• Anonym (blä)

Navelfråga (på vuxen)

Nu när magen har börjat växa ordentligt i slutet på graviditeten så har naveln börjat bli lite plattare. Har en väldigt djup navel i vanliga fall.

Jag har nu börjat se något i min navel allt tydligare. Det ser ut som en brun sårskorpa typ, och den sitter fast. Har för ett par veckor sedan tagit tag i det bruna med pinsett då jag trott att det var smuts, men det sitter fast.
    Jag har alltid fått lära mig att man inte skall vara där och pilla för mycket och så lider jag även av nån form av navelfobi. Så att ens prata om navlar känns obehagligt.

Någon som vet vad detta kan vara?
    Gammal navelsträng sen jag var bebis? Tycker att detta känns oerhört äckligt. Är det så som jag fått lära mig att det inte är bra att hålla på och pilla i sin navel?

• Svar på tråden Navelfråga (på vuxen)
  • Lindreas

Men du? Sitter det fast så är det helt säkert en missfärgning av huden. Prova ta lite ansiktsvatten eller liknande på en tops och tvätta lite. Om det inte lossnar alls så är det säkert huden. Om du är väldigt fundersam så fråga din barnmorska! :)

• Anonym (blä)

Jag har absolut inte pillat så att något gått sönder. Jag har ibland väldigt försiktigt rengjort med tops efter duschen men eftersom att jag tycker att navlar är så äckligt har det blivit lite lätt på "kanterna" på insidan bara.

Så ni tänker att det kan vara en hudflik typ? För den sitter i mitten på naveln och sticker upp som en navelstängsrest *ryser*. Den är inte samma färg som huden heller utan något mörkare. Ser faktiskt väldigt mycket ut som en sårskorpa eller nåt annat torkat.

• Anonym

dt kanske r smuts, hudrester o sånt det kan ju bli hårt? eller kanske sårskorpa om du haft ngt sår där utan att du märkt det ?

• Lindreas
    Anonym (blä) skrev 2010-05-22 17:37:29 följande:
    Jag har absolut inte pillat så att något gått sönder. Jag har ibland väldigt försiktigt rengjort med tops efter duschen men eftersom att jag tycker att navlar är så äckligt har det blivit lite lätt på "kanterna" på insidan bara. Så ni tänker att det kan vara en hudflik typ? För den sitter i mitten på naveln och sticker upp som en navelstängsrest *ryser*. Den är inte samma färg som huden heller utan något mörkare. Ser faktiskt väldigt mycket ut som en sårskorpa eller nåt annat torkat.
    Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig att försöka ta bort det? Det kan vara en hudflik, men det KAN ju också vara något som går att ta bort med en pincett till exempel. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt, så kanske någon annan kan kolla om den sitter fast "på riktigt" eller inte?
  • Anonym (blä)
    Lindreas skrev 2010-05-22 17:46:40 följande:
    Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig att försöka ta bort det? Det kan vara en hudflik, men det KAN ju också vara något som går att ta bort med en pincett till exempel. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt, så kanske någon annan kan kolla om den sitter fast "på riktigt" eller inte?
    Ja, det är ju inte säkert att den sitter fast på riktigt. Tog inte i alls när jag fick tag i den med pincetten just eftersom att jag hört att det inte är bra att pilla i naveln.
    Kan väl säkert själv testa dra i den om jag anstränger mig att tänka bort äckelkänslorna men då vill jag veta först att det inte är farligt.

Jag har sett andra med ståna stora runda navlar sitta och pilla i den och inte tycka att det är något särskilt. Jag har på nåt sätt för för mig att det gör ont att ens komma i närheten av min navel. Precis som det kan känns så om någon skulle prata om navlar. Jag kan mycket väl tänka mig att det är något jag bara inbillar mig.

Ska till BM på måndag igen men tänker att hon kan väl inget om vuxennavlar, men jag kanske har fel.
  • Lindreas
    Anonym (blä) skrev 2010-05-22 17:59:33 följande:
    Ja, det är ju inte säkert att den sitter fast på riktigt. Tog inte i alls när jag fick tag i den med pincetten just eftersom att jag hört att det inte är bra att pilla i naveln. Kan väl säkert själv testa dra i den om jag anstränger mig att tänka bort äckelkänslorna men då vill jag veta först att det inte är farligt. Jag har sett andra med ståna stora runda navlar sitta och pilla i den och inte tycka att det är något särskilt. Jag har på nåt sätt för för mig att det gör ont att ens komma i närheten av min navel. Precis som det kan känns så om någon skulle prata om navlar. Jag kan mycket väl tänka mig att det är något jag bara inbillar mig. Ska till BM på måndag igen men tänker att hon kan väl inget om vuxennavlar, men jag kanske har fel.
    Jag förstår dig! Jag har inga problem med att pilla i min egen navel eller någon annans heller, för den delen, men man tycker ju att olika saker är otäcka. :) Det är inte alls farligt att peta i naveln, och såklart kan bm något om din navel också! Det är bara att fråga. Det kan vara hormonrelaterat, en del kvinnor får mörka områden i armhålan också och liknande under graviditeten. :)
  • Anonym

min navel har också blivit brun i mitten, det är hormonförändringar. hade likadant förra gra. det försvann sedan. sedan är detju så att neveln är lite rynkig och skrynklig nere i botten och när det sedan sträcks ut under en grav. så ser det lite konstigt ut.

AVVAKTA tills efter förlossningen så försvinner nog det bruna och det läskig sjunker till botten igen

Svar på tråden Navelfråga (på vuxen)