• JLL

Kommer hon ta bröstet efter flaska?

Har en dotter som är en vecka. Min bröstproduktion har inte kommit igång än så efter att hon har fått ligga vid bröstet ett tag (max en timma) ger vi henne ersättning enligt BVC's instruktioner. Hon ligger fortfarande 200 g från sin födselvikt eftersom vi inte fattade att hon inte fick i sig något i början, så prio ett är att få upp hennes vikt. Jag pumar även så ofta jag kan för att få igång mjölken.

Grejen är bara att det känns så frustrerande att koppmata henne. Hur mycket som helst kommer utanför (och man vet ju inte exakt hur mycket hon får i sig) och det tar jättelång tid (70 ml kan ta 1.5 h om hon lyckas hålla sig vaken) och det känns inte alls bra. Om jag ammar först i ca 40 min - 1 h och hon sedan koppmatas har en måltid sällan tagit under två timmar.

Jag undrar nu vad ni har för erfaranhet av att byta över till flaska (en sådan som ska likna bröstet så mycket som möjligt) när det gäller att fortfarande kunna amma sedan? Har ditt barn slutat ta bröstet när flaska introducerats eller har det gått bra ändå?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kommer hon ta bröstet efter flaska?
  • Sommarlängtan 76

Hej,
    Jag har inte så mycket tips, men jag är i samma situation som du. Har en son som är 8 dagar. Min mjölkprod kom igång först på dag 4, så vi fick ge honom ersättning. Sen kommer det väldigt lite mjölk, så han måste fortfarande få ersättning. Vi har gått över till flaska (sån som är lik bröstet) det hade aldrig gått att få i honom så mycket bara med kopp.

• Avelyn

Vår son tillmatades med ersättning i nappflaska ett par gånger första tre veckorna. Han gick snart över till enbart amning. nappflaskan störde inte vår amning. Nu är han 4 månader gammal och ammas enbart sedan han var tre veckor gammal.

• Isabellesmamma89

Jag fick blodiga sår som gjorde att jag inte klarade av att amma så jag gav min dotter flaska. När såren sedan lagt sig lite så försökte jag amma igen men hon ville inte, så hon haar bara fått ersättning :(

• Marlene

Det finns ju alltid en risk med att ge både ersättning och flaska.

Normalt säger man väl att barnen har 2 eller 3 veckor på sig att nå födelsevikten så att det bara är 200g kvar behöver ju inte betyda nånting, det kan hon lätt gå upp på en vecka om produktionen kommer igång så du behöver inte ge ersättning av den orsaken. Men självklart så måste man ju hålla koll på att barnet inte blir uttorkat dvs det ska vara minst 5-6 blöta blöjor per dygn med ljus urin som inte luktar starkt och barnet ska inte verka hängigt eller slött.

• WaitingInVain

Vi hade lika problem med sonen och gav snabbt upp kopp för att övergå till flaska. Vi gav honom med vanlig flaska i början och han började tyvärr snabbt kinka vid bröstet. Då testade vi lite olika varianter och fastnade för Tommee Tippee. Men vid det laget hade jag börjat sina, så det var aldrig möjligt att 'amma igång' på de mängderna han behövde för att bli mätt. Delammade tom v 6, sedan gav jag upp helt. Sedan dess har han fortsatt med samma flaskor och ersättningen. Det har funkat jättebra - fördelen är att han inte sväljer mkt luft alls med dessa = mindre magknip.

• JLL

Tusen tack för era svar. Känns som ett beslut man inte fattar så lätt, men jag känner verkligen inte att koppning funkar... Tack för att ni delar med er av tips och erfarenheter.

Marlene skrev 2010-05-22 15:33:57 följande:
    Det finns ju alltid en risk med att ge både ersättning och flaska.Normalt säger man väl att barnen har 2 eller 3 veckor på sig att nå födelsevikten så att det bara är 200g kvar behöver ju inte betyda nånting, det kan hon lätt gå upp på en vecka om produktionen kommer igång så du behöver inte ge ersättning av den orsaken. Men självklart så måste man ju hålla koll på att barnet inte blir uttorkat dvs det ska vara minst 5-6 blöta blöjor per dygn med ljus urin som inte luktar starkt och barnet ska inte verka hängigt eller slött.
    Jaså? Det där med 2-3 veckor har jag inte hört, snarare att det ska ta ett par dar och att en vecka är lite långt. Både på BB och BVC sa de att vi behöver ge ersättning så att hennes vikt ska gå upp. Vi fick dessutom höra att hon skulle ha mer kraft och ork att suga igång brösten om hon kom upp i sin födelsevikt, för de är slöare och tröttare innan de nått break even.
  • Avelyn

Min son nådde födelsevikten när han var 4 veckor gammal. Vi kände inte att vi behövde stressa upp vikten så länge han gick upp minst 100 gram i veckan. Vi gav ju ersättning, men endast en flaska per kväll i tre veckor. Först fick han amma maximalt på båda brösten, sedan gav vi liten skvätt ersättning. När han tre veckor gammal började öka upp emot 150 gram per vecka, tog vi bort ersättningen helt ( som vi gett i flaska ) och därefter har både Nan och flaskan stått oanvända här. Under de första tre veckorna väckte vi honom regelbundet dag och natt för att få i mer mat via amningen med.

Bvc ville att vi skulle börja ge ersättning till varje mål från början och att sonen skulle nå födelsevikten snabbt. Jag kontaktade då amningsmottagningen i stan samt amningshjälpen via intenet. Fick starkt stöd av dem. Tack vare dem lyckades jag fasa ut ersättningen och heltidsamma.

• jazzkatten

Jag ger ersättning ibland på flaska och ammar resten. Har en helt vanlig nappflaska och inga problem med att varva, så det behöver inte bli problem (men man vet ju aldrig på förhand, det är det som är svårt!). Men dottern var nog 3 veckor eller så första gången vi gav flaskan, vet inte om det har någon betydelse vid vilken ålder man börjar med flaskan.

• Melly

Tyvärr så har jag dåliga erfarenheter utav att ge flaska tidigt. Vi gjorde det till våran äldsta dotter (ammade oxå) och efter det så fick jag stora problem med amningen. Hon började suga med fel tag så att jag fixk såriga bröstvårtor och flera mjölkstockningar eftersom att hon hade fel teknik så att hon inte sög ut mjölken efektivt. Och efter ett tag med flaskan så började hon att inte vilja ta mitt bröst. Tillslut så vägrade hon nästan alltid att ta bröstet och jag var tvungen att sluta helt med flaska och kämpa hårt för att få tillbaks amningen.

Det stämmer som Marlene skrev att det får ta 2-3 veckor för bebisar att nå tillbaks till födelsevikten så att om din bara är en vecka så är det ju lugnt

Om du gärna vill slippa problem med amningen så försök att amma så tätt som du kan och koppmata så mycket som möjligt även fast att det är slitigt. Det är värt det om du kan slippa att ge ersättning snart när amningen är igång bra.

• Marlene
    JLL skrev 2010-05-22 15:56:15 följande:
    Tusen tack för era svar. Känns som ett beslut man inte fattar så lätt, men jag känner verkligen inte att koppning funkar... Tack för att ni delar med er av tips och erfarenheter. Jaså? Det där med 2-3 veckor har jag inte hört, snarare att det ska ta ett par dar och att en vecka är lite långt. Både på BB och BVC sa de att vi behöver ge ersättning så att hennes vikt ska gå upp. Vi fick dessutom höra att hon skulle ha mer kraft och ork att suga igång brösten om hon kom upp i sin födelsevikt, för de är slöare och tröttare innan de nått break even.
    Hej och hå jag tror dom skulle behöva läsa på lite. Det är normalt att det tar upp till 5 dagar innan mjölken kommer igång ordentligt. (vanligast mellan 3-4 dagar) dom får gå ner 10% utav sin kroppsvikt utan att det är kritiskt på något sätt och har 2-3 veckor på sig att nå födelsevikten igen utan att man behöver ge ersättning.

Självklart så måste ju barnet pinka ordentligt, bajsa, och inte bli slö. Men förutsatt att barnet inte blir det så behöver man inte ge ersättning.

"Efter födelsen tappar ditt barn vikt på grund av att det bajsar och kissar och att amningen inte kommit igång hos mamman. När amningen väl kommit igång vid några dagars ålder börjar ditt barn gå upp i vikt. Efter en till två veckor har ditt barn nått upp till sin födelsevikt. Barn med hög födelsevikt förlorar förhållandevis mer i vikt efter födelsen och tar därför lite längre tid på sig att nå upp till födelsevikten igen. Till exempel ett barn med födelsevikt på 4,5 kg kan ha upp mot 400 gram att hämta upp mot ett barn vägande 3 kg enbart kanske bara behöver hämta upp 250 g."

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

"De första dagarna minskar de flesta barnen i vikt från några procent till en tiondel av födelsevikten. Ett fullgånget barn är anpassat till viktförlusten och de små mjölkmängderna under de första dagarna. På tredje till femte dagen brukar ett fullgånget barn börja öka i vikt igen och nå födelsevikten vid någon eller ett par veckors ålder."

www.babyboom.nu/guider/amning/amma3.html

efter en snabb googling
  • Thursday

Min pojke nådde inte födelsevikt förrän efter 3-4 veckor och då först efter att vi börjat ge ersättning efter amning vid ganska många tillfällen per dag. Men jag gav mig tusan på att det inte skulle förstöra amningen, och det gjorde det inte heller. Jag lyckades sen fasa ut ersättningen i princip helt (även om vi oftast behöll en omgång ersättning på kvällen så att pappan skulle få mata).

Vi gav Nan i en helt vanlig flaska från ICA. Vi köpte nappar med så litet hål som möjligt, och skruvade åt ringen så tight det bara gick. Det får inte vara för enkelt att ta flaskan jämfört med bröstet.

Jag ammade alltid först, gav aldrig ersättning direkt. Ammade båda brösten och väntade en liten stund för att se om han var nöjd. Var han det fick han inte ersättning. Blev han hungrig igen efter en halvtimme så ammade vi först båda brösten och så väntade igen... först när han var missnöjd direkt efter amning så fick han ersättning. Han fick alltid bara 60 (eller om det var 90 ml).

Vi väckte honom var tredje timme på nätterna för att amma.

Jag ångrar att jag inte började med flaska tidigare. Koppmatning var ett helvete, pumpning likaså. Sen är det lätt för de som inte haft det så här att sitta och säga "bara de inte är uttorkade är det ingen fara!"... MMm, och exakt hur sjukt kul är det att tillbringa de tre första veckorna av sitt liv HUNGRIG? Och exakt hur roligt är det som förälder att konstant ha ett missnöjt och hungrigt barn som aldrig sover, antagligen för att han är hungrig? Jag ammade sen i ett år, men det var lätt inte värt det där hemska första veckorna. Men jag fick någon sorts psykos uppenbarligen.

• millemullan

Hej,

Alla barn är ju olika, men vi fick börja med flaska som komplement till vår son då han var ca 2-3 veckor. Fick bröstmjölk både från bröst o flaska men även ersättningen i flaskan. För oss fungerade det jätte bra, han fortsatte ta bröstet fast vi började med flaska. 

Bara prova och hoppas. Det viktiga är ju trots allt inte vart maten kommer ifrån (bröst/flaska) utan att barnet trots allt får i sig det den behöver för att växa och må bra. 

Lycka till! 

♥ Storebror 080910 ♥ BF 101219 ♥
  • Helene70
    Thursday skrev 2010-05-22 20:38:03 följande:
    Min pojke nådde inte födelsevikt förrän efter 3-4 veckor och då först efter att vi börjat ge ersättning efter amning vid ganska många tillfällen per dag. Men jag gav mig tusan på att det inte skulle förstöra amningen, och det gjorde det inte heller. Jag lyckades sen fasa ut ersättningen i princip helt (även om vi oftast behöll en omgång ersättning på kvällen så att pappan skulle få mata).Vi gav Nan i en helt vanlig flaska från ICA. Vi köpte nappar med så litet hål som möjligt, och skruvade åt ringen så tight det bara gick. Det får inte vara för enkelt att ta flaskan jämfört med bröstet.Jag ammade alltid först, gav aldrig ersättning direkt. Ammade båda brösten och väntade en liten stund för att se om han var nöjd. Var han det fick han inte ersättning. Blev han hungrig igen efter en halvtimme så ammade vi först båda brösten och så väntade igen... först när han var missnöjd direkt efter amning så fick han ersättning. Han fick alltid bara 60 (eller om det var 90 ml).Vi väckte honom var tredje timme på nätterna för att amma.Jag ångrar att jag inte började med flaska tidigare. Koppmatning var ett helvete, pumpning likaså. Sen är det lätt för de som inte haft det så här att sitta och säga "bara de inte är uttorkade är det ingen fara!"... MMm, och exakt hur sjukt kul är det att tillbringa de tre första veckorna av sitt liv HUNGRIG? Och exakt hur roligt är det som förälder att konstant ha ett missnöjt och hungrigt barn som aldrig sover, antagligen för att han är hungrig? Jag ammade sen i ett år, men det var lätt inte värt det där hemska första veckorna. Men jag fick någon sorts psykos uppenbarligen.
    Jag är nog villig att hålla med dig!

Personligen tycker jag att förutom att barnet inte skall vara uttorkat så skall det ju självklart också vara nöjt. Det skall ju inte vara konstant hungrigt under flera veckors tid. Vem hade inte skrikit då?  
  • Helene70

Till TS vill jag säga att vi körde också flaska varvat med tutte och det var aldrig något tal om "tuttförvirring". 

• Sajom

När dottern föddes för tre år sendan fick hon inte till det med amningen utan rasade i vikt. På uppmaning av BB-personalen började vi koppmata urpumpad mjölk. Det är något av det vidrigaste jag har varit tvungen att utsätta mitt barn för. Mådde fruktansvärt dåligt av att bara hälla i mitt barn maten. När hon var en vecka började vi därför med flaska. Pumpade helt i fyra veckor (förutom att hon fick ersättning en gång per dygn) innan hon fattade galoppen och kunde ammas (först med amningsnapp och sedan utan). Ammade sedan i 15 månader utan några som helst problem.

Sonen som nu är 10 veckor har fått ersättning från det att han var ca 2 veckor eftersom han inte gick upp som han skulle. Har gett flaska hela tiden (aldrig mer koppmatning). Från början 4ggr/dygn i kombination till 1 ggr/dygn nu. Använde amningsnapp från början men nu fixar han det utan. Flaskan har inte stört amningen för honom heller.

Hoppas det löser sig för er.

• JLL

Tusen tack, alla som svarar och ger råd! Jag hade helt klart missuppfattat (/ej blivit informerad) om att det inte är så stressigt att hämta in födselvikten. Känns skönare nu. Ska fortsätta amma, pumpa och ge ersättning på  Tommee Tippee-flaska (för jag håller med dig, Sajom, om att koppning verkligen inte känns bra). Tack för hjälpen!

Svar på tråden Kommer hon ta bröstet efter flaska?