• sonen08

vid åska/blixt?

Nån som vet?? Undrar om de kan slå ut tvn/data om man har i de när de blixtrar o åskar när man bor i hyreshus??? Sen minns ja att som barn sa mamma att man inte skulle duscha när de blixtra för då kunde de leda Ström ??? nån som vet???

• Svar på tråden vid åska/blixt?
  • Himmelsblå
    sonen08 skrev 2010-05-21 14:56:43 följande:
     Nån som vet?? Undrar om de kan slå ut tvn/data om man har i de när de blixtrar o åskar när man bor i hyreshus??? Sen minns ja att som barn sa mamma att man inte skulle duscha när de blixtra för då kunde de leda Ström ??? nån som vet???
    En dator kan bli förstörd var du än bor. Räcker med en rejäl åskknall för att hårddisken ska gå sönder, hände mig för några år sedan. Då gällde inte vår försäkring heller på den.
    Vatten är strömförande så nej man ska inte duscha när det blixtrar. Det är iallafall vad jag har lärt mig.
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Teskedsmamman

All elektronik skall dras ur om det åskar... den går jättelätt sönder och om de kan påvisa åsknedslag gäller inga försäkringar. Däremot kan man försäkra sig lite med åskskydd, men kolla upp med försäkringsbolag osv om de godkänner några särskilda märken.

3 killar & pojke v28 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • sonen08

okej tack då vet ja.. om man har en bärbar data kan man ha på den ändå???

• laklak

du kan ha på all elektronik som går på batteri tex en bärbar dator..tänk bara på att modemet om du har ett trådlöst nätverk du surfar på

men hur är det om man har en jordfelsbrytare? Stoppar inte dom strömpikar?

Svar på tråden vid åska/blixt?