• Anonym (som funderar)

    Basaliom

    Jag har sedan i höstas tagit bort flera basaliom; i hårfästet och på rygg samt mage. I och med detta har jag blivit lite skrämd och rädd för att vistas i solen. Jag har mörkt hår, bruna ögon och brukar så gott som aldrig bränna mig. Vid de enstaka tillfällen jag faktiskt har bränt mig har det berott på att jag inte använt solskydd.


    Nu undrar jag hur jag ska bete mig i sommar? Jag är inte längre intresserad av att "ligga och pressa" som jag förr gjort, men samtidigt vill jag gärna kunna bli lite lagom, "naturligt" brun. Varför har jag fått basaliom överhuvudtaget, och hur kan jag motverka att jag får det igen?
  • Svar på tråden Basaliom
  • Solskyddsexpert

    Basaliom, eller basalcellscancer, är den vanligaste formen av hudcancer. Det bästa sättet att minska risken för skador i huden är att alltid skydda sig mot solens strålar och att undvika att bränna sig. Det gäller oss alla.


    Varför precis du har drabbats av basaliom kan jag inte svara på. Där får jag rekommendera dig att prata med din läkare.


    Nu när din hud har skadats av solen är det extra viktigt att du följer de generella solråden som finns (som jag har skrivit längst ner i mitt inlägg). Det är förnuftigt av dig att inte ligga och ”pressa” i solen, det bör ingen göra. Skydda dig med SPF 50+ och var noga på de områden som är extra utsatta – näsa, öron, byst och axlar.


    Kom ihåg, även om du smörjer in dig med solcreme så bör du vara försiktig. Smörjer du för lite, för sällan eller ligger länge i solen kan du bränna dig. Om det är viktigt för dig att bli brun och få färg (vilket du kommer bli även om du smörjer dig, bara att det tar lite längre tid), rekommenderar jag dig att testa brun-utan-sol. Dagens brun-utan-solprodukter är riktigt bra!

    Goda solråd:

    För mycket sol medför en allvarlig hälsorisk.


    Undvik solen mitt på dagen, då solen är som starkast.


    Använd en solskyddsfaktor (SPF) som passar din hudtyp.


    Använd en handfull (ca. 6 skedar) solcreme till ansikte och kropp. För lite solcreme reducerar solfaktorn väsentligt.


    Påför rikliga mängder ofta så du är skyddad hela tiden, särskilt när du svettas eller när du har badat och torkat dig.


    Vistas inte för länge i solen, även om du använder solskyddsmedel, eftersom det inte ger 100% skydd.


    Utsätt inte spädbarn och småbarn för direkt sol.


    Håll småbarn i skugga och undvik direkt solljus.


    Skydda dig och barn med hatt, T-shirt och solglasögon.


     



     

Svar på tråden Basaliom