• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Gillar du majskolv

Ni som gillar det. Brukar ni ha något på era majskolvar.
    Jag brukar blanda en röra av smör, citron och svartpeppar sen brer jag det över den kokta majskolven.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gillar du majskolv
  • Mealla

Det godaste ar att ata det mexican style, dvs, man grillar den farska majsen utan sin husk (blast?) sa att majsen far en fin rostad smak, och smetar in den i majonas, har cayenne/chilipeppar pa och cojita cheese, (parmesan ar ett bra subsitut) avsluta med att pressa lite farsk lime juice over. Himmelskt gott! 

Jag vet att det later jattekonstigt med mayo, men det ar en kombo som funkar hur bra som helst. Det ar dock jatteviktgt att ha farsk god majs, tyvarr kan det vara svart att hitta i Sverige. Har i USA har majssasongen precis borjat sa nu i helgen blir det bbq:ed majs. 
  • Lena

Det är gott vi bladnar följande kryddsmör till

Lime- och chilismör
    100g rumsvarmt smör
    2 msk finhackad scharlottenlök
    1 tsk finhackat citrongräs
    1 tsk finhackad chilifrukt
    2 msk färskpressad limejuice Fräs charlottenlök och citrongräs på svag värme i ca 5 min i 1 msk av smöret. Låt svalna. Blanda alla ingredienser i ens kål.

• Kazeer

Har aldrig ätit majskolv.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sonen08

kör majskolven i micron sen tar ja smör på som smälter såååå gott

• vackrastarflow

Ja det är jättegott!! Jag nöjer mig med smör och salt, varför krångla till ett vinnande koncept liksom

• Jenny26

Jaaaaa, smör och salt

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Asereht

Jättegott! Både färska, kokta och grillade är gott.

Brukar ha endast riktigt smör och lite salt men oftast blir det helt naturella.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Anova

Det är gott, inte så där överdrivet gott, men det är definitivt ätbart... Så det är inget jag gör själv, men om det bjuds tackar jag inte nej. Min mamma är galen i majs, och hon kokar ofta majskolvar, då äter vi dem med smör och salt.

• cloudberry79

Ja, jag älskar majskolvar, äter oftast med bara salt, ibland med lite smör.

If you love me - please don't feed me!
  • Tecken

Ja! Jag föredrar kokt majskorv med salt på.

Jag har faktiskt ätit riktigt färsk majs - jag har plockat/skördat majs

Min man hade inte ätit majskolv innan han träffade mig. Märkligt. Nu är han lika frälst i det som jag är.

• Hyppolite

Ja om de är grillade och serverads med smör och aromat.

• Laire

Japp, grillade med marinad på är så underbart gott!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Milkina cerka

Ja, det är ju jättegott, här kör vi med smör o. citronsaft på de kokta kolvarna
    , har inte prövat med peppar på som du gör Ts, men vem vet, kanske nästa gång...

Lena skrev 2010-05-22 07:55:06 följande:
    Det är gott vi bladnar följande kryddsmör till Lime- och chilismör 100g rumsvarmt smör 2 msk finhackad scharlottenlök 1 tsk finhackat citrongräs 1 tsk finhackad chilifrukt 2 msk färskpressad limejuice Fräs charlottenlök och citrongräs på svag värme i ca 5 min i 1 msk av smöret. Låt svalna. Blanda alla ingredienser i ens kål.
    Lät fräscht, tar nog o. sparar på receptet, kan bli gott att pröva i sommar .
    Vårt liv är en vindfläkt, en saga en dröm, en droppe som faller i tidernas ström...
Svar på tråden Gillar du majskolv