• Anonym (Orolig)

bryta mot umgängesavtal

Mitt barns pappa kommer att bryta mot umgängesavtalet som vi har förhandlat om i Familjerätten ikväll.

Han har umgänge med barnet 1 dag/v och varannan helg utan övernattning pga barnets låga ålder samt avvikande beteende i samband med seperation.

Han har hotat med att INTE lämna tillbaka barnet ikväll, utan tänker behålla barnet över natten och komma tillbaka först lördag kväll....

Jag har förstått att jag inte kan göra något nu, får ingen hjälp utav myndigheter eller polis då vårdnaden är gemensam...

Kommer att kontakta min advokat igen efter helgen, kontaktade henne innan helgen och hon bad mig avvakta och se om han bryter avtalet... Och att det inte är till pappans fördel att göra såhär....

Men vad händer då man bryter ett umgängesavtal?

Tacksam för svar! Mvh

• Svar på tråden bryta mot umgängesavtal
  • Almare

Inget händer.

Men visst, det ser inte så värst bra ut i pappans register i framtiden, även om det också är rätt tandlöst att hänvisa till. Det enda du kan göra är nämligen att ta det till TR, och där kommer de aldrig att tilldöma honom MINDRE umgänge än vad han redan har, utan troligen slå fast varannan helg med övernattning. Detta eftersom barnet hela tiden blir äldre (en rättsprocess drar oftast ut på tiden), och då bör pappan vara en allt större del av barnets liv.
    Så, det finns inte mycket du kan göra. Bara invänta att barnet kommer hem igen, tjata dig till nya samtal på FR, hota med TR och hoppas på att han inte är så påläst om vad som sker där samt hota med att hålla barnet hemma hos dig om han inte följer avtalet (ser inte så bra ut för dig i längden, så det bör kanske stanna vid hot...)
  • Anonym (Orolig)

Ok.

antog att han inte skulle få en påföljd ang det här med umgänget...

Tycker bara att det är så j*vla fel att han kan bryta och göra precis som han vill och jag har ta mig f*n inget att säga till om.

Stackars barn säger jag bara! Barnet far illa till, mår mycket dåligt, är under 2 år och psykologen är emot övernattning pga beteendeförändringar och jag får vackert stå och se på när mitt barn förstörs framför mina ögon!

Fy f*n vad maktlös man är i dagens samhälle!

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-05-21 18:59:49 följande:
    Ok. antog att han inte skulle få en påföljd ang det här med umgänget... Tycker bara att det är så j*vla fel att han kan bryta och göra precis som han vill och jag har ta mig f*n inget att säga till om. Stackars barn säger jag bara! Barnet far illa till, mår mycket dåligt, är under 2 år och psykologen är emot övernattning pga beteendeförändringar och jag får vackert stå och se på när mitt barn förstörs framför mina ögon! Fy f*n vad maktlös man är i dagens samhälle!
    Vad är det för beteendeförändringar? Kanske beror det på att barnet saknar pappa sedan separationen? Vem har skrivit avtalet? Är det godkänt?
  • Anonym (Orolig)

Barnet reagerar negativt på separation ifrån mig, är inte trygg hos pappa då det inte funnits kontinuerlig kontakt innan.

Pappan har inte haft intresse för barnet från födseln upp till 15 månader.

Beteendeförändringar som aggresivitet, sömnproblem, rädd för att bli lämnad m.m.
    Dessa styrkt utav psykolog som inte rek övernattning i dagsläget.

Umgängesavtalet är överenskommet i familjerätten och ska vara lika gällande som vilket annat avtal som helst enligt FR.

Inte prövats i tingsrätten ännu, men på måndag yrkas en stämning mot pappan då han går emot barnets bästa. (Från advokat.)

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-05-21 19:46:25 följande:
    Barnet reagerar negativt på separation ifrån mig, är inte trygg hos pappa då det inte funnits kontinuerlig kontakt innan. Pappan har inte haft intresse för barnet från födseln upp till 15 månader. Beteendeförändringar som aggresivitet, sömnproblem, rädd för att bli lämnad m.m. Dessa styrkt utav psykolog som inte rek övernattning i dagsläget. Umgängesavtalet är överenskommet i familjerätten och ska vara lika gällande som vilket annat avtal som helst enligt FR. Inte prövats i tingsrätten ännu, men på måndag yrkas en stämning mot pappan då han går emot barnets bästa. (Från advokat.)
    Är avtalet godkänt av socilnämnden?
  • Anonym (Orolig)

Familjerätten lämnade över till Socialtjänsten för vidare utredning då vi föräldrar inte kom överens om umgänget.

Lades ner på familjerätten. Träffades på socialförvaltningen. Pappan hade INGA invändningar mot umgänget som det såg ut just nu och hade ingen anmärkning på något annat. Ärendet lades ner.

Det enda som kvarstår är min kontakt med barnpsykologen och min advokat.

Han trappade upp tvisten efter att han hade försäkrat sig om att ALLA myndigheter var urkopplade.

Jag har vänt mig ÖVERALLT, ingen kan göra något överhuvudtaget får jag till svar då vi har gemensam vårdnad. Jag står MAKTLÖS.

På måndag tar jag kontakt med psykolog och advokat. psykologen har haft semester denna veckan så inte kunnat nå henne!

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-05-21 22:07:37 följande:
    Familjerätten lämnade över till Socialtjänsten för vidare utredning då vi föräldrar inte kom överens om umgänget. Lades ner på familjerätten. Träffades på socialförvaltningen. Pappan hade INGA invändningar mot umgänget som det såg ut just nu och hade ingen anmärkning på något annat. Ärendet lades ner. Det enda som kvarstår är min kontakt med barnpsykologen och min advokat. Han trappade upp tvisten efter att han hade försäkrat sig om att ALLA myndigheter var urkopplade. Jag har vänt mig ÖVERALLT, ingen kan göra något överhuvudtaget får jag till svar då vi har gemensam vårdnad. Jag står MAKTLÖS. På måndag tar jag kontakt med psykolog och advokat. psykologen har haft semester denna veckan så inte kunnat nå henne!
    Men vad sa socialtjänsten om umgänget? Vem skrev avtalet åt er? Var ni överens? Godkändes det av socialnämnden?

Din kontakt med barnpsykolog och din advokat? Han kanske har egna kontakter som säger annat än dina?

Är ni båda vårdnadshavare och ingen dom eller godkänt avtal finns så har han lika stor rätt att ha barnet hos sig nsh som du.
Svar på tråden bryta mot umgängesavtal