• Anonym

Åt Halloumiost, är jätteorolig, hur stor är listeriarisken?

Är så klantig, tänkte att bara för att det stod att osten var gjord av pastöriserad mjölk så skulle det vara ok men nu ser jag att det även är i hanteringen när den blir tillverkad somlisteria kan bildas. Är gravid i v.22 och jätteorolig. Kan visst ta några veckor innan man får symtom då det tar tid innan bakterierna bildats ordentligt. Vet någon om det förekommit fall där svenska kvinnor fått listeria av halloumi (fontanas)?

Jag grillad den men i ganska tjocka skivor så den blev ju inte "bubbelvarm" utom på ytan.

Vad tusan ska jag göra, mår så dåligt...

• Svar på tråden Åt Halloumiost, är jätteorolig, hur stor är listeriarisken?
  • Anonym

Man får väl äta dem osten när man är gravid? Det vet jag flera som gjort så var inte orolig!

• josefina73

Är osten gjord på pastoriserad mjölk så tycker jag absolut inte att du ska gå omkring och oroa dig.

• Fiyali

Risken är i princip lika med noll

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • k girl

Haloumi får man väl äta? Opastöriserat samt mögel- och kittost ska man undvika. Haloumi är varken en mögelost eller en kittost.

• skogsdivan

Ring till sjukvårdupplysningen eller till någon infektionsavdelning, har du tillagat/grillat en pastoriserad ost ska det nog inte finnas någon chans för bakterierna att överleva. Var osten gammal eller nära utgångsdatum kanske det finns större risk att bakterier bildats. Du kan också pröva att ringa till företaget som tillverkar osten, har någon blivit sjuk och när fann man listeriabakterien?

• längtar och väntar

Haloumi får man äta! Det gjorde jag senast igår!

• k girl
    skogsdivan skrev 2010-05-22 09:23:00 följande:
    Ring till sjukvårdupplysningen eller till någon infektionsavdelning, har du tillagat/grillat en pastoriserad ost ska det nog inte finnas någon chans för bakterierna att överleva. Var osten gammal eller nära utgångsdatum kanske det finns större risk att bakterier bildats. Du kan också pröva att ringa till företaget som tillverkar osten, har någon blivit sjuk och när fann man listeriabakterien?
    Eh, varför det? Ska man ringa till en infektionsavdelning om man ätit Prästost med utgånget datum också?
  • Skruttunge

Min BM sa till mig att ta alla varningar om mat med en nypa salt. Vi bor i ett land där kvalitet och hygien är väldigt hårt bevakat och vi bör inte oroa oss så mycket över vilken mat vi äter som gravida. Kan du äta det som icke-gravid i Sverige så kan du med gott samvete äta det som gravid också.
    Klimatet i Sverige är inte särskilt bakteriefrodande och det finns inga dokumenterade missfall pga matförgiftning sedan 70-talet...

Dream by night, wish by day - Love begins this way
  • Anonym

Tack snälla för alla lugnande svar! Hittade info om att det kunde bli bakterier (listeria) vid hanteringen och att man varnade lite för halloumi av den anledningen, nu känner jag mig mycket lugnare. Tack!

• Wonderkarin
    Då Halloumiosten ändå tillagades är risken minimal.

År 2008 smittades 2 små barn med listeria. En smittades vid födseln och det andra barnet hade en allvarlig underliggande sjukdom och smittades i 2-årsåldern. Året innan drabbades 5 gravida kvinnor av infektionen och i 2 av infektionerna ledde det till intrauterin fosterdöd. Detta år drabbades endast en gravid kvinna och barnet överlevde och tillfrisknade. Normalt drabbas 1–2 gravida kvinnor av listeria infektion per år.

Resten kan du läsa här:
    http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/listeriainfektion/?t=com#statistics-nav
    Det är mycket farligare att åka bil.
Svar på tråden Åt Halloumiost, är jätteorolig, hur stor är listeriarisken?