• missypissy

Bläääää! Gammal glass!

Min syster kom nyss med glass till mig och sambon, gullig som hon är! Jag öppnade min, en Ben & Jerry "Wich" eller vad den heter. Jag öppnade den och tyckte den såg lite skum ut men högg in ändå. Smaken var också lite konstig men dum som jag är tog jag ändå några tuggor innan jag till slut kollade på förpackningen. Den gick ut i maj 2009! {#lang_emotions_yell}

Jag är absolut inte känslig med bäst-före-datum i vanliga fall, men ETT ÅR! Nej usch, kände för att stoppa fingrarna i halsen och spy upp skiten. Tack och lov tog min syster kvittot så imorgon ska jag gå till affären i fråga och fråga hur fan de kan sälja glass som gick ut för ett år sen.

Inte första gången jag har fått hem gammal mat därifrån, förra gången var det en rulltårta och gången innan dess var det parmaskinka. Numera tittar jag alltid extra noga på datummärkningen men min syster tänkte inte alls på det, speciellt inte eftersom glass-säsongen precis har börjat! Det är ingen liten kvarterskiosk heller utan en stor kedja!

• Svar på tråden Bläääää! Gammal glass!
  • Zelmilainen

synd på så god glass med *L* (eller tja, den brukar va d)

Vill ha bebis nuuu!!!
  • norgesessan

Usch vad äckligt!!! Trodde den var ny för sesongen...
    Nej, ni får fortsätta hålla koll....Men då brukar det vel vara så att man inte stöter på gammal mat mer, före man slappnar av lite...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Eller det är inte sandwich glassen?

• missypissy
    Zelmilainen skrev 2010-05-22 23:16:38 följande:
    synd på så god glass med *L* (eller tja, den brukar va d)
    Ja, den brukar ju det! Sitter och tycker väldigt synd om mig själv nu som blev utan glass...
    norgesessan skrev 2010-05-22 23:19:40 följande:
    Eller det är inte sandwich glassen?
    Jo det är den! Den var väl ny förra året tror jag! Eller året innan kanske?
  • norgesessan

Då är det bara jag som inte hänger med Trodde den var en nyhet Har bara ätit burkarna innan...(och fortsätter med det, tyckte inte om sandwichen...)

• missypissy
    norgesessan skrev 2010-05-22 23:29:43 följande:
    Då är det bara jag som inte hänger med Trodde den var en nyhet Har bara ätit burkarna innan...(och fortsätter med det, tyckte inte om sandwichen...)
    De har en annan glass som kom detta året, en pinnglass med jordnötssmör tror jag. Den är också mums! Jag är lite B&J- fantast! Men inte just ikväll...
  • Snigelkotten

Fy fan vad äckligt.

Blev du dålig?

Var glassen väldigt isig? Har hört att man inte ska käka glass som är isig, sådär så det knastrar mellan tänderna när man äter den liksom. Eller att det är is uppepå ytan.

• missypissy
    Snigelkotten skrev 2010-05-23 13:59:42 följande:
    Fy fan vad äckligt.Blev du dålig?Var glassen väldigt isig? Har hört att man inte ska käka glass som är isig, sådär så det knastrar mellan tänderna när man äter den liksom. Eller att det är is uppepå ytan.
    Den var inte isig alls. Själva kexet hade smulat sönder på några ställen så den hade konstig form men annars såg den normal ut.

Tack och lov blev jag inte dålig, men mår illa bara jag tänker på det!
  • Scaniamamma

Usch va hemskt att få en så gammal glass den måste verkligen ha smakat hemskt.

Snigelkotten skrev 2010-05-23 13:59:42 följande:
    Fy fan vad äckligt.Blev du dålig?Var glassen väldigt isig? Har hört att man inte ska käka glass som är isig, sådär så det knastrar mellan tänderna när man äter den liksom. Eller att det är is uppepå ytan.
     Det är inget ohälsosamt med en isig glass. Anleningarna till att dom blir isiga brukar vara att antingen har glasschauffören mycket glass med sig att plocka upp (för det är det dom som gör när det gäller Gb och Diplom is) och så är det lite varmt och då får vissa glassar vänta längre än andra och hinner då börja smälta lite och då bildas iskristaller i dom.

en annan anledning är att det finns folk som är förbannat dåliga på att stänga locket eftersig och föräldrar som inte kollar så barnen stänger.

Sen finns det många barn som öppnar boxen innan dom valt glass och står sen där ett bra tag för att välja och när det då är många som köper en glass under högsäsong så höjs tempen i boxarna och glassen börjar smälta för att sen frysa igen med kristaller i sig.

Vet detta av erfarenhet då jag jobbat på Gb glace som chaufför.
  • BillyX

Men den är ju fryst, kan väl knappast vara nån fara då? Kinkigt! Men naturligtvis får inte affärerna sälja utgångna varor, men den låg väl dold långt bak och så har det slarvats med datumkollen, det finns inget egenvärde i att sälja utgångna varor förstår du väl? Eller tror du att en stor kedja medvetet säljer gammal glass?

• missypissy
    BillyX skrev 2010-05-24 14:03:31 följande:
    Men den är ju fryst, kan väl knappast vara nån fara då? Kinkigt! Men naturligtvis får inte affärerna sälja utgångna varor, men den låg väl dold långt bak och så har det slarvats med datumkollen, det finns inget egenvärde i att sälja utgångna varor förstår du väl? Eller tror du att en stor kedja medvetet säljer gammal glass?
    Hahaha nej jag tror inte alls att det är någon fara, däremot är det väldigt äckligt. Det tycker jag inte är så kinkigt av mig att tycka.

Och nej, jag tror så klart inte att de medvetet säljer gamla varor (jag är inte dum ) men jag tycker att det slarvas lite väl mycket i just den här affären, och det är inte alls okej.
  • JemiSilver

Jag fattar inte hur en affär kan slarva så med datumkollen! Har de inga rutiner alls för det och bara antar att allt hinner säljas innan datumet går ut? Jag arbetar själv i en livsmedelsaffär och vi kollar ALLA våra varor.

• skorpionen80

Det är i början på säsongen man ska vara noga med att kolla datummärkningen ;) Efter någon månad har ju förhoppningvis all glass bytts ut. Men är det fler än jag som har problem med att hitta datummärkningen? Brukar köpa Magnum och ibland har jag inte hittar datummärkningen alls...

• missypissy
    skorpionen80 skrev 2010-05-25 09:54:52 följande:
    Det är i början på säsongen man ska vara noga med att kolla datummärkningen ;) Efter någon månad har ju förhoppningvis all glass bytts ut. Men är det fler än jag som har problem med att hitta datummärkningen? Brukar köpa Magnum och ibland har jag inte hittar datummärkningen alls...
    På de andra glassarna min syster köpte (Daim och nån annan som jag har glömt) fanns det ingen datummärkning. Vi letade frenetiskt när vi såg att min glass var så gammal, men det fanns ingenstans. Bara på min.
  • skorpionen80

Jag mailade dem och frågade varför de itne datummärker alla glassar. Får se om jag får något svar...

• skorpionen80

Från GB:

I dagsläget har vi inte bäst-före-datum tryckt på styckesakerna. Det beror på att styckesakerna är oftast sådana som man äter upp direkt efter man har köpt glassen jämfört med flerpack eller dessertglassar som har bäst-före-datum då man oftast förvarar glassen hemma i frysen efter inköpet. Det finns dock bäst-före-datum på förpackningarna som styckesakerna kommer till butiken i för att personalen i butiken ska kunna kontrollera att de inte ha gamla glassar i deras frysboxar. Glassen håller ca 18 månader när den förvaras i rätt temperatur (-18 grader).

Självklart ska jag framföra vidare till produktsansvariga ditt önskemål att trycka bäst-före-datum på styckesakerna också.

Svar på tråden Bläääää! Gammal glass!