• Anonym (vill inte längre)

Mamma tar för givet att jag ska hjälpa henne!

Min mamma reser utomlands en gång om året och är borta under en månad varje gång. Nu har hon rest igen och jag börjar bli så trött på att hon tar för givet att jag ska hjälpa henne att ta in post och vattna blommor! Hon frågade inte ens i år utan bara sa att jag skulle åka dit två gånger i veckan.

Den här veckan har jag bara varit hem till dom en gång och tagit in posten än så länge, dels för att vi inte har haft tillräckligt med bensin i bilen för att ta oss dit (det är ca 4 mil tur o retur o jag behöver kunna ta mig till skolan också) och sen har jag haft annat för mig.

Nu har hon smsat tre dagar i rad och frågat ifall jag har varit hem till dom och tagit in posten än, och när jag har sagt som det är att jag inte har gjort det än så svarade hon "men du lovade ju att ta in posten två gånger i veckan, nu får du faktiskt lov att göra det också!". Jag har egentligen inte lovat henne ett dugg då hon som sagt bara tog för givet att jag skulle hjälpa henne.

Men om jag nu ska hjälpa henne med det så kunde hon ju åtminstone ge mig bensinpengar, för jag får ju faktiskt åka extra in till staden hon bor i för att hjälpa henne! Jag studerar och min sambo är arbetslös så vi får ju inte överdrivet med pengar varje månad heller.

Nästa år så tänker jag säga att jag inte kan hjälpa till. Hon kommer säkert bli jättesur för för hennes del är ju detta en småsak som jag borde kunna ställa upp med, men för mig blir det svindyrt med alla resor fram o tillbaks flera gånger i veckan.
    Och hon har grannar som hon är ganska bra vän med, så jag förstår inte varför hon inte bara kan fråga dom ifall dom kan hjälpa henne medan hon är borta.

Är jag taskig som inte vill ställa upp med det här längre?

• Svar på tråden Mamma tar för givet att jag ska hjälpa henne!
  • Anonym (ja)

Det är din mamma, självklart ska du ställa upp. Hon har (förhoppningsvis) ställt upp hela ditt liv, 2 gånger i veckan på ca 1h kan du väl ge upp för din mamma?

• Anonym

Nej, var ärlig! Säg att du inte har råd! Vill hon ha hjälp med posten eller blommorna får hon betala bensinen iaf.

• Laire

Nä det är inget konstigt att du inte vill, det är ju bara att säga nej.

Däremot så tycker jag att det är lite elakt av dig att inte göra klart innan resan att du inte vill nu när hon trodde det. Visst, hon gjorde fel som inte frågade men två fel gör inte ett rätt! Och om någon alltid ställt upp hade jag räknat med att personen skulle ställa upp igen!

Du borde gjort klart detta innan resan istället för att vänta tills det blivit en konflikt, eftersom du redan varit där tolkar jag det som att du fattade det redan innan resan. Det känns som ett barnsligt beteende då du hellre låtit det bli en konflikt då din mamma är satt på pottkanten i ett främmande land istället för att ha löst problemet innan det dök upp (=innan hon åkte)

Jag förstår att man hellre har sitt barn än en bekant hemma i ens hem, om hon tror att du ställer upp så är det ju självklart att hon inte frågar någon annan. Jag tycker att du ska svara som det är: du har svårt med pengar just nu så hon måste sponsra med bensinpengar om du ska åka (hon är ju ingen tankeläsare). Tidsfaktorn köper jag inte riktigt eftersom jag tycker att man ska prioritera att hjälpa sin familj.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
    Laire skrev 2010-05-21 22:17:06 följande:
    Nä det är inget konstigt att du inte vill, det är ju bara att säga nej. Däremot så tycker jag att det är lite elakt av dig att inte göra klart innan resan att du inte vill nu när hon trodde det. Visst, hon gjorde fel som inte frågade men två fel gör inte ett rätt! Och om någon alltid ställt upp hade jag räknat med att personen skulle ställa upp igen! Du borde gjort klart detta innan resan istället för att vänta tills det blivit en konflikt, eftersom du redan varit där tolkar jag det som att du fattade det redan innan resan. Det känns som ett barnsligt beteende då du hellre låtit det bli en konflikt då din mamma är satt på pottkanten i ett främmande land istället för att ha löst problemet innan det dök upp (=innan hon åkte) Jag förstår att man hellre har sitt barn än en bekant hemma i ens hem, om hon tror att du ställer upp så är det ju självklart att hon inte frågar någon annan. Jag tycker att du ska svara som det är: du har svårt med pengar just nu så hon måste sponsra med bensinpengar om du ska åka (hon är ju ingen tankeläsare). Tidsfaktorn köper jag inte riktigt eftersom jag tycker att man ska prioritera att hjälpa sin familj.
    Nej alltså, i år tänker jag hjälpa henne. Eftersom jag inte har sagt något så kan jag ju inte dra mig ur nu helt plötsligt, precis som du skriver.
    Det är till nästa år jag skulle vilja dra mig ur, för hon kommer antagligen resa då också.
    Anonym skrev 2010-05-21 22:16:53 följande:
    Nej, var ärlig! Säg att du inte har råd! Vill hon ha hjälp med posten eller blommorna får hon betala bensinen iaf.
    Ja, jag tror jag får skylla på det.
    Anonym (ja) skrev 2010-05-21 22:12:14 följande:
    Det är din mamma, självklart ska du ställa upp. Hon har (förhoppningsvis) ställt upp hela ditt liv, 2 gånger i veckan på ca 1h kan du väl ge upp för din mamma?
    Jag tror jag hade tyckt att det hade varit "roligare" att hjälpa till ifall hon inte bara tog det för givet, ifall hon åtminstone frågade mig. Men som det känns nu så är det bara "nä usch jag vill inte", även om jag måste. Sen har vi ju som sagt inte så gott ställt heller, och det gör ju inte att det känns bättre precis.

Visst har hon ställt upp mycket på mig men det är väl sånt man får räkna med när man skaffar barn?
    Hon har ju grannar som kan hjälpa henne så jag tycker det skulle vara bättre om hon frågade dom istället.
  • Anonym (?)

Man hjälper väl sin familj? Hon har förmodligen ställt upp för dig i alla år, och hon tar för givet att du hjälper henne en månad om året. Det är väl inget konstigt? Men då vill du dra dig ur för att hon "tar det för givet". Ja, varför skulle hon inte göra det?
    Usch vilken småsint dotter du låter som. Att be om lite bensinpengar tycker jag däremot att du kan göra om det nu står och faller med det.

• AnnelieTyresö

Nej hövvaligen, det skulle jag inte ställa upp på, om det inte var så att hon ställde upp på mej. Vilket hon inte gör, så det skulle jag inte gå med på,, hehe

• Anonym

Tråkigt att din mamma förutsätter att du kan göra detta utan att fråga dig. Synd bara att du inte sa ifrån innan hon åkte. Hon kanske kan sätta över lite pengar till dig om ni har det lite tufft ekonomiskt just nu. Men tycker du ska ta upp detta inför kommande resor.

Min svärmor brukar föreslå att vi kommer och bor hos dem när de åker bort en längre resa. De bor i en stad tre timmar bort. Tycker ju själv att det finns roligare saker att göra när man själv har semester. Har åkt ner nån helg för att vattna hennes blommor, men har ingen lust att bo där i två veckor. De har ett stort hus med blommer överallt, ett uterum som mer liknar ett växthus och en trädgård med både planteringar och blomkrukor. Det tar ju sån lång tid att vattna så jag kan i och sig förstå att hon inte frågar en granne. Men känner inte att det är vårt ansvar heller.

Anonym (?) skrev 2010-05-21 22:30:33 följande:
    Man hjälper väl sin familj? Hon har förmodligen ställt upp för dig i alla år, och hon tar för givet att du hjälper henne en månad om året. Det är väl inget konstigt? Men då vill du dra dig ur för att hon "tar det för givet". Ja, varför skulle hon inte göra det? Usch vilken småsint dotter du låter som. Att be om lite bensinpengar tycker jag däremot att du kan göra om det nu står och faller med det.
    Ok då får jag väl låta småsint, men när vi ibland knappt har råd med mat, och hon vet om det. Och så tar hon ändå för givet att vi ska ha råd att åka dom där extra fyra milen två gånger i veckan när hon har grannar som lika gärna kan hjälpa henne.

Och det är inte enbart för att hon tar det för givet som jag vill dra mig ur, men det är en stor del i det. För hade jag haft andra planer när hon skulle åka bort så hade hon skitit totalt i det och blivit jättesur då hon ska gå före allt, alltid!

T.ex. så brukade jag åka mycket på festivaler för några år sedan, och dessa brukade ligga i början/mitten av juni, dvs under tiden hon var bortrest, detta visste hon ju om då vi bokade biljetter redan i december. Men ändå blev hon helt ställd när jag tog upp det igen längre fram på våren. Hon antydde några gånger att jag skulle ställa in festivalerna för att kunna hjälpa henne med posten istället, för det var ju mycket viktigare!
  • AnnelieTyresö

Ja du ser, sätt stopp för det där.
    Jag tyckre du kan skicka ett sms att du inte vill nåt mer denna period heller, du kan lämna nycklarna till av henne vald granne nästa vecka, så får de ta över.

• JosieJosie

Oj oj...min mamma hade fått tillbaka "Nej, jag har inte lovat eftersom du aldrig ens frågat. Jag åker dit så fort jag hinner och har råd med bensin." Men o andra sidan skulle min mamma aldrig utgår ifrån att jag inte har något liv och alltid möjlighet att ställa upp på skitsaker för henne. Och jag förväntar mig inte det från henne heller. Man FRÅGAR.

Svar på tråden Mamma tar för givet att jag ska hjälpa henne!