• Una Estrella

    Hur många gymnasiepoäng läser man per termin?

    Ja, som rubriken lyder, hur många gymnasiepoäng läser man per termin om man läser heltid och hur tidskrävande är det egentligen att läsa. Jag funderar att läsa omvårdnadsprogramet på vuxenutbildningen och har 1000 poäng att läsa, resten har jag läst.

  • Svar på tråden Hur många gymnasiepoäng läser man per termin?
  • BlommyNess12

    800 poäng per termin läser man om man läser ett vanligt gymnasieprogram.

  • Solango

    400 poäng vårtermin och 450 hösttermin är det som gäller här på Komvux.

  • Una Estrella
    ThisIsMe skrev 2010-05-22 10:57:48 följande:
    400 poäng per termin räknas som heltid.
    okej, då borde det egentligen inte vara några problem att läsa 1000 poäng på ett år om man vill. Ni som läst på komvux, hur är farten. är det slött eller stressigt?
  • ThisIsMe
    Una Estrella skrev 2010-05-22 12:02:23 följande:
    okej, då borde det egentligen inte vara några problem att läsa 1000 poäng på ett år om man vill. Ni som läst på komvux, hur är farten. är det slött eller stressigt?
    Nej, det borde inte vara några större problem, men sedan beror det ju på hur programmet/kurserna är upplagda, alltså hur ofta de ges och i vilken fart.
  • Anova
    Solango skrev 2010-05-22 10:45:11 följande:
    400 poäng vårtermin och 450 hösttermin är det som gäller här på Komvux.
    Så har det också varit i de kommuner där jag läst på komvux.
    Una Estrella skrev 2010-05-22 12:02:23 följande:
    okej, då borde det egentligen inte vara några problem att läsa 1000 poäng på ett år om man vill. Ni som läst på komvux, hur är farten. är det slött eller stressigt?
    Det är nog inte några problem. Jag har läst 1000 poäng på en termin (varav flera distans-/kvällskurser), men så är jag en som älskar högt studietempo.

    Med lite diciplin och mycket vilja så går allt. Det enda problemet jag tyckte med komvux är att få ihop ett schema som fungerade rent praktiskt.. Var lite knepigt då man ville läsa mycket.
  • ssf

    Ett gymnasieprogram är idag 2500 poäng och det läser man på 6 terminer, dvs man läser i snitt 417p/termin. På gymnasiet alltså.

  • Anova
    ssf skrev 2010-05-29 12:23:45 följande:
    Ett gymnasieprogram är idag 2500 poäng och det läser man på 6 terminer, dvs man läser i snitt 417p/termin. På gymnasiet alltså.
    Men ett gymansieprogram på komvux är 2350 poäng. Sen är ju terminerna olika långa, och man räknar med poäng per vecka, och det är väl 20 poäng per vecka vid heltidsstudier (det har störst betydelse då man pratar studiemedel).
  • Momalicious

    Eftersom en poäng räknas som en timme så är det inte så svårt att räkna ut själv.


    På gymnasiet alltså. Vet inte hur det funkar på komvux.
  • Lova02
    BlommyNess12 skrev 2010-05-21 14:15:29 följande:
    800 poäng per termin läser man om man läser ett vanligt gymnasieprogram.
    nä det gör man verkligen inte! då har du ju ett poängg på 4800 poäng när man går ut.
Svar på tråden Hur många gymnasiepoäng läser man per termin?