• Gravidgrodan

    Amma båda samtidigt tips!

    Jag fick två efterlängtade tvillingtjejer i måndags OCH tisdags och har ammat båda helt utan ersättning de här första dagarna. Amningen funkar jätte bra och har ammat dem samtidigt några gånger också. Men hur gör jag för att smidigt lägga dem till rätta när jag ammar båda två om jag inte har assistans av min sambo? Jag har fixat det ett par gånger men det har varit allt annat än smidigt. Därför efterfrågar jag lite tips om hur jag ska göra av er som dubbelammat/ammar? Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Amma båda samtidigt tips!
  • Mamselito

    Grattis!
    Nu var det ett tag sen men jag brukade antingen sitta i soffan eller sängen, lägga en på var sida och så satte jag mig till rätta. Sen la jag dem på amningskudden en och en med benen under mina armar. Låter lite konstigt men jag vet inte hur jag ska beskriva det{#lang_emotions_smile}. Du kanske gör så redan?! Amningskudde är ju ett måste för att det ska funka! Enklast är det ju i sängen.

    Annars brukade jag ibland amma en och ha den andra i babysittern i soffan och ge flaska. Men då ska man hålla reda på vem som fick resp. bröst senast!

    Lycka till med flickorna!

  • Indratvillingmamma

    Grattis till tjejerna! Jag klarade inte av att lägga till båda själv när de var så små. Det blev mycket enklare när de blev lite större och stabilare. Så om du inte får till det just nu, misströsta inte, det blir lättare.

  • Pocahontas

    Grattis, härligt att du kan amma dem båda! Det är långt ifrån självklart att det går :)

    Mina flickor är nu tre månader. De här två varianterna funkar bäst för mig:

    Med rund fast amningskudde som man sätter fast med karborrband (glömt vad märket heter, men har 4 st och det är den enda som funkar för mig! köpte på blocket) - lägger bebisarna till höger om mig på soffan sätter på mig amningskudden och sätter mig intill det vänstra armstödet och lägger en liten kudde bakom ryggen. Lyfter upp bebisarna en och en. Eftersom kudden är så stabil kan jag använda båda armarna till att lyfta och behöver inte hålla i dem sedan när jag ammar - kan sitta och läsa eller virka eller nåt.

    Variant två: lägger bebisarna till höger om mig och sätter mig vid vänstra armstödet i soffan. Sätter en bebis i vänstra armväcket i "vanlig amningsställning", lägger en liten tunn kudde över henens ben/mina ben, lirkar upp den andra bebisen med en arm så att hon sitter "på rad" med den andra dvs har också ansiktet åt höger. Kan behövas en kiudde till för hennes ben & bak att ligga på till höger. I Den här positionen kan jag inte ha armarna fria, bara släppa höger arm om jag lägger till dem bra.

    Det krångligaste är att bebisarna i början är så lelösa så om man inte får till en bra position kan de börja glida iväg och det blir svårt att fixa eftersom armarna är upptagna.. då får de lätt fel grepp som leder till sårig bröstvårta också. Det blir lättare när de blir lite "stelare"! Och amningskudden ändrade mitt liv eftersom jag satt och ammade nästan dygnet runt ett tag. Att få ha händerna fria var guld värt!

    I sängen får min partner alltid hjälpa mig och räcka mig den andra bebisen för där är jag rädd att den osm ligger närmast kanten ska rulla ned - det var nära en gång så jag försöker aldrig igen.

    Lycka till!! fråga mer om du undrar något.

  • ortwins

    Funkade perfekt med amningskudden från dag 1.
    Dock slutade jag efter 4 mån pga sömnbristen. Det var otroligt jobbigt med kudden på nätterna: fram med kudden, på med twinsen, amma, lägga ner twinsen, bort med kudden...ett par gånger varje natt.


Svar på tråden Amma båda samtidigt tips!