• Mammas V

spjälsäng?

När sluta ni med spjälsäng eller tog bort ena sidan?

min son fyllde 2 år i onsdags och han sover i sin än, bara funderar på när ska sluta använda den, har den någon maxvikt elelr åldesgräns?

Hur gick de för er att sluta eller byta? min son är inne i en period då han inte vill sova alls så är tacksam för alla 4 gavlar..

• Svar på tråden spjälsäng?
  • Oktoberkrabaten

Vi slutade för 1 år sen ungefär (sonen var då 1 år och 8 månader). Då hade han varit en vecka hos farmor ochfarfar, som inte har spjälsäng, och när han kom hem passade vi på att ställa iordning hans rum så han fick en riktig säng (90 cm) med låga ben (10 cm tror jag) Han var SUPERSTOLT och har sovit gott i den sedan dess. Vi har planka/trillskydd. men han sover lugnt så han har aldrig trilat ut (det ligger också en mjuk matta nedanför sängen utifall...)
    Så mitt tips är att göra det till ett "event" så han får känna sig stor och stolt. Kanske köpa fina lakan med bilar eller båtar ellr vad han nu kan gilla?
    Lycka till! 

• skoladan

Man behöver inte ha spjälsäng alls. Har aldrig haft spjälsäng till någon av mina fyra barn. Först vagga till c:a 5 månaders ålder, sen vanlig liten barnsäng med låga kanter. Inget barn har ramlat ur sängen.

• irgafos

Hej
    Vi har nyss slutat med spjälsäng, dottern är 21 månader nu.. Hennes rum har precis blivit färdigrenoverat och det var dags att köpa en säng till henne. Vi köpte en 90*200 resårmadrass på IKEA utan ben så den står inte så högt..

Det har inte varit några problem att få henne att gilla den, det är mycket "min" och "mitt" nu en period så när vi intalade henne att det var "hennes" stora säng så blev hon mycket nöjd med den

• minignagarn

Tog bort ena sidan när dottern va 1,5 år. Hon vaknar nångång mellan 22-05 och kommer in till oss. På så sätt kunde hon själv komma och vi slapp hämta, urpraktiskt! Nu ahr hon juniorsäng sen några månader. Blev 2 i mars.

Tips, ta bort ena sidan för att öva först ett par v köp sedan stor säng.

• Mammas V

Jag är inte rädd att han ska ramla ur, den är inte hög. de är just så han inte vaknar och går på äventyr själv med spis/ugn, katter och allt annat.
    Han vägrar nästan att sova väldigt ofta nu så han sitter i sängen och pratar tills han somnar ibland, hade vi inte haft spjälsängen hade han sprungit runt som en tok är jag rädd för. skyddsplanka låter smart, men de finns väl inte till spjälsäng.

• Makka Pakka

Vid 14 mån fick han riktig 90*200 säng.

Sonen somnar inte heller på en gång.. ibland snurrar han runt, pratar och grejar.
    Det är sällan han går ur sängen, men när han gör det så klättrar han upp igen sen.
    Han sover i eget rum så jag är inte rädd att han ska komma ut då han har svårt för att öppna dörren då handtaget krånglar lite..

♥♥♥080626♥♥♥
  • Mammas V

Kanske ska pröva då, min man ska leta upp en planka vi fick till spjälsängen...är riktigt orolig över hur de ska gå. Han blir så arg och sparkar och slänbger ut allt han har i sin säng, försöker dra in leksaker i sängen och hålla sig sysselsatt. Dörren står alltid på glänt och på natten är den nästan helt öppen för vårt sovrum ligger en bit bort.

• FruSen
    skoladan skrev 2010-05-21 13:21:38 följande:
    Man behöver inte ha spjälsäng alls. Har aldrig haft spjälsäng till någon av mina fyra barn. Först vagga till c:a 5 månaders ålder, sen vanlig liten barnsäng med låga kanter. Inget barn har ramlat ur sängen.
    Måste få fråga... Hur har dina barn gjort då de börjat krypa? Störtar de inte med huvudet först ur sängen? Vi funderar på att skaffa en liten barnsäng till tösen (1 år) istället för spjälsängen. Men jag oroar mig för att då hon vaknar kommer hon att krypa ur sängen med huvudet före. Hon har inte lärt sig klättra ner för tex soffan eller sängar... Hur gör man?
  • TheMother
    Mammas V skrev 2010-05-23 10:25:53 följande:
    Jag är inte rädd att han ska ramla ur, den är inte hög. de är just så han inte vaknar och går på äventyr själv med spis/ugn, katter och allt annat. Han vägrar nästan att sova väldigt ofta nu så han sitter i sängen och pratar tills han somnar ibland, hade vi inte haft spjälsängen hade han sprungit runt som en tok är jag rädd för. skyddsplanka låter smart, men de finns väl inte till spjälsäng.
    Det finns skyddsplanka till spjälsäng. Antar ni köpt spjälsängen på Ikea? Där finns också en passade planka. Tror den heter Vikare, om jag inte  helt missminner.

Min son har nästan aldrig sovit i spjälsängen, förrutom några månader runt 1 års ålder. Sen flyttade vi och han ville sova inne hos oss, tog då bort ena långsidan och gjorde sidovagn av spjälsängen.

När han är ca 2 år kommer vi försöka med hans rum igen, och då blir det också  ny säng. Kommer satsa på en stor säng på en gång,så man får plats att ligga bredvid och söva honom.
    Mamma till Anton 080920
  • Mammas V

Nu har jag bestämt mig!
    Läste en sak som lät så fruktansvärt mysigt.
    Ska köpa en madrass på 105 eller 120cm bred och lägga på golvet med massa kuddar runt.

Låter de inte underbart? Då får man plats att liga brevid om han är sjuk eller vill läsa en bok.

Ska testa från och med inatt med bara stödbrädan och sen bär de av till IKEA!

• FruSen
    Mammas V skrev 2010-05-23 13:22:27 följande:
    Nu har jag bestämt mig! Läste en sak som lät så fruktansvärt mysigt. Ska köpa en madrass på 105 eller 120cm bred och lägga på golvet med massa kuddar runt. Låter de inte underbart? Då får man plats att liga brevid om han är sjuk eller vill läsa en bok. Ska testa från och med inatt med bara stödbrädan och sen bär de av till IKEA!
    Oj, det låter supermysigt ju!!
    Kanske kopierar den idén
  • tamate

vi slutade vid 2 års ålder på gumman och lillebror blir 2 i aug men vi får se när vi slutar med honom. är ju fortfarande gott om plats. vi tog beslutet att när barnet börjar föstå så om den vandrar runt mitt i natten inte gör illa sig så kan man sluta med spjälsäng.

Gumman är ju jätteduktig och har alltisd varit mer lugn och förståndig medans lillebror är lite galen ibland så vi får se när vi kan lita på att han inte gör något vanskeligt om vi inte skulel höra att han vandrade iväg mitt i natten.
    mend et beror ju hur barnen är och hur man har inrett. när vi har fått ordning på hallen uppe så kan lillebror röra sig fritt i hallen och barnrummet utan att göra illa sig så då ska vi nog prova så har vi tur så blir det i sommar =)
  • Mammas V

De här går inte alls bra!
    Är så förbannad! Skyddplankan går ju inte över madrassen så nu har vi fått lägga en massa kuddar under. han kommer ju ramla ur och åka ner 2dm i golvet. Så himla dåligt! Skit...
    Dessutom springer han upp hela tiden, vi har läst och han har fått välling och så fort vi går springer han efter. Nu sitter pappa inne hos honom men hur ska vi göra??
    Känner mig riktigt orolig över inatt, och så arg över plankan.

• TheMother
    Mammas V skrev 2010-05-23 19:27:12 följande:
    De här går inte alls bra! Är så förbannad! Skyddplankan går ju inte över madrassen så nu har vi fått lägga en massa kuddar under. han kommer ju ramla ur och åka ner 2dm i golvet. Så himla dåligt! Skit... Dessutom springer han upp hela tiden, vi har läst och han har fått välling och så fort vi går springer han efter. Nu sitter pappa inne hos honom men hur ska vi göra?? Känner mig riktigt orolig över inatt, och så arg över plankan.
    Antar du menar plankan som följde med sängen, för nej, den går inte över madrassen. Den jag skrev om går lite över och köpas separat, men går också att klättra över utan större problem, misstänker jag (har ej köpt sån själv).

Är nog nyhetens behag att kunna krypa ur sängen som han vill. Hoppas natten ändå blir lugn för er.
    Mamma till Anton 080920
  • Mammas V

de tycker jag var dåligt. la en kudde under madrassen så den lutar lite för han var 1 cm från kanten. han sover iaf nu och nästa tur till ikea blir de stort täcke, 105cm madrass och massa kuddar till honom.

• TheMother
    Mammas V skrev 2010-05-23 21:09:04 följande:
    de tycker jag var dåligt. la en kudde under madrassen så den lutar lite för han var 1 cm från kanten. han sover iaf nu och nästa tur till ikea blir de stort täcke, 105cm madrass och massa kuddar till honom.
    Vill du vara ännu lugnare i natt, så lägg nåt mjukt på golvet, nedanför sängen med. Utifall att.
    Mamma till Anton 080920
  • Tina76

Finns även andra sorters skydd att köpa i barnvagns affärer, såg det senast idag i en katalog, de såg högre ut än de från ikea.
    Själv har mina stora börjat sova i stor säng strax efter 2 års ålder, hade problem med att min äldsta sprang upp ur sängen stup i ett, men hade spjälsängen i hans rum och "hotade" honom med att stannade han inte i sängen så fick han sova i lilla sängen.
    Tösen kommer att vara ca 1,5 när vi börjar lägga henne i stor säng, för då kommer lillebror behöva spjälsängen, vi övar redan nu med att sova i den stora sängen på dagtid

• 47705

Mina två första barn började med riktig säng vid 2 års ålder. Mitt tredje barn är nu 2,5 och jag har ännu inga planer på att byta från spjälsängen till riktig säng.

• BejbyBoo

Min dotter lämnade spjälisen när hon var 14 månader. Inte en enda olycka än så länge och hon somnar lika gott i den som hon gjorde i spjälsängen.

♥ Älskade, älskade lilla E. 28/12-08 ♥
  • NoelochJack
    Mammas V skrev 2010-05-23 19:27:12 följande:
    De här går inte alls bra! Är så förbannad! Skyddplankan går ju inte över madrassen så nu har vi fått lägga en massa kuddar under. han kommer ju ramla ur och åka ner 2dm i golvet. Så himla dåligt! Skit... Dessutom springer han upp hela tiden, vi har läst och han har fått välling och så fort vi går springer han efter. Nu sitter pappa inne hos honom men hur ska vi göra?? Känner mig riktigt orolig över inatt, och så arg över plankan.
    Plankan som medföljer är bara till för att liksom hålla ihop sängen när man tar bort sidan. Om man vill ha en stödbräda så köps den separat från ikea...

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293

Vi tog bort ena långsidan strax efter ett år och bytte till barnsäng när han var runt 18 månader. Han har ramlat ur en gång tror jag, men annars har det fungerat bra!

Funkar det med spjälsäng så finns det väl egentligen ingen anledning att byta, det jag skulle vara rädd för är ju att han klättrar ur eller lyckas tippa den.
    Noel 071120 och Jack 100312
Svar på tråden spjälsäng?