• m77

Är stela fingrar tecken på karpaltunnelsyndrom?

Hej!

Har väldigt stela fingrar när jag vaknar på morgonen, och har också noterat att jag börjat samla på mig lite vätska (är nu i v 34).

Jag känner inte domningar / stickningar så tydligt, men undrar om även stela fingrar + att det gör lite ont när jag böjer dem är tecken på karpaltunnelsyndrom?

• Svar på tråden Är stela fingrar tecken på karpaltunnelsyndrom?
  • Jezamine

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan farligt.
    www.1177.se/artikel.asp

Avstängd tills vidare
  • JennyCB

Jag tycker att det låter som karpal. Prata med Bm eller sjukgymnastiken så hjälper dom dig med skenor du kan ha på natten. Det kan hjälpa så du slipper opereras nu när det är nära

• Teskedsmamman

Det är nog inte omöjligt att det kan vara CTS på gång.

Jag hade inte alltid ont och inte alltid enbart i tumme, pek-/långfinger bara....

Jag är opererad i båda änderna för CTS.

3 killar & pojke v29 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • MariaOMarkus

Låter precis som nä jag fik karpatalsy. med dottern och har nu fått detta igen med 2a barnet. be om en skena som du kan ha på natten/dagen de underättar lite och ha armen i högläge i sängen.

Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
  • KickiHH

jag har fått karpaltunnelsydrom på båda händerna fingrarna och även en bit ner på armleden värker och domnar bort och sticker blev av läkarna rek skenor som jag köpte och har på båda händerna , har de nuförtiden nästan hela dygnet mën trots detta domnar det óch sticker ibland. Men jag upplever inte att händerna eller fingrarna är stela.

• m77

Tack för era svar, jag ska ringa BM imorgon och kolla hur man går tillväga för att få skenor.

Jag jobbar mycket framför datorn och har läst att det inte är bra att skriva mycket på tangentbord om man har karpaltunnelsyndrom. Stämmer det enligt er erfarenhet? Kan man bli sjukskriven pga detta?

• Lillii

tror inte man kan bli sjukskriven för CTS, jag är opererad för det i bägge händern (innan jag blev gravid dock) och fick ju inte vara sjukskriven för det då, så jag har svårt att tänka mig att man skulle få det under en graviditet.  Sjukskrivningen efter operationen är ju inte heller så lång, alltfrån 1-2 v om du har kontorsjobb upp till 5-6v om du gör tunga lyft på jobbet... så tyvärr =(

men fråga kan man ju alltid göra!

• Japan87

Känner precis samma här!
    Börjat dommna i min handled (höger handen) även längre upp på armen ,,, känns mkt i tummen, sticker ... Kännt av det ca en vecka nu ...

Vad utbryter detta ? - och vilken vecka in i er graviditet fick ni ont av detta ?

tacksam för svar!!! :)

• Lottaa

Tipsar om skena från apoteket. Fullt lika bra, om inte bättre än de som de formar till din hand.

Med tanke på att du fått detta nu, i v34, så kommer detta med största sannorlikhet att släppa några veckor efter förlossningen.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • Bubbis10

Va skönt att jag hittade denna tråden, var hos en läkare i mån som sa att det säkerligen var karpaltunnelsyndrom jag nu fått, jag är åxå i V 34, går in i V 35 imon.
    vaknade av att jag hade ont i händerna,fingrarna å att de tre fingrarana i mitten blir avdomnade ibland.
    svullnar om fingrarna...men nu e dte inte så långt kvar..

• Susie

Hej!

Är nyfiken om TS fått svar om det är det eller inte? Jag har planerat snitt om ca 2 veckor och behöver väl kanske inte nån hjälp eftersom det snart är över.
    Har EXAKT som Ts, började v 34 med att jag ökade hastigt i vikt och fick vätska i kroppen. Nu senaste dagarna har jag vaknat varje morgon och kan knappt räta ut fingrarna för att de är så stela, gör såå ont (har dock haft liknande när jag inte varit gravid)men går över efter en stund. Har dock domningar i fingrarna, mest i fingertopparna också så det låter ju som om jag kanske fått det här
    Är det nån som fått extrem trötthet och lite "yrsel" i samband med det här? Antar att det har kanske med hormoner att göra?

Svar på tråden Är stela fingrar tecken på karpaltunnelsyndrom?