Vägen till det perfekta håret!
Alla har vi väl våra små knep - blev inspirerad när jag fick veta att många tvättar sitt hår med enbart balsam (fattar inte att jag kunnat missa det så fåfäng som jag är :p)
Vad är ditt bästa tips för att ge håret ett extra lyft?
Några saker som jag brukar göra/tänka på är:
* tvätta inte så hysteriskt ofta eftersom det sliter på håret, det kan vara en pärs i början men sen tar det längre och längre tid för håret att bli fett mellan tvättarna eftersom det får behålla de naturliga oljorna
* handukstorka håret litegrann innan inpackning så att inte hårstråna är fulla med vatten utan kan ta upp inpackningen ordentligt (vet inte om jag har märkt någon påtaglig skillnad men fick tipset av en frisör en gång)
* oljeinpackning - massera in vanlig vegetabilisk olja som du har hemma i köket och låt sitta, en kortare stund eller så länge som en hel natt. "klassikern" till alla hår är olivolja, men olika oljor har lite olika egenskaper, tex har jag använt valnötsolja mot kliande hårbotten och linfröolja för mer glans då den inte ska vara mattande på samma sätt som andra oljor sägs vara.
Det är dock lite annorlunda att tvätta ur en oljeinpackning, eftersom fettet inte går att bara skölja ur med vatten rakt av: Massera in schampo utan vatten. Tag lite ljummet, inte varmt, vatten först när hela håret är fullt med schampo och massera upp ett lödder. Skölj inte med vatten förrän löddret är rikligt (www.shenet.se)
Här står det lite mer om oljeinpackningar och även en del recept för den som vill blanda och gegga lite mer: http://www.shenet.se/recept/harinpackningolja.html
* utnyttja kroppens egna oljor - jag har en svinhårsborste som gör att håret inte ser klokt ut, det blir platt och fettigt och ser allmänt gräsligt ut. MEN de här oljorna som borsten drar ut från hårbotten och ner i resten av håret är väldigt bra, det är ju trots allt de som egentligen är till för att hålla håret i form, så om jag vet att jag ska tvätta håret på morgonen kan jag ta och gå igenom det ordentligt med svinborsten för att få ut så mycket naturligt fett som möjligt i längderna och så får det vara så över natten.
Fyll på med fler tips! Vad brukar du göra eller tänka lite extra på när det gäller ditt hår? Själv har jag tunnt halvlångt hår med lite självfall - finns det några knep som passar extra bra till just din hårtyp? Eller har du hört om något knep som du är nyfiken på men inte hunnit testa ännu?