningolja.html

* utnyttja kroppens egna oljor - jag har en svinhårsborste som gör att håret inte ser klokt ut, det blir platt och fettigt och ser allmänt gräsligt ut. MEN de här oljorna som borsten drar ut från hårbotten och ner i resten av håret är väldigt bra, det är ju trots allt de som egentligen är till för att hålla håret i form, så om jag vet att jag ska tvätta håret på morgonen kan jag ta och gå igenom det ordentligt med svinborsten för att få ut så mycket naturligt fett som möjligt i längderna och så får det vara så över natten.

Fyll på med fler tips! Vad brukar du göra eller tänka lite extra på när det gäller ditt hår? Själv har jag tunnt halvlångt hår med lite självfall - finns det några knep som passar extra bra till just din hårtyp? Eller har du hört om något knep som du är nyfiken på men inte hunnit testa ännu?

• Svar på tråden Vägen till det perfekta håret!
  • Joe

En annan sak som jag tänker på förresten är att använda hårsnoddar utan metallclips - de skär av hårstråna och i längden kan det bli väldigt fult.

• elinnnnn

jättebra tråd!
    andra tips är ju att koncentrera sig på att använda shampot i hårbotten och inte i längderna (om man nu inte har håret fullt med hårspray o liknande)
    jag tvättar mitt hår nu 2 ggr i veckan och det hinner inte ens då bli fett.
    innan blev det fett om jag inte tvättade dagligen, det blir som en ond cirkel men om man står ut med att gå med fettigt hår ett par gånger så blir det bättre.
    om man tvättar håret varje dag kan man ändra till varannan och sen 2 dagar emellan och sen 3 osv.

jag använder minimalt styling produkter också och låter håret självtorka så ofta som möjligt. borstar aldrig håret när det är blött heller.

BF 100809
  • Tola

Sluta tvätta håret för ofta,använda schampo,"vanlig" borste,frottehanduk,konstiga stylingprodukter och platt,lock,krustång:)

Börja med: Att tex bara tvätta med ett Okej balsam 1-2 ggr vecka, torka håret med en tshirt,kamma inte håret när det är blött, gör oljeinpackningar. Gör ÄCV skölj:) Styla med okejprodukter
  • Joe
    Tola skrev 2010-05-22 23:26:58 följande:
    Sluta tvätta håret för ofta,använda schampo,"vanlig" borste,frottehanduk,konstiga stylingprodukter och platt,lock,krustång:) Börja med: Att tex bara tvätta med ett Okej balsam 1-2 ggr vecka, torka håret med en tshirt,kamma inte håret när det är blött, gör oljeinpackningar. Gör ÄCV skölj:) Styla med okejprodukter
    Skölj med äppelcidervinäger testade jag faktiskt precis häromdagen, gillade klart resultatet :) Däremot har jag inte förstått problemet med frottéhanddukar, hört vid flera tillfällen att det är dåligt men inte greppat varför - har du en förklaring till en undrande? ;)
  • Flisan79
    Joe skrev 2010-05-23 23:58:43 följande:
    Skölj med äppelcidervinäger testade jag faktiskt precis häromdagen, gillade klart resultatet :) Däremot har jag inte förstått problemet med frottéhanddukar, hört vid flera tillfällen att det är dåligt men inte greppat varför - har du en förklaring till en undrande? ;)
    Det handlar väl om att man inte ska gnugga håret torrt. Sliter massor. Man ska krama ur det.

Jag har långt, tjockt hår. Använder shampo endast i botten. Mycket balsam. Låter håret självtorka till 99 %. Tvättar det med 2-4 dagars mellanrum.
  • Kaldorei

alltid skölja genom håret en sista gång efter schampot och eventuellt balsam är ursköljt, med så kallt vatten jag klarar. då stänger sig stråna igen. har jag fått höra.... vet dock inte om det stämmer.

• Hypnotica

Köp BRA borstar och kammar = Se till att de inte har skarpa kanter osv. Trä är bättre än plast då trä inte gör ditt hår lika statiskt.

Att sova på sidenörngott minskar slitaget under natten.

• Joe

Bra tips :) ska se om jag kan få tag på något trä-don att kamma håret med, avskyr när det blir statiskt...

Men apropå handdukar igen - jag försöker att aldrig gnugga utan kramar ur den värsta blötan ur mitt hår, dock med frottéhandduk. Hur blir det då enligt tidigare resonemang? Sliter det ändå mer än ett slätare tyg, tex en t-shirt som du nämner tola? och hur är det om man skulle använda, säg en t-shirt, men ändå gnugga ur fukten ur håret? inser att du kanske inte har svar på mina vändningar och vridningar, men jag är nyfiken så jag frågar ändå ;)

• FabulousMom

Hur går det till när man sköljer med ÄCV? Ska man göra det vid varje tvätt eller?

• Joe
    FabulousMom skrev 2010-05-24 14:43:32 följande:
    Hur går det till när man sköljer med ÄCV? Ska man göra det vid varje tvätt eller?
    det är en rätt ny företeelse i min värld... men hittills har jag gjort det efter varje tvätt de senaste gångerna jag har tvättat håret. men jag antar att det varieras efter person/behov. jag blandar en halv dl äcv i en halvliter kallvatten och häller det över håret när jag har sköljt ur balsamet. håller precis på att testa "balsammetoden" - dvs att tvätta med bara balsam.
  • straw2008

Jag har enligt andra otroligt fint hår, främlingar frågar mig ofta vad jag gör.

Jag har brunt hår o använder skumtoning från wella någon gång i månaden, blir så sjukt blankt o fint!

Skulle aldrig i hela livet sätta olivolja i håret, har provat det o gör absolut aldrig om det, luktar skit rent ut sagt o mitt hår blev så himla fult o frissigt av det... nää urk!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Gelis

Om man har slut på balsam eller behöver lite extra hjälp att reda ut håret så kan man ta oparfymerad hudlotion. Kanske vanligt tips men jag tänkte att det tåls att nämnas...

Viktigt... ta bara lotion i topparna och det ska vara lite annars blir håret fett...

• Joe

oj, vad förvånad jag blev att oljan inte var bra för ditt hår straw... haha man är bra insnöad på det som funkar för en själv, antar att det faktiskt finns folk som den inte funkar för trots att den gör det för mig :p

gelis: nej det hade jag aldrig hört faktiskt! däremot har jag ibland om mitt hår känns väldigt torrt/flygigt (ofta precis efter schampo-tvätt) försiktigt dragit händerna över håret och kramat topparna litegrann efter att jag smörjt ansiktet.

• PVeraB

Om du vill ha blankt hår, sluta med att skölja med iskallt vatten. Det blir riktigt blankt och fint

• Hyppolite

Använd alltid bra produkter och gärna från frisören
    Naturliga skafferivaror fungerar dåligt på mitt hår.
    Sasta på dyr toning eller hårfärg om du inte går till frisören
    Klipp topparna varannan månad.
    Använd inpackning istället för balsam
    Tvätta 2 max 3 gånger i veckan
    Undvik att styla håret med värme, de gånger det sker så använd värmeskydd.
    Blek aldrig håret
    Använd solskydd för håret
    Låt håret lufttorka
    Använd spraybalsam vid behov.

• PVeraB
    PVeraB skrev 2010-05-30 14:10:54 följande:
    Om du vill ha blankt hår, sluta med att skölja med iskallt vatten. Det blir riktigt blankt och fint
    HAHA, vilket syftnings fel. Avsluta hårtvätteriet med att skölja med iskallt vatten
  • Joe
    PVeraB skrev 2010-05-30 15:41:26 följande:
    HAHA, vilket syftnings fel. Avsluta hårtvätteriet med att skölja med iskallt vatten
    haha ja jag blev rätt förvånad när jag läste första inlägget där "jaha, oj... men det funkar bra för mig..." typ :p jo det är faktiskt bra :) syrran min påstår att det är bra även att skölja kroppen med kallvatten efter duschen...
Svar på tråden Vägen till det perfekta håret!