• FruSen

Får lätt blåmärken - Nått att oroa sig över?

Jag själv och min mor får mycket lätt blåmärken om vi stöter oss eller nån "petar" lite för hårt osv. Alltså vi får blåmärken för ingenting.
    Nu börjar jag fundera om det är likadant för dottern (13 månader).
    Hon har rätt ofta små blåmärken, främst på på benen, från då hon kryper över och på saker osv..
    Bör man kolla upp detta eller nått?

• Svar på tråden Får lätt blåmärken - Nått att oroa sig över?
  • Vickan I

Vår kille får också lätt blåmärken. Frågade läkaren om detta när vi var på rutinkoll på BVC och hon sade att så länge blåmärkena är på benen och sådant där det "naturligt" blir blåmärken så är det inget att oroa sig för. Började det däremot dyka upp på ryggen och huvudet skulle man vara uppmärksam.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • FruSen

Ja, det är främst på benen de sitter. Dessutom rä de kvar rätt länge tycker jag. Hon har fått i samband med nån vurpa ett blåmärke (och bula) på huvudet men det försvann inom ett dygn tror jag. Men på benen får hon blåmärken titt som tätt och de verkar ju bita sig fast hur länge som helst...
    Fast jag får som sagt också blåmärken hela tiden och de sitter kvar riktigt länge... Kankse ärftligt? Min mamma har det likadant.

• ELLEoClara

Jag, min pappa och farmor får/ fick lätt blåmärken och det får min dotter på 1år också.

Hon får blåmärken på benen utan att jag märkt att hon ramlat så det är troligen så att hon får dem när hon kryper över leksaker bara.
  • FruSen
    ELLEoClara skrev 2010-05-22 08:56:58 följande:
    Hon får blåmärken på benen utan att jag märkt att hon ramlat så det är troligen så att hon får dem när hon kryper över leksaker bara.
    Ja, samma här - alltså hon har varken ramlat eller slagit sig eller varit ledsen och ändå finns där blåmärken. Så det måste ju vara så att hon får det av att krypa över leksaker och sånt. Höga trösklar har vi också, kan tänka mig att det ger ett och annat märke också.
    Trist att få blåmärken så lätt, men det är "skönt" att höra att andra också får det
    Ska nog fråga om det på BVC nästa gång vi ska dit istället för att gå och oroa mig allt för mycket.
  • Urmakarn

Jag vill inte skrämmas, men läs lite på den här sidan:  www.fbis.se/
    Det kan vara bra att kolla upp er om det skulle hända en större olycka och ni har en störning i eran koagulation så är det bra å veta det.

Du får gärna följa oss på våran tråd oxå, där finns det det fler som kan svara på dina frågor: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49675840.html

/Emma

• FruSen
    Urmakarn skrev 2010-05-22 09:50:24 följande:
    Jag vill inte skrämmas, men läs lite på den här sidan:  www.fbis.se/ Det kan vara bra att kolla upp er om det skulle hända en större olycka och ni har en störning i eran koagulation så är det bra å veta det. Du får gärna följa oss på våran tråd oxå, där finns det det fler som kan svara på dina frågor: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49675840.html /Emma
    Men blödarsjuka.... borde inte vanliga sår vara mycket svårläkta och svåra att stoppa blödningar på?
  • Urmakarn
    FruSen skrev 2010-05-22 10:02:07 följande:
    Men blödarsjuka.... borde inte vanliga sår vara mycket svårläkta och svåra att stoppa blödningar på?
    Nej det märks väligt sällan på valiga sår. Därimot så är just mycket blåmärken ett typiskt täcken. Och när ni även verkar ha det i flera generationer. Be å få det kollat med ett vanligt blodprov.
  • FruSen
    Urmakarn skrev 2010-05-22 10:13:07 följande:
    Nej det märks väligt sällan på valiga sår. Därimot så är just mycket blåmärken ett typiskt täcken. Och när ni även verkar ha det i flera generationer. Be å få det kollat med ett vanligt blodprov.
    Ojdå, det kan bli svårt
    Här får man knappt göra en halsodling trots alla symptom på halsfluss
    Jag får fråga det på BVC nästa gång.
Svar på tråden Får lätt blåmärken - Nått att oroa sig över?