• Aniko

Bryta upp blocklås??

Köpte en cykel nyligen till sonen, hans allra första cykel och han har precis lärt sig cykla. Idag tog han cykeln till förskolan och var så stolt. Jag låste cykeln med blocklås och tog hand om nycklarna. På väg hem från jobbet kan jag inte hitta nycklarna! Har letat överallt men kanske glömt dem på jobbet eller tappat dem. Det värsta av allt - jag tappade båda nycklarna eftersom jag inte hunnit dela på dem ännu. Så nu har vi en nästan ny cykel stående hemma som vi inte kan låsa upp och jag grämer mig så! Eller - kan man bryta upp blocklåset själv? Skruva isär det eller nåt?? Jag har ju knappast nån erfarenhet av att ta sönder lås

• Svar på tråden Bryta upp blocklås??
  • EttLångtOchJolligtNamn

Ta en bultsax och klipp, svårare än så är det inte.
    Eller så skaffar du kylspray och en hammare.

• Aniko

Tack för svar! Jag åkte till Jula igår och där sa de att de inte trodde bultsaxen skulle klara jobbet utan tyckte jag skulle köpa en vinkelslip istället. Så det gjorde jag men när jag kom hem insåg jag att det inte är lätt att använda en sån. Tydligen så kan det flyga gnistor och så kan den rycka till då man skadar sig. Så nu vågar jag inte använda den! Har försökt att bända isär låset idag med diverse verktyg men inte lyckats. Låset sitter som berget och jag är arg och ledsen. Sonen vill så gärna cykla men det går inte. Jag får nog ta cykeljäveln till en cykelmakare och betala dem för att bryta upp låset åt mig.

• Ulf Harrys Farsa

Är det ett ramsvetsat blocklås så är det såga som gäller, även om du lyckas att bryta upp det så är det ju inte bra att cykla runt med ett trasigt blocklås där lemmen kan åka in i hjulet.

• Kate Ryan

Ta på dig skyddskläder och skydd för ansiktet sedan vinkelslip. Det kommer flyga gnistor, ja.

Jag har ondskan i mitt inre, jag tar ondskan i försvar för så länge som jag blundar har den mig i sitt förvar
Svar på tråden Bryta upp blocklås??