• FruSen

Framtida insättning står som minus???

Ser nu att min lön som kommer den 25'e syns på mitt kontoutdrag.
    Saldo 4 133,49     Framtida insättning -3 645,14     Skyddat belopp -348,00
    ???
    Varför står det ett minustecken framför min lön (framtida insättning) ??????

• Svar på tråden Framtida insättning står som minus???
  • toppzen

Antagligen för att den inte kommit in på kontot än. Så brukar det stå på mitt med.
    Inkommande insättningen men finns inte än.

• FruSen

Men det står ju inte som minus på de övriga ställena. Min framtida insättning syns på tre "ställen" på mitt kontoutdrag. Men bara på ett av dessa står beloppet som minus, ska det verkligen vara så?
    Kan inte komma ihåg att det brukar stå som minus? Att det är en framtida insättning vet jag ju, pengarna finns ju inte på kontot ännu, men brukar det verkligen vara minus framför beloppet då? Kan inte minnas att det brukar vara det?

• vackrastarflow

Ett plus i din kassa ska aldrig stå som ett minus, men eftersom den är framtida kan det bara vara ett fel. Men självklart ska det inte stå som minus hos dig om det är pengar du ska få.
    Enda gången minus är bra är om du tex har en kredit hos en bank, alla minus där är plus för din del. Men då är ju krediten bankens kassa kan man säga.

• toppzen

Min lön/föräldrapenning står alltid som minus när den är på väg till kontot.

• FruSen

Nej, nån kredit har jag inte. Tycker inte riktigt det ser rätt ut att summan står som ett minus, men jag ska avvakta under helgen och se vad som händer på tisdag då den kommer in (eller dras?)

vackrastarflow skrev 2010-05-21 23:52:52 följande:
    Ett plus i din kassa ska aldrig stå som ett minus, men eftersom den är framtida kan det bara vara ett fel. Men självklart ska det inte stå som minus hos dig om det är pengar du ska få. Enda gången minus är bra är om du tex har en kredit hos en bank, alla minus där är plus för din del. Men då är ju krediten bankens kassa kan man säga.
  • Lakino

du har inte övertrasserat då???

• FruSen
    Lakino skrev 2010-05-22 15:30:42 följande:
    du har inte övertrasserat då???
    Nej, det har jag inte, det kan jag säga helt säkert.
  • PVeraB

så står det alltid för mig oavsett vart pengarna kommer ifrån. Fick ut på min försäkring och det var några dagar innan de kom in på kontot de stog som minus. Lönen står alltid som minus innan den kommer in, barnbidrag osv.
    Fråga mig inte varför? Så är det bara, har swedbank.

• giftgrodan

Det är väl inte så konstigt, saldot är väl summan av insättningar och uttag, men en insättning som inte är inne än blir ju minus, om man ska räkna ut det disponibla beloppet.

• Lakino

jag har aldrig sett att det står minus framför en kommande insättning...

• vackrastarflow
    giftgrodan skrev 2010-05-22 15:41:09 följande:
    Det är väl inte så konstigt, saldot är väl summan av insättningar och uttag, men en insättning som inte är inne än blir ju minus, om man ska räkna ut det disponibla beloppet.
    hur kommer du fram till att en insättning som inte är inne blir minus? den har ju aldrig blivit plus. betyder det att om hon har ca 4000 kr i saldo och - 3000 kr i insättning så måste disponibelt belopp vara 1000 kr?
    disponibelt belopp räknas alltid ut efter datum, framtida insättningar och uttag räknas först till och bort när de har skett.
Svar på tråden Framtida insättning står som minus???