• Yossan

Tvätta amningskudde

Har fått en begagnad amningskudde. Jättebra! Men...Den behöver tvättas! Överdraget går att ta av och tvätta, men även själva kudden luktar mystiskt och skulle behöva tvättas. Det är en sån som innehåller som små frigolitkulor.
    Hittar ingen tvättanvisning på den. Tror ni att den går att köra i skontvätt 30 eller 40 grader? Någon som vet/har erfarenhet?

Tacksam för era synpunkter!

• Svar på tråden Tvätta amningskudde
  • Catox9

Jag har en formfix amningskudde, men jag har inte använt den ännu och jag har kastat förpackningen typiskt nog så jag kan inte läsa på den, det verkar inte heller finnas tvättråd på nätet.
    Men det verkar konstigt om det inte går att tvätta alls!!

Men om min kudde så står det bl a såhär;
    * EPS kulor (expanderad polystyren) kan inte angripas av bakterier eller mikroorganismer som rötsvamp eller mögel. De suger inte åt sig vätska, är inte klassificerade som brandfarliga och innehåller inga allergiframkallande ämnen.

Det är de små kulorna som är i som man talar om och det verkar ju inte som att de suger åt sig av vätska..

Är kudden stor? Får den plats i ett skontvättnät eller vad man kallar dem..
    Jag hade nog provat med skontvätt typ 30-40grader.
    Såklart inte roligt om det går åt skogen men hellre prova än att använda en beg otvättad kudde tycker jag..

Lycka till!

//Cato

• Yossan

Cato >> Tack för ditt svar!

Kan berätta att jag nu har provat att tvätta den i maskin 40 grader skontvätt. Centrifugerade t.o.m på 400 varv på slutet. Hade överdraget på - ifall kulorna skulle få  för sig att läcka ur, men de höll sig i sin innerpåse, så allt gick bra.
    Nu ligger den på tork. Verkar som att det fungerar bra att tvätta den så!

• jojjus

Jag skickade ett mail till en snubbe på ng (var det märket jag hade på min amningskudde) han sa att man inte bör tvätta innerkudden..men har hört en av mina kompisar som gjort det och det gick då bra, hon hade inte centrifugerat men..

• Catox9

Yossan skrev 2010-05-22 17:08:15 följande:
    Cato >> Tack för ditt svar!Kan berätta att jag nu har provat att tvätta den i maskin 40 grader skontvätt. Centrifugerade t.o.m på 400 varv på slutet. Hade överdraget på - ifall kulorna skulle få  för sig att läcka ur, men de höll sig i sin innerpåse, så allt gick bra.Nu ligger den på tork. Verkar som att det fungerar bra att tvätta den så!
    Vilken tur!! Då vet du ju ifall du behöver tvätta den igen {#lang_emotions_smile}
    Det skulle vara onödigt att behöva köpa en ny när man har fått en som man vill använda, min formfix kostade runt en tusenlapp har jag för mig.
    Men då fick jag med ett överdrag som gör den till en liten sittkudde för bebisen också.
    jojjus skrev 2010-05-22 18:52:40 följande:
    Jag får också tacka! Ska ta och testa nu direkt:)
    Hoppas det funkar!

//Cato
  • cirkel

F;r mig gick det bra att tvätta  kudden.

Svar på tråden Tvätta amningskudde