Tips till försök att vara utan blöja!
Har en son på drygt 2 år, han ska bli storebror i höst så vi skulle därför försöka få honom att inte använda blöjor på dagtid innan dess.
Har en son på drygt 2 år, han ska bli storebror i höst så vi skulle därför försöka få honom att inte använda blöjor på dagtid innan dess.
det ÄR svårt jag har än så länge bara ett blöjfritt barn, och hon var som eran son ung. bajsade på pottan men ville inte kissa.. men jag tror att hon var utan blöja hemma oftast och så frågade man och lockade och säkert mutade "kom så provar vi att kissa innan vi går ut o leker" typ. sen så var det faktiskt hon själv som ville börja vara utan blöja på dagis, bästa kompisen var ju utan! och sen har det gått i perioder, hon är 3½ nu och denna vecka har det varit massa kisstrosor, sen kan hon klara det själv i någon månad och så kommer en kissa-på-sig vecka igen.
tror mycket handlar om utveckling med, var de är själv, om det är annat som tar upp tankarna =9
men fortsätt att vara utan ibland och kanske få in en rutin tex innan man sätter sig vid matbordet provar man att kissa.
lycka till, det är ganska svårt men värt det!
Vi har motsatta problemet.. lilltjejen springer till pottan och drar ner blöja (om hon har det på sig) och kissar på pottan.. men om hon blir bajsnödig springer hon in på sitt rum och smäller igen dörren.. jätte arg och ilsken blir hon när jag vill att hon ska bajsa på pottan då.. då tjurar hon, sitter på pottan och så kommer inget bajs. Har försökt att låta bli att sätta på henne en ny blöja då, så att hon får gå med rumpan bar.. men hon blir högst olycklig av att inte kunna bajsa i blöjan.
Vad gör man? försöker säga att hon är en stor tjej nu, och att stora tjejer bajsar på pottan (hon vill vara "stor tjej" annars).. men jag känner att det är fel väg att gå. Hur lyckades ni få era små att bajsa på pottan? Är ju tydligt bajsdags när min tjej smäller igen dörren till sitt rum.. men tvång känns inte heller bra.
Kisseriet.. hon hämtar pottan och sätter sig framför tv:n och kissar.. lite knasigt. Annars kan man ju alltid sätta barnen på pottan och dra på vattenkranen (det gjorde min mamma).. är dom kissnödiga kommer det ju oftast några droppar då rå.. så kan man ju aplodera så det blir kul.. eller jag vet inte.
japp massor med underkläder är det som gäller, eller vara naken ner till =) fortsätt när ni orkar och låt honom känna själv när han känner sig redo att gå på pottan, för oss så släppte det bara helt plötsligt och gick jättebra.
Mina tjejer blir 3 nu i juni och kommer aldrig att säga till att de vill sluta med blöjan, de är förbekväma för det. Såi måndags förra vckan slutade ja med blöjor dagtid, är mkt tvättande med det går sakta framåt :) Dom ville inte heller sitta på toaletten/potta men efter en dag på förskolan gick de toppen! Så nu försöker jag att sätta de på toa samma tider som förskolan gör när vi är hemma, samt ca 30.30 minuter efter att det fått något att dricka.