Ändrad arbetstid - kort varsel
jag jobbar som personlig assistent inom handikappomsorgen.
tänkte berätta om en händelse och be om några synpunkter.
(anledningen till att jag lägger detta under psykisk ohälsa beror på att nedanstående fenomen upprepar sig gång på gång och jag mår skitdåligt av det)
jag hade hälsat på bekanta på torsdag kväll och glömt min mobiltelefon där när jag åkte hem. hämtade den inte förrän sent på fredag kväll och när jag tittar på displayen har jag 10 missade samtal och 5 intalade meddelanden på mobilsvar.
första mobilsvaret var från samordnaren som sa att jag skulle ringa upp och prata om hur helgen skulle bli.
andra mobilsvaret var från chefen som ville att jag omgående skulle ringa upp när jag hörde detta.
tredje mobilsvaret var från chefen igen som var upprörd och sa att hon satt med samordnaren och försökte lösa arbetstiderna i helgen och att det inte fanns nån annan än jag som kunde jobba.
fjärde mobilsvaret var från samordnaren som sa att jag måste jobba i helgen och om jag inte var på arbetsplatsen i tid kunde jag inte skylla på att jag inte hört dessa meddelanden "för det visste hon att jag gjort".
hur tycker ni att jag skulle ha gjort i detta fall? kontoret där samordnaren sitter var ju stängt den tiden på kvällen, så jag kunde inte nå dem och mitt arbetspass skulle börja kl 07.30 morgonen därefter.
så fram till ca. 20.00 på fredag kväll var jag inställd på att jobba 17.00 - 22.30 på lördagen.
kan arbetsgivaren göra på detta sätt, att beordra mig att jobba andra arbetstider än vad som står på mitt schema.. tänk om jag varit borta, t.ex hos släktingar i annan del av sverige och planerade vara hemma på lördag eftermiddag, lämpligt till att mitt arbetspass börjar kl 17.
hoppas nån orkat läsa hit och har nåt att komma med :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-21 23:24
kan arbetsgivaren göra på detta sätt, att beordra mig att jobba andra arbetstider än vad som står på mitt schema GENOM ETT MOBILSVAR utan att ha haft telefonkontakt.