• Dezert Roze

9-10 månader potta?

Sedan min dotter var en nyföding har jag alltid sättit henne i en "bajsa-position" o det är mellan mina ben då jag sitter som vanligt med benen neråt o hon på mina knän framför mig fast att jag öppnar ett litet mellanrum för blöjan. Så bajsar hon i blöjan, jag byter o rengör så var det gjort. En tidig rutin.
    Så när hon var runt 8 mån börja jag sätta henne i potta o än idag bajsar hon i pottan men inte alltid så klart, det händer att hon gör nr 2 i blöjan med.

Undrar hur tidigt man börjar med potträning?
    O ni som lyckats eller misslyckats, hur gjorde ni o när slutade ni med blöjor eller minskade med dem dagtid?

Tack {#lang_emotions_laughing}

• Svar på tråden 9-10 månader potta?
  • Candra

Du kan börja hur tidigt du vill, det hela hänger på hur tålmodig du är och hur lätt du tolkar barnets signaler.
    Om man ser till hela jorden, så har ju att majoriteten aldrig blöja, utan föräldrarna lär sig deras signaler och låter dem göra sitt i potta, toa, eller vad man nu tycker är bäst.
    På ett sätt så kanske två-åringen har lättare att bli blöjfri eftersom den i regel kan säga till mycket tydligare och ev. gå dit själv, men har man tiden till det och kan sitt barns signaler så finns det inget som hindrar dig från att börja tidigare.

Vi har nyligen börjat att sätta dottern (10 mån nu) på toan, började runt 9 mån. Ska köpa potta då det kommer kännas säkrare än att ha henne på så pass hög höjd. Ska även börja med tygblöjor hemma så hon får känna vätan och kopplar det till vad hon gör, och att vi ovanpå det måste vara mycket mer lyhörda så det inte blir en jobbig olycka att ta hand om {#lang_emotions_tongue_out} Ska inte ha så tjockt, bara så det kan ta en kissning max, helst ska hon ju inte göra det i blöjan alls.

Svar på tråden 9-10 månader potta?